himmelskadrommar

Alla inlägg under april 2012

Av Jossan - 30 april 2012 21:52

Jag hade nämligen glömt mitt lösenord till min mail.. :( Och det är ju till den som allt viktigt kommer! Paniiiik!! Dessutom så hade jag redan innan huvudvärk och var supertrött.. Det resulterade i mindre bra humör, det måste jag erkänna.. Men efter att ha fått TREO av svärmor, så orkade jag med majbrasan med barnen, trots allt..


Nu njuter jag dock av hemmets lugna vrå, och jag ska sätta mig i soffan med mina grabbar (Utom äldsta sonen, som är ute och gör byn osäker..) för att kolla på¨Kung Fu Panda II".


Ha en skön Valborg, allesammans!

Av Jossan - 29 april 2012 23:25

 

Av Jossan - 29 april 2012 09:21

Jag tappade motivationen.. Inte enbart på grund av saknaden av Heddan, utan även på grund av att jag mår dåligt av pollen och förkylning med. Ingen bra aprilmånad i år.


Red Jennies Teitur igår. Han är ju alldeles för liten för mig egentligen, men han lär inte tycka att det är så farligt att bära på mig iaf.. Han har nämligen burit på nästan dubbelt så mkt i flera år innan.. Han hade en KRAFTIG övervikt när Jennie köpte honom, och just därför måste jag ge dem all heder för att de har fått ner honom i vikt på ett bra sätt!


Teitur och jag igår:




 
Jag får flashbacks av att rida min gamla ponny Brave Boy.. Kolla vilket besvär jag har med min underskänkel. Jag kände till och med att jag borde korta lädren ytterligare när jag red, men det ser jag ju på dessa bilder att jag inte alls borde.. Teitur är till och med mer än en decimeter mindre än vad min ponny var, och således den minsta häst jag kan minnas att jag har ridit.. ;) ( Jag rider honom för att han har haft lite hyss för sig och skrämt sina ägare, men nu verkar han ha landat igen, och nu ska de ta över hans ridning på fulltid så snart som möjligt. :) ) Alla bilder kommer från www.stolenseconds.blogg.se
 
Nu ska jag trotsa allt vad pollen heter och bege mig ut med ungarna en stund. Det känns för tääääskigt att sitta inne i så fint väder, så jag får medicinera så gott det går i mina nedrans ögon, och försöka att uthärda!
 
Mitt sista intag av hästar ikväll för ett tag framöver. Känns skumt det med.. But I´will be back! Med Q.


Av Jossan - 26 april 2012 22:25

Kom glatt innan vi ens hann med att ropa idag. Fina lillkillen.. En ljusglimt i all det trista. Idag fick han på sig en goldenstripefilt efter att Emelie och jag gnott med skrapor och ryktstenar och borstat oss alldeles varma. Den var dubbelvikt för att inte släpa i marken, men han brydde sig inte ett dugg. Jag kratsade hovar och knackade lite på dem med. Går galant det med.


Han blir mörkare nu med sommarpälsen, han har en hel del vinterpäls kvar, men sakta men säkert så kommer det fram fin sommarpäls. Det är så härligt med honom med, han är så social, och han ÄLSKAR att bli borstad och kliad. Har blivit lite sporrad att träna lastning nu.. Får ta mig i kragen och göra det. Bara vädret är ok.. Inget regn på transporttaket första gångerna, tack.. Dumt att utmana ödet om man inte behöver.


Nu är det sovdags, börjar tidigt i morgon igen..

Av Jossan - 26 april 2012 22:12

 

Underbaraste hästen.. Jag saknar dig, jag saknar dig, jag saknar dig..

Av Jossan - 26 april 2012 05:45

Och här sitter jag och gäspar, för jag blev klar lite väl tidigt.. De två största barnen blir hemma idag, för Rasmus har en allergikänning av allt dumt pollen, och är JÄTTETRÖTT! Och Tor har snuva, och var inte jättepigg igår kväll han heller. Lika bra att de får vila upp sig. Även Markus är lite snuvig, men inte alls påverkad av det, så han får tappert åka iväg idag, vi har redan sjukt på jobbet, och vikarier får man leta efter med lupp, så..... (Annars hade han fått vara hemma med brorsorna, eftersom de ändå är hemma. Men det VÄGRAR han. Han ska vara med EN VUXEN. Och då räknas bara mamma eller pappa..)


Markus lärde sig att cykla utan stödhjul igår. Tor hade kurs med honom, och när jag kom hem så kunde han både starta själv och göra inbromsningar så att cykeln slirade och sprutade grus. (Vi har en grusväg vid oss) Stolt kille! (Och SUPERSTOLT mamma!)


Har även fått en inbjudan till en hingsthanteringskurs i Skultuna den 3:e Juni. Det är Sara som äger Q´s pappa som står för kunskaperna, och det ska bli väldigt intressant. Om det är ngn som vill gå med så hör av er! (Man behöver ju inte äga en hingst för att gå. Det kan vara bra kunskap att ha i alla fall om man håller på med hästar.) Priset kommer att hamna på mellan 550- 650:- med häst och utan häst på mellan 250-400:-. (Beror på hur många vi blir)


Om jag ska ta med Q? Vi får se hur det går att lastträna. Det bör jag veta på 2 veckor.. Vill inte påskynda för mkt, men lastträna hade jag tänkt göra i vilket fall som helst. Men jag ska nog hyra mig ett släp med fronturlastning för första tillfället med lastning iallafall.





Av Jossan - 25 april 2012 18:09

Maken bad mig att kolla upp om jag kunde finna ett bra skydd till min nya mobil, en iphone 4s. Jag fann detta:

 

http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2977.101184/iphone-skal-survior-griffin?kb=1


Maken kom hem med det nu.. Och kommentaren var: Vad är det som jag har köpt? Det ser ju ut som en stridsvagn? Snacka om otjejigt..


Bra eller dåligt?????????????????


Jag bryr mig inte om utseende, bara det är funktionellt, och håller i stallmiljö. Jag vill kunna ha med telefonen jämnt, utan att behöva bekymra mig om att den blir saboterad..


Den här är ju testad av både USA´s och Storbrittaniens armé. Då borde väl stallet vara en baggis..? Eller?

 


Av Jossan - 24 april 2012 07:52

Jag saknar Heddan. Det finns ett tomrum i mog, som aldrig kommer att fyllas. Jag hade hoppats på att vi skulle kunna debutera i lite blåbärsdressyrer, ngn CR-hoppning och ngn distansritt i år, och så förlorade jag henne istället.. MIn bästa vän, som har kämpat så tillsammans med mig. Vi som klarade så många svårigheter tillsammans.


Nu sitter jag istället och försöker att fylla mitt hjärta och mina tankar med Q. (Ja, och mina barn med, men de har ju alltid sin tid och plats här hos mig, det är mer den där egentiden som jag försöker att fylla, de stunder som jag börjar att grubbla över varför det blev som det blev med Heddan.) I sommar ska jag starta med tömkörning av Q. Förhoppningsvis kommer jag sedan att kunna tömköra honom på korta turer i skog och mark i höst.


Jag ler när jag ser på Q just nu. Han fäller och fäller, men de låååånga ljusa stråna sitter som berget. Däremot är han mörkbrun på vissa partier på bogen. Jag undrar hur han kommer att se ut i sommar.. Eller, om pälsen sitter så här pass så blir han kanske inte somrig förrän i september... Men den som väntar på något gott, ni vet.. Hur som helst, just nu ser han ganska rolig ut. ;)







Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards