himmelskadrommar

Alla inlägg under juni 2010

Av Jossan - 27 juni 2010 19:08

I dag fick Heddan lite hastigt åka och besöka ett nytt ställe. (Det är tur att hon är cool på nya platser, hon bara kliver in och tar en tugga gräs varthelst hon kommer)


Hon tog ju av sig en sko innan hon for iväg från mig senast, och när hon kom hem så haltade hon ganska så bra på ena fram, dock mest på grus. Hovböld??


Så nu inväntar vi hovslagare med visitertång, och hittar inte han ngt, så lär det bli ett klinikbesök med damen. Tillsvidare står hon iaf i sjukhage, och vilar upp sig.


Känns tråkigt att ha lämnat mina schyssta stallpolare, men jag är bara ett samtal bort, eller en liten bilresa!    Hoppas att ni vet det!


Och jag kommer att vara där ibland och trimma Moa och G och deras "Sladd" så att han inte laddar upp sig så mycket ;P ( Tro inte att ni slipper undan   )


Nu ska jag ta mig en mkt välbehövlig dusch, och sedan blir det tidigt i säng, för jag har öppning på jobbet i morgon. Och jag är mkt trött efter en lång dag i underbar sommarvärme!


Kram kram!

Av Jossan - 26 juni 2010 18:11

Vet inte riktigt i vilken ände som jag ska börja att skriva..

I går så var det midsommar, och vi firade traditionellt först i Tortuna med Makens familj, och sedan for vi till mina föräldrar i Fröholmen.

Jag kunde dock inte njuta av dagen, då jag vaknade med en rent bedrövlig magkatarr..

Gick och lade mig tillsammans med barnen, efter att ha petat i mig lite lax och potatis.. (Ja, ni ser, jag äter iaf fisk igen..)


Vaknade runt 8.30 i morse, gick in till mamma o pappa med barnen för att äta lite frukost. Då ringer min systers karls pappa till T, och berättar att ett hus har brunnit ner på deras gata, det har just gått ut på radion.


Syrran ringer till lilla T´s bästa kompis mamma, och det visar sig att det är deras hus, samt tre bostäder till som har brunnit ner till grunden. Fyra familjer är hemlösa, alla värdesaker och minnen har brunnit upp. Det är så sorgligt.. Man inser hur bräcklig ens tillvaro egentligen är.


Mina tankar går idag till de drabbade, och jag hoppas att jag kommer att kunna göra ngt för att hjälpa till, just nu försöker jag bara intesivt att sätta mig in i de drabbades situation.



Av Jossan - 22 juni 2010 15:04

Värmen verkar stanna i ytterligare några dagar, och det tänker jag passa på att njuta av! I morgon är jag dessutom ledig, men vi ska ha ett litet fika på jobbet, då vi har lite att fira och så ska vi tacka av en medarbetare, som varit hos oss i flera år, och som vi dessvärre inte får behålla längre. Fast vi kommer ju att träffas ändå, så vi lär väl överleva, men det är så tråkigt när ekonomin styr så att bra folk inte får stanna..


Hur som haver, vädret är som sagt perfekt, och just idag ska Rasse ut och grilla med sjöscouterna. Hoppas att han klarar det utan värk, för han var och drog ut en tand för bara ett par tre timmar sedan.. Men tänk vad lite alvedon kan göra! Han klarar sig nog. (Och vi har verkligen världens bästa tandläkare!! Han är så försiktig, att inte ens en tandutdragning kan skrämma barnen!!)


Själv ska jag ut och hjälpa Moas mamma G med Ladden, då Moa råkat ut för en liten olycka och fått en liten fraktur i sin ena axel. Stackaren.. Men hon ska nog snart vara i sadeln igen, och tills dess får hon roa sig med att njuta av det vackra vädret!


Heddan är på en ny semester från mig, fast jag tror i ärlighetens namn att hon saknar mig lite, för hon gnäggar faktiskt när jag kommer till hagen, och kommer gärna fram. Saknar henne, men snart är hon hemma igen!


Midsommarafton på fredag, blir nice med lite avslappnat firande med familjen och släkten. Först i Tuna, sedan på Fröholmen, hos mina föräldrar.


Sommaren är underbar!! (Men utrota fästing och mygg, tack!)

Av Jossan - 18 juni 2010 23:22

Maken och jag klev upp 3.45 i morse. 4.15 satt vi i bilen och startade våran resa ner till Ullared. Vi skulle shoppa på oss saker till både ditt och datt.


Resan ner gick kalas, jag sov en stor del av tiden, för jag kunde inte somna i går kväll, och jag behöver liiiite mer än bara 2,5 timmes sömn på en natt. Nåväl, kl 9 var vi på plats, och vi klev in direkt, inga köer alls, och parkeringen var halvtom/halvfull. Skönt!


Jag investerade i nya ridbrallor till mig, en massa småfix till Heddan, Maken försåg sig med grejer till bilen och till förrådet/snickarboden. Lite fiskegrejer till Tor, så att han kan följa med Rasmus ut och fiska. (Gissa om han blev lycklig??!!)


Kläder till Maken, en hel hög, han tillhör nämligen den ovanliga sorten karlar som ÄLSKAR att shoppa kläder.. Jag högg några BH:ar i förbifarten åt mig, och så kastade vi oss över barngrejerna. (Både kläder och leksaker)


Lite nya sänglinnen brukar vi alltid skaffa på oss i Ullared, och så gjorde vi nu med. Snyggt grå/vitt/svart randigt ska det bli i sovrummet nu.


Hade dock planer på att köpa ett par lädergrimmor till Heddan, men de var slut... Billigaste låg på 139:-, och den var både klumpig och vulgär.. Stora guldfärgade spännen...Nej, inte min smak.. Jag gillar 69-99:- grimmorna, jag, slit o släng varianten liksom..


Kom hem och packade upp alla saker, blev en hel del påsar.. Sedan kastade jag mig ut till Heddan darling, för att hon skulle få sin mat och lite lätt motion med. Jag rider henne ca 20 minuter om dagen nu, för att hålla henne på mattan och för att hon ska vara mjuk i kroppen, hon stelnar så lätt i sin bog som hon blev sparkad på förra året, och det var även där som hon verkar ha gjort sig illa när hon och polarna sprang igenom hagen sistens. Men hon blir mer och mer rörlig hela tiden, och vi skrittar mest, och travar bara lite lätt korta pass.


Upp i vikt går hon med, hon har fått en rejäl gräsmage på bara ngn vecka.. Vart ska detta sluta?


Snart dags för hovslagaren att göra ett litet besök, men innan dess ska vi ta oss en tripp åt Båstadhållet till. Full fart trots att det är sommar. Men det gör mig ingenting, med Heddan är allting roligt, hon är en ljusglimt i tillvaron.


Natti!!



Av Jossan - 17 juni 2010 08:19

Vad härligt det ska bli, med en semester tillsammans med familjen!   I år så längtar jag verkligen, men undrar lite hur vi ska lägga upp det.. Ska iväg med Heddan nu till helgen igen, och sedan kan jag kanske lägga upp min familjeplanering lite bättre.


Men solen skiner lite var och varannan dag, och det ger en lite mer ork och energi än vad man hade tidigare. Min rygg har kurerat sig, men jag fick mig en tankeställare om hur mkt man bör utsätta sin kropp för. Ganska nyttigt faktiskt.


Rasse har börjat att vara med i Sjöscouterna, ett intresse som han och Maken har tillsammans, så nu är Maken mkt nöjd. Rasmus är själaglad varenda gång han har varit där, så det lär fortsätta.


Tor börjar fotbollsskola i nästa vecka, och det ser han fram emot. Och mitt i allt detta så åker vi till badhuset minst en gång i veckan för att Tor ska lära sig att simma. Och det går framåt med stormsteg, en sådan duktig liten kille!!


På söndag ser det ut som att tjejerna ska kunna gå över i den tänkta sommarbeteshagen, den de går i nu ska grabbarna ta över. Dock har jag börjat att oroa mig över fång, då jag läser lite kors o tvärs om utbrott av fång här i Västeråstrakten. Får helt enkelt hoppas att hon tar det lugnt med ätandet och att hon rör lite på sig tillsammans med unghästarna med.


I morgon far jag och Maken iväg neråt landet på en shoppingresa, har en liten (underdrift) lista här som jag ska försöka avmarkera allt på.. Hehehe. Brukar bli lite lädergrimmor och dylikt när vi åker ner, och att vi brukar shoppa på oss hela klädransonen åt barnen är väl icke att förglömma.


Nu ska jag dock mumsa lite frukost, innan jag far vidare till jobbet. Solen skiner, och jag hoppas på ett underbar dag.

Av Jossan - 13 juni 2010 12:51

Tiden går så fort när man har roligt. Dock har jag i helgen konstaterat flera saker..


*Om man har passerat 30 så ska man helt enkelt inte kånka stora dunkar med vatten. Man får ont ryggen då. (Men jag har som tur är starka Maken som har ställt upp och hjälpt mig att bära vatten till hästarna i hagen, annars hade jag gått under..)


*Om man äter fisk, så ska man NOGA kolla så att det inte finns ben i den. För om man inte kollar, så kan man svälja ett ben, och om benet är vasst så kan det sticka hål på svalget, glida in där, få det att blöda och framkalla kräkkänningar. Detta kan då få personen som drabbats att hamna i ett panikartat tillstånd, som gör att Maken till denne får kasta sig på telefonen och se till att läkarteamet på sjukhuset står redo för en operation, innan personen i fråga tvingar Maken att ta en pincett och en ficklampa och dra fram benet ur halsen på denne.. Benet var mellan 1,5-2 cm långt, och det stack fram ca 1-2 mm.. Resten var instucket i halsväggen..


*Om man ska ut på White Night på Östra Holmen en blåsig kväll med en kort vit klänning med vidd nertill på sig, så bör man ha boxertrosor och kanske ett linne under om man inte vill visa allt. ( Men det är lugnt, detta klurade jag ut innan jag åkte hemifrån..)


*Jag har världens sötaste ungar och Make, som räddar livet på mig ibland. Världens bästa farmor och farfar, som ställer upp med husrum när sista bussen hem har gått, världens bästa föräldrar som hämtar min bil och kör hem den när jag lämnat den kvar i stan och inte själv hör hemma bakom en ratt.  



Carro och jag på Östra holmen  

 Tor och Markus på bästa Heddan


  


Ska ut och fixa med Heddan ikväll igen, hon ser ut att trvas så bra på betet, hon går upp i vikt och är blank o fin i pälsen. Lovely!!  


Kram kram och ingen mer fisk.. // Jossan 

Av Jossan - 11 juni 2010 14:35

Nu har det varit ett glapp i mitt bloggande igen.. Skärpning Jossan...


Har fått över Heddan på betet nu. Hon mumsar gräs med kompisarna för fulla muggar. Trivs superbra. Jag rider henne på halvfart, igår blev det tömkörning för första gången på länge, och det gick kalas.


Idag öser regnet ner, eller, det duggar iaf.. Hehe.. Heddan fick vila, medans jag åkte ut och trimmade Sladd.. Mkt nyttigt, för båda parter.


Ikväll blir det middag med mamsen och syrran, tjejkväll helt enkelt. En försenad morsdagsmiddag. Och nästa helg ska Heddan och jag på äventyr igen.


Det rör på sig i livet just nu, men jag tycker att allt verkar gå åt rätt håll. Härligt!! Vad mer kan man önska i livet?

Av Jossan - 6 juni 2010 21:02

I dag fick jag äntligen sitta upp på Heddan igen. Vi tog oss en tur genom skogen och en snutt på vallen, var tänkt att vi endast skulle skritta, men, Heddan ville trava, och jag kunde inte låta bli.. Och hon flöt fram såå mjukt och fint, jag red ju barbacka, så det skulle bara ha behövts ett litet skutt, så hade jag väl legat där som en skalbagge på rygg.. men sånt gör inte Heddan heller..!!


I övrigt har det varit fullt schema hela helgen. Stefan har sprungit maraton, och jag har haft besök av Stefans bror och hans dotter, både igår och idag. Bägge dagarna har vi tagit tillfället i akt och varit ute så mkt som orken tillät, men jag har ju hunnit med att hästa lite med. Har till och med hunnit med att hjälpa Moa med hennes Ladd ett tag med, som jag hade lovat i början på veckan. (De blir duktigare och duktigare tillsammans!!)


Nu är jag så trött att jag knappt kan stå, ska försöka att komma i säng i tid för en gångs skull, och efter att jag jobbat i morgon ska äntligen Heddan få gå ut på grönbete för i år. Vad härligt!!!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards