himmelskadrommar

Alla inlägg under november 2010

Av Jossan - 17 november 2010 07:41

Det var dimma och frost överallt nu när jag vaknade.. Brrrrr.. Jag som är en sådan fryslort.. Blir till att plocka fram allehanda varma kläder.


Ändå så tycker jag att det är lite mysigt med den kommande tiden också. Få tända ljus och sitta inne och dricka glögg... Alla lampor som tänds i fönstren.. Stämningen innan jul.. Men, jag brukar alltid vara ute i god tid med julklappar, men i år har jag inte ens startat?? Säkert har det blivit framskjutet pga att vi ska ut och resa först, men efter resan kommer jag att vara stressad till max, och det vill jag ju inte heller.. Å andra sidan så kan man beställa så otroligt mkt klappar över nätet numera, så jag tvivlar på att jag behöver ut och handla så speciellt mycket egentligen..


De sista åren så har vi firat jul här hos oss, både min och makens familj. Ibland i etapper, ibland alla på en gång. Ungarna leker med sina nyöppnade presenter, de vuxna sitter och pratar, i bakgrunden spelas det julmusik. Alla utom barnen kollar på Kalles Jul.. (För de tycker inte att det är speciellt roligt, och vi andra tittar bara för att..) Det är en jättemysig dag, julafton, men jag måste säga att det är ganska skönt när alla åker hem på kvällen med, och vi i familjen kan sätta oss i soffan med varsin skinkmacka och bara varva ner, efter att ha plockat undan allt presentpapper och dylikt på golvet.


Julen är mest barnens högtid, och jag försöker att återuppliva känslan som man själv hade som liten för dem.


Så, snart är det dags att plocka fram julstöket, formarna och ingredienserna, för om det någongång bakas i detta hus, så är det till julen.



Av Jossan - 16 november 2010 22:54

Så har jag gjort det nu.. Både i går och nu ikväll.. Maken har burit ner sin spinningcykel från övervåningen och utmanat mig på att cykla varenda dag fram till semestern..   Jag är pinsamt dålig på detta ska ni veta.. Sadeln skaver, benen protesterar, och jag måste sitta framför tv:n för att uthärda överhuvudtaget..


Bara att inse, man är inte vad man har varit, men, jag är mycket mer nu än vad jag tidigare har varit, så det är dags att shapa upp lite!


Så, jag får bita ihop och fortsätta ett tag till, och kanske kanske kanske.. Men föga troligt.. så tycker jag kanske att det blir roligare bara jag får lite kondis..


En dush senare så känns det iaf helt ok att sätta sig ner igen. Samvetet mår ganska bra, och jag sover nog gott i natt.

Av Jossan - 16 november 2010 21:18

Ja, ofta när jag hjälper ngn med ridningen, framförallt på mina egna hästar, så pratar jag om cykelstyret.. ;) Låter kanske lite knäppt, men en utav mina tränare sa så till mig: -Om du ska svänga åt höger när du cyklar, så måste vänstersidan ge efter lite.. Dvs ytterhanden måste ju tillåta vad innerhanden ber om.  Annars tränger vi med yttertygeln, och hindrar således ytter framben från att få plats och komma runt.


Men tänk även att du cyklar utan att hålla i styret. Om du bara lutar dig, då välter du, men använder man känsla och följsamhet, förlägger sin vikt o har koll på balansen, ja då svänger cykeln. 


Det finns många fler likheter med att rida och cykla, men i ridningen så har vi klart den fördelen att när vi ger rätt signaler, och har fått rätt kontakt med hästen, så kan hästen ta oss med på en oförglömlig upplevelse, obeskrivlig för dem som aldrig har ridit, och den känslan tvivlar jag starkt på att någon cykel i världen, hur dyr den än må vara, kan återskapa..


Tyvärr så glömmer vi inom ridsporten ofta något som man i andra sporter aldrig fuskar med.


I tennis så tränar man servar tills man spyr, spelar man något instrument eller sjunger så tränar man skalor tills man får sår i öronen, spelar man fotboll så tränar man de enklaste kickar och sparkar om och om igen.


I Ridsporten så byter man häst... Jag tycker att vi har en hel del kvar att lära..

Av Jossan - 16 november 2010 15:47

147 dygn avklarade! Och hon är fortfarande dräktig!   Och nu även sprutad mot virusabort.


Tack till alla er som höll tummar, och hovar   Det gjorde ni bra!!



Världens finaste Heddan!  

Av Jossan - 16 november 2010 06:45

Ikväll kommer antingen en mycket upplivad Jossan att blogga här, eller en mycket nedstämd Jossan.. För idag kommer Magda och ska kolla Heddan.. Hoppas, hoppas, hoppas!!!!  

Av Jossan - 15 november 2010 22:05

Hade med den här videon i min förra blogg, och idag så saknade jag den. Jag är lite stolt över min lille plutt, som medverkar i slutet av klippet.. Kolla från 10.20 av klippet. Då får ni först se en likadan ödla som Rasmus har hemma, och sedan kommer Rasmus själv in i egen hög person.


Reportern:-Är du rädd?

Rasmus: Ja, liiiiite.. (Darr på rösten..)



Min modiga pojke!!

Av Jossan - 15 november 2010 18:27

Men det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder.. Ändå kollade hästarna lite konstigt på oss när vi satte på dem ländtäcken och gjorde oss redo för en tur ute i mörkret..


Var väl ute en halvtimme cirka, Malin och jag med våra kusar. Men det var ganska så skönt trots allt. Och det känns bra i själen att de har fått gå på lite fast mark när det är så blött och geggigt i hagen. I natt så ska det bli kallt igen, så jag passade på att byta täcke för Heddan inför i morgon, det som hon hade idag var, ja, hur ska jag säga.. Jo, genomblött.... Men täcket som hon hade under var bara fuktigt på utsidan, och det var en varm o go häst som gömde sig innanför.   Men det lär aldrig hinna torka tills i morgon, så det fick bli ett annat täcke för morgondagen.


Nu ska jag och maken äta lite schnitzel.. mmmm..

Av Jossan - 15 november 2010 07:47

Ja, så har man startat ännu en ny vecka. Tiden går så rasande fort, Heddan har redan gått 146 dygn av dräktigheten, så vi är snart inne i andra halvlek..  


I morgon kommer Magda, och då får jag besked på hur det står til med allt i Heddans mage.. Nervösfaktorn stiger för varje minut..


Pelle kommer på fredag han, så då får Heddan fina fötter igen, med sulor fram och 4 broddhål i vardera skon. För nu är det vinter.. Det har ändå fungerat hyfsat fram tills nu utan sula och med bara traktbrodd, men jag vill helst ha 4 stycken i, så behöver jag inte sitta och fundera på om hon får bra fäste eller ej..


I dag ska hon få ut och lufta sig en liten sväng i mörkret, men i morgon och på onsdag lär det bli vila och endast hagvistelse, efter spruta och undersökning.


Nej, nu är det dags att göra lite nytta här hemma innan jag börjar att jobba, Markus och Maken har också vaknat nu, så att man kan in i sovrummet och kolla lite i gareroberna, och se om de har något nytt och spännande att erbjuda för dagen.. HA!





Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards