himmelskadrommar

Alla inlägg under november 2010

Av Jossan - 25 november 2010 08:14

Har inte blivit så mycket bloggande, men allt är bra, det är bara lite stressigt..


Hoppas att få lite mer tid till att blogga i dagarna, men nu måste jag hasta iväg igen..

Av Jossan - 24 november 2010 23:39

Har flängt runt hela kvällen, det hjälper inte, det tar aldrig slut.. Nu ska jag tvätta en maskin till, och sedan ställa kl på 6, så att jag kan gå upp och städa undan då, för nu ser det ut som om en tromb har gått genom huset..


Godnatt, godnatt!!

Av Jossan - 24 november 2010 19:40

Kallt, blåsigt, snö, pigg häst, mörkt.. Men klart värt "besväret"    Undrar om man kan känna fosterrörelser så här tidigt? För jag är ganska så säker på att jag kände darrningar på ytan idag..?

Av Jossan - 24 november 2010 08:13

Gårdagen var fullspäckad, från morgon till kväll. Det var hårblekning av syrran (som inte blev 100 bra.. fasen att det är så svårt att bleka hår.. Men med lite silverschampoo och sprayblond så ger det nog med sig.) Vi fotograferade barnen med, för att fixa en liten julis till de äldre generationerna i familjen..

  
Ja, de är ju glada iaf!


Sedan var det dags att åka till Heddan med Moa. Det blåste småspik, men vi klarade av 20 minuters mödravård ute i snön med Heddan. Det gick otroligt bra med tanke på förutsättningarna.. (Mörker, blåst, vilda hästar intill.) Mest skritt blev det dock. Sedan lite fix av foder, hade köpt med ny lusern som skulle fyllas i lådan. Idag ska ny torv in i boxen, så att hon klarar sig.


Men hjälp, vad det har stormat i natt!!! Jag är glad att vi inte har ngr träd nära huset, för då hade jag inte vågat sova.. Undrar hur mycket som har rasat i natt? Inte mycket sömn för vare sig mig eller Maken blev det iaf..


I dag ska hemmet saneras, och det grundligt. Det är nu upprensat överallt, så nu ska det sista skuras av. Sedan är det julfint i ett par dagar iaf...


Nu är det dags att åka och jobba, för jag kör fullt ös medvetslös ett tag till.. Uppdaterar om tillfälle ges i kväll..



Av Jossan - 22 november 2010 22:06

Ja, nu har jag fotat Heddans mage igen, och visst putar den ytterligare lite nu?


22 november 2010  


17 oktober 2010


Ja, och så var det så, att alla hästarna har fina namnskyltar i stallet, och eftersom stallet är så snajdigt i lila, så ska väl skylten matcha med.. Och då kan jag ju inte komma dragandes med Heddans laminerade papplapp igen.. Så jag fixade till en gammal namnskylt åt henne.. Detta var vad jag kunde åstadkomma med ungarnas pysselbox. OBS!!! Jag har INTE gjort kurbitsmålningen!!!! Jag har bara plottrat dit hennes namn, och fixat en ny bakgrund åt texten. Men nu får ni tänka på att jag inte ens hade en vettig pensel.. Jag satt och doppade en blyertspenna i färg och skrev..



Hon har iaf ngt på sin dörr nu som talar om vem hon är... Att det sedan blev aningens snett och vint får man leva med om man har så bråttom att man inte ens måttar upp för texten innan man startar, men har man bråttom så har man. (ENFP-personlighet ni vet..)


Nu ska jag spinna loss på cykeln, sen väntar sängen!     

Av Jossan - 22 november 2010 08:05

Det har gått i ett i helgen, jag hinner knappt med att tänka på att det är helg, så är det vardag igen? Jag kommer att bli gammal i rekordfart om det ska fortsätta såhär, för tiden bara svischar förbi..


Var iaf ute och nattade hästar igår, och Heddan (och de andra med såklart) såg bara välmående ut. Heddan fick ngn extra morot som jag hade med mig, men hon fick tänja lite på kroppen för att få den. Hon börjar att bli lite orörligare nu, hennes mage har blivit ngt spolformad, och att fånga en morot vid rumpan är rätt så svårt.


Har tvättat hennes regntäcke, som hon har haft sedan hon kom till mig. Det luktade SKUNK inuti, av gammalt lervatten som inte torkat utan som börjat att lukta ist. Men nu är det rent och torrt. Överväger att lämna in det för omimpregnering så att det håller bättre mot vätan, eller om jag ska köra en tältimpregnering på det? Nu när det är helt rent ska man väl passa på.. För även om det inte håller väta som det är nu, så är det ett jättebra täcke, med tillhörande hals, inga hål alls, och riktigt snyggt i färgen med.


Har plockat fram hennes vintertäcken nu också, och förberett mig på ny istid.. Hon ska ju inte klippas i år, eftersom vi inte ska träna något hårt, men hon har inte heller fått så mycket päls egentligen. Lite lagom, mer på halsen än på den täckade kroppen, men inte så att hon svettas speciellt mycket. Fast återigen, vi rider inte henne så hårt heller, utan hon väljer oftast själv vilket tempo som hon vill hålla när vi är ute.


Ska och inskaffa ny lusern idag, så att det finns till att fodra henne med. Hon får egentligen inte mycket om dagen, strax över ett halvt kilo, men hon är så fin i kroppen nu, och jag vill absolut inte att hon tappar något. Tror att hon kan bli ett utan de ston som kan få svårt att äta när magen växer, så jag vill att hon ska ha ett litet nödlager att ta av när den dagen kommer. (Fast inte för mycket såklart, men jag kommer nog aldrig att få uppleva Heddan som fet..)


Nu ska jag fixa till mig och åka till jobbet. Ska bara väcka den delen av familjen som fortfarande sover här hemma.. hmpf..



Av Jossan - 21 november 2010 10:04

Hade en jättetrevlig kväll i går i Malin Ihlebergs regi. Hon har ju haft lite otur på sistone, och pga detta hölls festen på Klipper Hotell i Västerås. Jag hade himla roligt, dock så känns det lite trist att man som cityoutsider måste ta bussen hem så tidigt på kvällen. (Vår sista buss går hem kl 00.05..) Ändå känns inte taxi som ett alternativ, det skiljer rätt rejält mellan taxitaxa och busstaxa. Bussen tar 22:-, taxin tar 450:-.. Så njaaa, det blir buss... Snåltarmen gör sig gällande..


Idag har vi en hel del på schemat, huset ska storstädas, vi ska hämta Rasmus i stan, Maken ska träna och så ska vi och hälsa på hos mina föräldrar. Sist på kvällen så ska jag åka och ta in hästar och fodra, men Evelina fixar allt annat idag, så det är riktigt skönt att bara åka och natta. Förmodligen får familjen skjutsa mig, det tar inte så lång tid, och de kan kanske hjälpa till att lägga ut hö till hästarna. Då tar det ännu kortare stund att fixa allt.


Jag har bytit till mig några andra dagar, så att inte de som hjälper mig med Heddan när jag är borta sedan ska behöva fixa kvällspass då med. Ska kasta ner hö alldeles innan jag åker, och sedan direkt som jag kommer hem, så har jag fyllt den kvoten med.


Den där snön som föll igår, den är i princip borta nu..    Åh, jag som ville ha lagom mycket snö att rida i nu ett tag.. Hann ju ta ett par varv i högre tempo än skritt i går, men jag vill kunna mjukgöra henne lite bättre ett par gånger i veckan iaf. Hoppas fortfarande på att det ska komma lite mer snö.. (Snälla snälla vädergudar, ge oss några centimeter till, kanske en decimeter, och låt den sedan ligga!!)


Lösa ridhuskort känns inte ens som ett alternativ i år, dels för att hon snart inte kommer att gå att ridas på det sättet mer, dels för att jag inte vill att hon träffar så mycket hästar "i onödan". De som rider och tränar i ridhuset är ju oftast de som åker på tävlingar också, och som utsätts för mest smittor. Nu är ju Heddan vaccinerad mot abortvirus, men det ger bara 60% skydd mot EVH smittan. Jag hoppas dock att hon kommer att klara allt detta enligt regelboken. Hon ser iaf ut som hälsan själv just nu.


Är du nyfiken och vill läsa mer om abortvirus, som faktiskt är en Herpessjukdom, så följ SVA´s länk nedan:

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Virusabort-EHV-1---symtom/


Nu är det dags att gå upp och starta Mission Impossible, dvs, städning av alla sovrum.. Förhoppningsvis så tar jag mig ut ur dimman igen tillslut...

Av Jossan - 20 november 2010 17:05

Startade upp med att åka till Rabo och Moa, där jag möttes av en rätt så sliten Moa. (Inte lätt att vara ute och svira på fredagarna, och sedan ha träning på lördag morgon..Hehehe) Moa och Ladden imponerade idag, de hoppade 5½:an i trav, upp till 80 cm, och sedan skuttade de över studshinder i galopp. Blev en pigg och fin ponny på slutet, med bra övertramp i trav.


Sedan for vi till Hälla, jag hade ett inköp som var tvunget att fixas innan eftermiddagen.. Och därefter for vi mot Hubbo. Mockade och fixade, tog in Heddan och Flame, borstade, torkade Flame och därefter så sadlade vi och stack ut på en sväng. Skrittade runt zonerna idag. Unghingstarna i lösdriften bjöd på show när vi red förbi, och det fick Heddan och Flame på hugget ett tag.. Men kan man annat än att skratta?? ;) De lugnade sig snabbt när de insäg att hingstarna var fast bakom staketet, och hingstarna återgick till att ha lite inbördes fight ist.


När vi kom tillbaka till stallet bestämde jag mig för att testa underlaget i sommarhagen, och det var kalas. Så där fick Heddan jobba lite på stoooor volt. Och hon var så duktig, snuttan! Jättefin var hon, speciellt i högervarvet, men hon bjöd på lite vänster med. Så man kan lugnt säga att jag var nöjd med dagen!


Nu har jag svirat upp mig inför stallpasset ikväll.. Nejdå, men jag ska åka förbi där och natta hästar innan jag ska på "Lille Kotts" 32-årspartaj!


Bye bye partypeople!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards