himmelskadrommar

Alla inlägg under september 2011

Av Jossan - 30 september 2011 23:25

Och det innebär att snart är årets värsta månad snart här.. November.... Isch, isch, isch... Jag blir så deppad av mörkret, kylan och allt det blöta då... Nej... Man skulle kanske flytta till ett varmare land..? Om det inte vore för släkt och vänner så skulle jag göra det.. Helt klart.


Har kommit på att jag förmodligen har dubbelbokat mig nästa helg.. Ska kolla lite tider, men jag måste ta det efter vikt och behov. Och kan inte klyva mig..


Det är helt enkelt alldeles för mkt just nu.. Jag hoppas på att det snart blir en förändring.. Annars kommer jag snart att få åka till en sådan där trevlig kurort, där alla blir inlindade i vita tröjor utan ärmar och får en diet bestående av små vita (och andra färger med..) piller..


Men än så länge är det liv i kärringen..


Men, nu till något som inte har varit med på länge.. 2 foton från dagen..

  Heddan, Quimero och Carra..    Mina fina!!

Av Jossan - 30 september 2011 18:01

Fick lille Q av hovis idag! Han skötte sig med bravur. Duuuuktiiiig pålle!! Och hon berömde hans fina ben. Ja, idag var det riktigt roligt att vara hans ägare.


Sedan red jag Heddan en kort stund i paddocken, med ridkapsonen. Q gick kvar i hagen, och det fungerade utmärkt! Roooooooligt!!!!! Fina hästar har jag.


3:e dagen med sulfa idag, bara 2 dagar kvar. Hoppas att det tar bort de sista sviterna av fölsnuvan. Tyckte mig kunna se en förbättring idag.


Ja, blir en tidig stalldag i morgon. Sedan ska jag på clinic med Malin och gänget, vi ska spana in Sylve och Lotta i Enköping. Och därefter blir det party party! Får se hur länge jag orkar hänga på.. ;)



Av Jossan - 30 september 2011 10:45

Så kändes detta aktuellt. Även om vi bara har ett hinder, och detta är mkt lågt.

Löshoppning


Viktigt: En som leder det hela! Piskförarna skall driva hästen lugnt
framåt. Föraren släpper och fångar hästen. Allt skall gå lugnt och tyst.
Officiell löshoppning sker i vänster varv.


Första momentet är att vänja hästen med hur det går till. Det bästa är att
vara inomhus i manege, ej större än 20x40 m. Har man större yta har heta hästar
lätt för att rusa och den "lata" har man svårt att få kontakt med. Den inre
cirkeln skall ha rundade hörn! Första gångerna ägnas ej åt
träning, utan man lär hästen hur den skall göra, nämligen att ta sig ifrån A
till B . Vid B finns alltid en belöning t.ex havre på en tunna eller
något liknande. "B" skall vara moroten för hästen.

 

Man börjar med att leda hästen runt några gånger i vänster varv med en liten
"halvhalt" vid B varje gång. När man sedan släpper skall man vara minst tre
personer, en som för och släpper hästen, en som fångar och en i mitten som leder
det hela. Personen i mitten skall vara utrustad med långpisk. Den i mitten som
leder och ansvarar för träningen är den som hästen skall lyssna på, övriga
håller tyst. Innan hästen glatt och villigt tar sig (gärna i galopp) ifrån A
till B tränar man ingen hoppning. Man har endast bommar på marken, senare
hinder. Om det fungerar väl kan man lägga upp bommen till 40-50 cm
med en avsprångsbom lika långt framför som hindret är högt. Detta upprepas vid
ett par tillfällen, varje tillfälle får ta max 15 min. De fortsatta träningarna
följer alltid samma mönster till att börja med. Man börjar sedan med att hoppa
med hjälphinder.


Avståndet mellan hindren ska anpassas efter hästens/ponnyns storlek.

KategoriA5,10 m
 B5,70 m
 C6,30 m
 D6,70 m

Stor häst: 7-7,50 m


Börja alltid med B-hindret lågt utan bakre bom innan ni plockar in A-hindret.
Höj sedan B-hindret till lagom höjd och längd. Om hästen har problem anpassa
avståndet individuellt. Var inte rädd för att sänka om det behövs. Ändra aldrig
A-hindret. Avsluta gärna med hoppningen med att hoppa enbart B-hindret och då
lägre och kortare. Första gången går det ofta inte så bra då hästen "letar"
efter A-hindret och uppträder osäkert. Gör om till osäkerheten försvunnit och
sluta då direkt. Går den däremot bra första gången räcker det med ett språng.
Totalt gör hästen ca 6-10 språng över B-hindret vid varje tillfälle (ca 6-8
språng efter framhopnning).


Det svåraste är alltid att sluta i tid. Att inte hålla på tills det går
dåligt eller om hästen gör något bra, att den skall göra det ännu bättre. Som
förberedelse för kvalitetsbedömning och bruksprov räcker det bra med bara bommar i hindren. Man kan i A-hindret även använda en planka. Syftet med det här
upplägget är att "lära" hästen hur det här skall gå till, så att den känner igen
sig och så småningom kan koncentrera sig enbart på hoppningen. Låt alltså hästen
hoppa med bjudning, jaga den inte över hindren med piskan eller rösten, dock bör
bjudningen vara så att hästen galopperar både mot och efter hindret.

 

Lycka till!

Av Jossan - 30 september 2011 07:19

Och en vecka fylld till överdrift av kvällsmöten har nått sitt slut... Men det tar vid på måndagkväll igen... Och på onsdag...   


Jag skulle hellre lägga min arbetstid dagtid med barnen. Men självklart behöver vi kvällstid för vissa saker, men så mkt som det har varit nu har det ALDRIG varit.


Nåja.


Idag kommer Paula till Q. Hoppas på att kunna fota lite idag när han verkas. Blev inget sist, för då fick jag jobba lite för att få honom att stå still. Men nu har vi faktiskt hunnit träna mer, både på att lyfta hovar och på att stå uppbunden.


Ja. 3:dje dagen med sulfa idag. Hoppas på att kunna höra en bättring på honom nu redan. Tänkte rida Heddan i paddan efter att han verkats, eller kanske tömköra lite.. Om han kan stå i hagen intill och kolla kanske?? Eller så får han lulla runt i paddocken på egen hand. Så länge ska jag ju inte hålla på..


Så kvällen kommer att spenderas hemma med familjen! Underbart, det har inte hänt den här veckan..

Av Jossan - 29 september 2011 07:41

Hektisk morgon, men det visade sig sedan att jag stressade järnet i onödan..


Så nu kan jag andas ut i en timme, innan jobbet..   


(Alla ni som väntar på protokoll från stallmötet: Jag kommer tidigast att hinna med att skriva det på söndag. Men sedan kommer det på er mail! )

Av Jossan - 28 september 2011 22:11

För jag var ju på ett av våra suuuupertrevliga stallmöten!!! Mmmmm.. Annika bjussade på Marängswiss, satt inte fel..


Efter mötet så begav jag mig till lösdriften.. Det var mörkt... Såg inte en enda häst, men hörde dem i skogskanten. Lät bilens lysen vara på, och gav mig in i hagen på "hästjakt".. Ropade.. Visslade.. Lockade... Hörde hästar överallt, och jag hörde Q gnägga, men såg ingen Heddan eller Q.. Men så plötsligt.. Så stod de där bakom mig! Och då kunde jag ge Q sin sulfa, och Heddan sin lusern, innan jag kunde åka hem och äta lite kvällis..


I morgon är det jobb, tandläkarbesök för Rasmus och sedan föräldramöte på jobbet. Och därefter blir det väl hästjakt igen..


På fredag kommer Paula ut och ska verka Q igen. Hoppas att det går lika lysande som att ge honom sin medicin. I så fall kan jag vara en riktigt stolt hästägare.

Av Jossan - 28 september 2011 17:07

Var preparatet som jag fick utskrivet åt Q. Har hämtat det nu, och börjar att medicinera honom ikväll. Och nu har jag även läst att Hippotrim inte är ett penicillin, utan ett sulfapreparat..


Blir spännande att se om han är lika snäll att medicinera som han var att avmaska.  

Av Jossan - 28 september 2011 07:47

Är som vanligt stressad.. Getting used to it..   


Det är tur att jag finner glädje i det mesta, trots allt. Jag gillar mitt jobb, mina intressen ger mig massor med ny energi, och så även glädjen över att vara med mina barn!


Hur som helst: Jobba 9-16 idag. Sedan in till apoteket, hämta ut Q´s penicillin, köpa lite ny linsvätska, hem och fixa kvällsmat, och så är det stallmöte ikväll.


Dessutom blev det hastigt iväg igår från stallet, så jag har en hel del att ta rätt på där med...   


Ska ringa SH nu, och kolla vad 17 jag ska skicka med för något till dem för att få passet. Krångligt värre detta ju!!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards