himmelskadrommar

Alla inlägg under december 2014

Av Jossan - 31 december 2014 00:52

Året som gått har gett både sorg och glädje. Jag tänkte dela med mig av året i ett sammandrag av bilder...


I januari sade vi farväl till min farfar...

   


I februari reste jag och Rasmus till London.

     

Calle tränade löshoppning


I mars blev det vår på riktigt. Annika kunde sladda hagarna släta. Glada hästar!



I april så var vi inriktade på körningen.                

I maj blev det mer fokus på ridningen..      

I juni betade vi, solade och snickrade..

     

I slutet av juli så startade vi så smått igen.. Fast liiite mer bete blev det ju förstås. ;)

   

I augusti fick Calle testa på terränghinder med Becka, Isabell kom och tömkörde honom för första gången och så tränade vi på att få honom att våga ta för sig mer i galoppen. Ja, och så var vi ju till Danmark med familjen också!

           

I september blev det körning, löshoppning och utställning för hela slanten! Åtminstone kändes det så. Man har ju inte så många pass i veckan på sig att träna med en treåring.                          


I oktober blev det desto mer tömkörning, lite körträning och så testade vi på att bada benen. (2015 ska vi allt doppa oss desto mer.. Lite tidigare på året bara..) Vi löste även tillträde till travbanan och var dit och testade underlaget. Spännande tyckte Calle! Därtill så hann vi besöka Ann och Merlin, rida ut med stallgänget och ha en massa annat kul med.

               

I november körde vi bara en halv månad, för sedan skulle Calle vintervila. Jag åkte till GC och hälsade på Kim, medan Calle hemmavid passade på att göra illa sig i ena bakbenet. Så slutet av november tillbringades i en apotekspåse, för att kunna utföra sårvård.. 

               

Och så kommer vi till december, som mestadels har tillbringats i hagen för Callekott.. En ovanligt grön hage för årstiden.. Calle klipptes, fick en ny sadel och sattes igång igen alldeles innan jul för att få vara med på den traditionella julritten med stallgänget. 

         


Så, jag måste avsluta min sammanfattning av 2014 med att säga att det har varit ett bra år för mig och Calle. Det har förvisso varit mycket att göra, men det har fungerat ypperligt och jag ser verkligen fram emot att möta 2015 tillsammans med min fine röding!


Av Jossan - 30 december 2014 22:02

Blev en tur med skritt och lite trav idag. Solen sken och det var så härligt! Önskar bara att vi fick en decimeter snö till. Men istället så regnar det. Bläh!!!! Nu blir det skridskobana istället.. 


Överväger starkt att åka och köpa in barfotaboots till Calle att brodda så att han inte halkar bak vid ridning. Har har jättefina hovar, men halkar gör man ju ändå. Och om han dessutom ska dra vagnen så känns det ÄNNU viktigare att han inte halkar. Ve och fasa för att välta med vagn och häst. Vilken mardröm för alla parter! 


Just nu har vi avklarat förberedelserna för morgondagens nyårsmat. Det har gått riktigt bra, jag är själv förvånad! 


Undrar dock vad jag ska ge för nyårslöfte att bryta i år? Tips?

Av Jossan - 28 december 2014 15:31

Ok. Det är kallt. Men vaddå? Det finns saker som gör att man klarar kylan! Tåvärmare från coolstuff tillexempel! Och en tub under hjälmen värmer både öron, nacke och haka!

Red ut med Malin på Bellton och Becka på Musse idag. Calle var pigg men skötte sig som den prins han är! Han bjöd på en fiiiiiin trav med massor av bjudning! Så roligt!

Efter det blev han lite trött, men vilken skillnad mot tidigare. Nu har jag en riktig HÄST att rida. Med en hel del power!

Av Jossan - 28 december 2014 09:16

Fick igår upp tavlorna som vi köpt under mellandagarna.

Vi börjar att kunna se ett resultat!

Av Jossan - 27 december 2014 08:55

Vi har insett att våra barn är så pass stora att en viss del av inredningen kan byta färg nu. Tidigare har vi letat efter mörka färger med tvättbart tyg. Nu vill vi ljusa upp lite hemma.

De här stolarna är därför på väg hem till oss nu:

Våra gamla köksstolar faller i sär. De behöver bytas ut. Och de nya stolarna ska behandlas innan de används, så att de står emot spill ännu bättre än annars.

Av Jossan - 25 december 2014 10:10

                                                             

Av Jossan - 25 december 2014 08:19

Julafton. Även om man som vuxen har tappat lite av all den där förväntan som på julafton tärde en som barn, eftersom det alltid skulle tittas på Kalle innan Tomten kom, så är det ju en fantastiskt mysig högtid. Alla träffas, barnen är glada och prilliga, man äter gott och tar det lugnt (mellan alla måsten som finns under dagen.)

Jag startade dagen med en fin ridtur på Calle tillsammans med nästan hela stallgänget:

Här är vi innan vi sticker från stallet. Kan säga som så, att det var inte ngn trött fux jag satt på...

(Calle i orangea täcket)

Hann hem och sitta i nya fåtöljen en stund. Där ligger massagekudden peeeeeerfeeeekt för att massera svanken. Mysigt att sitta bredvid granen och under pepparkakorna som doftade yummie!!

Men så blev kl 15 och så kom släkten. Har fler bilder på kameran från det, så bara jag loggat in på datorn blir det en uppdate till..

Av Jossan - 24 december 2014 07:41

Hoppas att eran dag blir stämningsfull och gemenskapen stor!!!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards