himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2012

Av Jossan - 31 oktober 2012 17:53

Veterinären fann inga konstigheter i Qusans ben idag. 


Så här står det i papperen:

Vid longering böjt spår: Knappt 1 grad hälta höger varv. Knappt ½ grad hälta vänster varv. 

Ingen hälta rakt spår.

BP (Böjprov) uppdelat (Lågt och högt), ingen reaktion. Palp ua. 


Dock ville jag att hon skulle se filmen från när vi drar, och kolla om han är rak i sitt bäcken och ser jämn ut rent muskulärt bak, eftersom att problemet inte verkar vara i benet. Hon kunde om hon var övernitisk se att han var ngt högre på höger sida, och han var lite öm i muskulaturen. Troligen har han halkat i hagen och slagit i. Så hon tyckte att jag skulle kontakta ET som ska checka av honom, innan han kastreras och får vintervila. Et:n är redan kontaktad och kommer på tisdag. 


Övriga ord som sas om honom idag:

Välvuxen, blir stor. Fin i hull. Välhanterad. Trevlig. Fin. Ren och fin utan gallor i något ben.


Jag behöver väl inte säga att jag är sååå stolt över min häst.   


Av Jossan - 31 oktober 2012 08:33

Är nere på -7 kg nu. 3 kg kvar. 

Har tänkt hålla mig hyfsat strikt fram till jul, förutsatt att jag har nått mig målvikt då. Men man vill ju unna sig lite gott på julen med. Glögg, pepparkakor och julmust klarar jag mig inte utan.. Då blir det ju inte jul.. 


Min favvoglögg är i vanlig ordning:

 

Men jag älskar även vaniljglöggen..


Och något som inte får missas är pepparkakorna med ädelost.. Mmmmm-mmm-mmmm!

 

Av Jossan - 30 oktober 2012 20:29

Då får jag förhoppningsvis svar på vad som orsakar hans rörelsestörning. Håll tummarna för oss! Det är veterinär Tove Björksten som kommer. 


Jag vill dels att hon ska kolla på "den mystiska knölen" som ju sitter vid höften på det ben som spökar, men även kollar så att inte störningen går att härleda till knäet. Och finner hon inget där, då går vi vidare.. 


Håll tummarna!


Mystiska knölen filmen..


  ( En veterinär har redan checkat knölen, och avfärdat den som ett ofarligt lipom som inte stör ngn led. En annan veterinär har sett filmen och sagt att det KAN vara en flisa från höften som slagits av och kapslats in, vilket är vanligt och inte farligt. Men lika bra att checka ytterligare en gång nu när jag märker att han beter sig skumt. Han kanske är ramsned? Ett slag mot höften kan ju ge mer bieffekter än att en flisa åker bort.. )




Av Jossan - 30 oktober 2012 16:37

Igår blev det en ny vinterjacka. Jag behövde verkligen det! Nu klarar jag en vinter på en förskola, även om det blir heldagar ute! Men sedan var det ju det där på fötterna med. Det känns i ekonomin att gå och skaffa skor och jacka samma månad, men jag kände att mina löparskor liksom inte passar längre.. 


Hittade ett par schyssta höga boots/stövlar på Din sko till hyfsat pris. Mjuka och sköna. Fodrade. Kom fram till kassan och kom på att jag nog hade ett presentkort med ngn liten summa kvar på i plånkan? Letade fram det och bad tjejen kolla hur mkt det var, hade för mig att det var på en 50-lapp ca. Men det var på över 350:-! Hihi! Kändes som en högvinst! 


Så nu har jag både skor och jacka! Jag kommer inte att frysa i vinter. Yeeeeeees!!!! Nöjd och glaaaad!

Av Jossan - 30 oktober 2012 09:08

Äter lite frukost tillsammans med barnen. Skönt att slippa stressa. Ska fixa framsidan till arbetet strax, så att jag kan lägga upp det i BBn sedan.

Efter det ska jag skjutsa Tor, som ska besöka sin dagmamma som han tycker så mycket om. Hon ringde igår och bjöd över honom. Sååååå gulligt! Jag blev alldeles rörd!! Så han ska vara där medan jag och de andra åker till stan för en tandläkarvisit.. Rasmus ska dra ut sin 5:e tand. Hans mjölktänder vill inte släppa, och de andra växer snett, det är därför han får dra ut dem, för att hjälpa de andra att hitta vägen ut.. Jag är inte avundsjuk på honom

Håret då? Jo, det sitter kvar. Har fått toppa det lite själv, för shiiiit vad slitet det var.. Det blev lite ljusare än planerat, men det ordnar sig nog med tiden.

Håret i dagsljus..

Av Jossan - 29 oktober 2012 22:35

Från detta..

 

Till detta på en timme..

 

Har lite gula toner att försöka få bort, Jag var orolig att vi satte för få slingor, men jag kan säga att det gick åt andra hållet.. Det blev nästan för mkt slingor! Får vara försiktigare nästa gång..

Av Jossan - 29 oktober 2012 21:40

Vi får väl se om det blir ngt hår kvar sedan? Men det kan vi ju snacka om I-landsproblem isf. Kollar just nu på nyheterna.. Fy satan vilken storm de har i NY nu.. Stackars alla de som bor där.. Bilderna som de visar nu är inte alls trevliga att se..   



Av Jossan - 29 oktober 2012 19:38

Redan 10:20 var jag på g hem från stallet idag. Gav bara Qusan hans kraftfoder (Avelspellets) och såg till att det fanns gott om mat och vatten till hästarna. Q fick ett täcke på sig. Jag är inte rädd för kylan, men jag ogillar regn, blåst OCH kyla kombinerat. Han har päls, men är han lik sin mamma vilket jag har sett drag av, så gillar han inte att bli blöt och kall om ryggen. Jag förstår honom. 


Så jag valde att köpa ett regntäcke i somras på strömsholmstävlingarna. Det har han haft 2 nätter tidigare i höst, nör regnet har bestämt sig för att falla under nästan ett dygn. Snö och is är absolut inga problem, det faller av så fint. Men regn. USCH!   


Han var rätt nöjd när han fick gå tillbaka ut till de andra 3. Åker ut tidigt i morgon med och tar då av täcket istället. För i onödan ska han inte behöva ha det.   


Och nu är det bara 1½ dygn kvar tills veterinären kommer. Jag väntar spänt. Han är ren och fin i alla ben, rör sig obehindrat fram tills dess att man sätter rockarden efter honom i paddan. Men jag vill hellre kolla en gång för mycket, som sagt..

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards