himmelskadrommar

Alla inlägg under november 2011

Av Jossan - 30 november 2011 08:37

Och jag jobbar mellan 9:30-16:30. Sedan ska jag fara in till Hälla för att hämta ut det slemlösandepulvret till Q, och därefter ut till den nämnde för att ge honom det. Har som plan att börja gå ut och gå med honom varje helg efter att han har flyttat över till unghingstdriften. Jag vill att han ska vara enkel att hantera, även om han går på lösdrift. Efter årsskiftet så räknas han trots allt som åring..


Efter årsskiftet är det dags för spruta 2 av stelkramp och botulism. Och förhoppningsvis spruta 1 av influensavaccin. Då borde jag kunna ge honom spruta 2 av influensavaccin samtidigt som Heddan får sin årliga dos av vaccin. (Det gäller att planera i goood tid..)  


Har börjat att tända ljus här varenda morgon. Trots att det är 7+ ute, så blåser det, och jag blir frusen bara av att höra ljudet av vindarna.. Brrrrrr....

Av Jossan - 29 november 2011 20:40

 

(Har insett att bilden var alldeles för stor för att visas här.. Ska göra en bättre, ngn dag... Men man får iaf en uppfattning om hur långt tillbaka det går att söka. Till 1650 ungefär.)

På bilden har jag startat med Heddans pappa, Invit Broline. Han härstammar på flera led ifrån Messenger,

Målning föreställande Messenger, målad av George Stubbs.

som i sin tur härstammar från Darley Arabian

Darley Arabian.jpg


Känns som ganska bekanta hästar. Messengers far tävlades i trav, medans Messenger själv var galoppör. Messenger blev stamhingst till många andra olika hästraser, däribland annat den amerikanska travaren och den brittiska Norfolktravaren, grövre ridhästar som American saddlebred och Tennessee walking horse.


Darley Arabian finns i stamtavlorna till minst 95% av dagens fullblod.

Av Jossan - 29 november 2011 18:49

Blev undersökt idag. Och han har fortfarande inget slem, men det sitter numera i halsen. Han hade inga konstiga andningsljud, och Magda tyckte att han får lite slemlösande, så att han får ut eländet en gång för alla. Så ngn influensaspruta blev det inte nu, men han fick både botulism och stelkramp. Så lite mera vuxen blev han iaf! Och detta förde vi ju såklart in i passet!! Stoooora killens pass!!  


Heddan fick sina tänder raspade. Hon hade små-måttliga kanter som Magda fixade till, och än så länge fanns inga sår i munnen på henne, tack och lov. (Heddan är superkänslig i sin mun, så det är jätteviktigt att ta hänsyn till när hon ger tecken på att det är ngt som stör i munnen. Och hon visar det ganska tydligt, så är man bara uppmärksam så vet man precis.. Och då kan det röra sig om ett halvår mellan gångerna, eller som nu, ett år plus ett par månader.)


Ja, och sedan fick jag reda på att Heddan förmodligen får flytta hem till Hubbo igen om 2 veckor.   Kan säga som så: DET ser jag fram emot!! Lite snö sedan bara, så kan vi riiiida ordentligt!! Tjolahopp-tjolahej!


Ja, och så sa ngn att det går mot jul med? Skumt.. Jag har ju knappt köpt en enda julklapp.. Men det är väl bara att sätta fart då, antar jag.. Kanske redan nu ikväll?



Av Jossan - 28 november 2011 07:50

SIHS bjöd på riktigt bra underhållning igår. Publikrekord med över 10.000 personer, och stämningen var på topp! Musse bjöd på riktig show när han plockade bort sadeln och hoppade barbacka på 1 meter. Imponerande. Måste träna!   


Shoppingen var ok, men jag saknade lite som brukar finnas på Scandinavium under GBGHS.. Så jag köpte bara 5 tidningar..  Alltid bra att ha lite att läsa...


Hade en jättetrevlig eftermiddag+kväll med Sandra, och kom hem till Tuna igen vid 00:25. Stupade i säng, men är grymt nöjd med helgen!


I morgon är det veterinärcheck igen. Tänkte be henne att raspa tänderna på den stora madamen när hon ändå är ute. Jag har sett tecken på att det kan vara aktuellt igen.


Av Jossan - 27 november 2011 09:32

Kräver ju en ny design på bloggen.. Fast det är bara tillfällig.. Tills att jag hinner knåpa ihop en som jag är mer nöjd med.. Helst med vinterbilder från i år!

Av Jossan - 26 november 2011 22:20

Började dagen med en uuuunderbaaaaaaar sovmorgon! TOR (?!?!?!) var den första som kom på fötter i morse, 8:30.. Men då vaknade vi ganska snabbt allesammans, slog på morgontv och jag grabbade min bok ( Har läst Flickan från himlen och Svart ängel efter En väv av drömmar som jag läste i början på veckan. Nu har jag dessutom letat fram min jättegamla pocket Fallna hjärtan, som jag strax ska påbörja..) och läste lite.


Efter ett tag gick vi ner och åt frukost och började att göra upp dagen. Jag och Markus skulle fara in till Toy´s R Us och shoppa en pressy till tjejen som hade kalas idag, och vi skulle även in på Maxi en sväng för att shoppa lite nödvändigheter hem.


Sedan hem med Markus och pressyn, fixade mat till hästarna, pratade lite med syrran och min underbara-lilla-gulliga-gudson Elmo, som var på sitt allra bästa spy-ner-moster/gudmor-och-skratta-sedan-gulligt-humör.  Och sedan så for jag och hämtade upp Emelie, som den kalla och blåsiga dagen till ära skulle testa att rida ut med Heddan på egen hand. (Med Becka och Dessan som sällis, men utan mig.)  Jag satte mig då i bilen och konstaterade att det blir VÄLDIGT snabbt mörkt ute nu!


De var snart tillbaka (Och jag förstår dem, det var MÖRKT, och det var JÄTTEKALLT!!!!!) Brrrrrrrrrr... Vi tog av Heddan alla saker, och släppte ut henne till bebben igen.


Skjutsade hem Emelie, innan jag for ut till mina föräldrar för att hämta en Rasmus, som återigen luktade böckling.. Den gossen skulle kunna bli pyroman om man inte passar sig.. Han fullkomligt älskar att elda upp allt trädgårdsskrutt, som hans morfar vill ha bort..


Väl hemma har vi fikat med lussekatter, kollat på Pirates of the Caribbean 3, och såklart riggat alla ljusstakar, i morgon är det ju ADVENT!! Och jag ska till Stockholm med bästa Sandra och kolla på fina hästar och grejer! Nice va?!


Nu återstår bara att få Rasmus i säng, sedan ska även jag krypa ner under täcket, fast med den planerade boken.. Sova tar vi sedan...

Av Jossan - 25 november 2011 22:06

Vill bara att du ska veta att vi saknar dig med! Sådana vänner som du växer absolut inte på träd! Och vi väntar på att du ska komma och hälsa på, både jag och Heddan, och lille Q med såklart!!


Stooooor kram!!!

Av Jossan - 25 november 2011 16:29

Att om ngn annonserar ut en grimma på tradera med texten:  Ny o mycket fin lädergrimma stl full, och det kommer en skitig grimma med trasig söm vid ena fodret i nackstycket, då ogillar jag läget. Speciellt som man har fått maila flera g¨ånger och frågat vart grimman tagit vägen?


Nej.. Skärpning...   

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards