himmelskadrommar

Alla inlägg under juli 2010

Av Jossan - 31 juli 2010 13:23

Tog med Tor ut till stallet på förmiddagen. Heddan låg och sov i hagen när vi kom ut. Men hon brukar inte ha ngt emot att man kommer och klappar lite, så Tor fick klappa en liggande häst för första gången.


Vi mös lite med pannkli och klappar, och sedan gick Tor och jag upp för att laga till Heddans gröt.


När vi kikade ut ur stallet nästa gång såg Heddan mkt intresserad ut. Jag testade att locka lite från stalldörren, och då reste hon sig och kom gående. Jag hämtade grimman, och så fick hon komma in och bli lite borstad, omlindad och omtäckad.


(Jag veeeeet, jag är pjoltig, men vad 17, hon är min enda häst, och hon ska ha det bra.)


Tecknen på brunst har inte ökat, och jag hoppas innerligt att jag hade helt fel igen, men jag vågar inte hoppas för mycket. Men blir det negativt svar om en vecka, så satsar vi på nästa år i stället. Då rider jag igång henne nu i stället. för hältan är helt borta, och jag hoppas att den så förblir! Jag längtar efter att få rida på alla fina ridvägar som finns runt Hubbo.


I helgen så ska jag få rida ut i alla fall. Har flera kusar som behöver rastas den här veckan, då flera av stallpolarna är bortresta. Men det ska bli jätteroligt!!









Av Jossan - 28 juli 2010 10:26

Det rullar på. Nu har jag snart klarat av den här veckan med jobb med, och då är det en veckas semester innan allvaret startar.


Men innan jag har slut på semester så ska vi in och kolla Heddan. Jag är så nervös att jag skulle kunna kräkas. Hon mår bra, men jag tycker mig kunna se brunsttecken hela tiden, precis som när vi åkte in förra gången. Men.. Då var hon ju dräktig, så jag måste hålla mig och uthärda detta..


Hon är iaf inte det minsta sällskaplig med de andra hästarna, och det är hon ALLTID annars vid brunst, men ALDRIG annars..


Hoppas hoppas..


(Jag är helt nojjig över detta, hur kommer jag att vara innan en ev fölning? Jag befarar det värsta..)

Av Jossan - 25 juli 2010 20:34

Känns lite sorgligt, men vi har haft en himla bra helg.


I går så var jag först ute hos Heddan, fixade med henne, och funderade på om hon skulle få regntäcke på direkt eller ej.. Men mina stallpolare var schyssta och lade på det på eftermiddagen ist, så att hon slapp svettas under dagen, när det faktiskt var fint. Men vid 18 så började det att regna, bara dugg till en början, men det tilltog sakteliga.


Maken och jag åkte hem till hans föräldrar, vi skulle få låna deras lya över natten, busstrafiken till t-tuna är ju obefintlig..


E anslöt sig till oss, och vi förfestade mkt lugnt, innan vi tog en taxi ner på stan.

Vi hade en mycket trevlig kväll på BMB, innan vi fick packa ihop och åka hem, för att de stängde.


Maken mådde dessvärre inte alltför bra, måste ha varit ngt dåligt i maten som han ätit under dagen..  Vi blev iaf tvugna att kliva av bussen efter 1/3 av vägen, och fick gå i hällregnet och blåsten en bra bit, innan Maken lyckades stoppa en taxi som vi kunde få åka med.. Jag såg ut som en dränkt katt när vi kom fram till vårat nattuppehälle..


Vaknade tidigt och gick ut på en doggywalk.. Skönt med lite friskluft faktiskt.

Sedan kom barnen dit, och vi begav oss till Toy´sRUs och Mc D för att göra en liten shopping.

Sedan var jag och Rasmus bjudna över till andra sidan stan för att få välkomna lilla N till världen. Rasmus hade valt present och lämnade stolt över en stor Ior. Lika stor som N faktiskt.


Sedan bar det av ut till Heddisen. Malin hade varit en klippa och tagit in henne på fm, så att hon fick en chans till att torka och bli varm, för fryslort som hon är så frös hon trots täcke i regnet.


Men när jag kom ut vid 15.30 så var hon torr och glad. Hon fick borst och mat, och såg ut att trivas med livet.


Efter Heddan fick jag lov att köra med transport och hö till Grindängen, då betet har tagit slut för storhästarna, och de behöver mat för att klara sig till torsdag, då J kommer hem igen. Men nu finns det hö att fodra med sön-tors, sen blir det nog flytt till annan hage.


Kollade Moas ponny med, och tro det eller ej, det sabla hältan var äntligen väck!!  Han fick trava lite i kringelkrokar idag, och de ska kolla honom för säkerhets skull i morgon igen, men det lutar åt att han är helt kry igen! Härligt!!


Ja, det var min helg det. I morgon börjar jag att jobba igen, men alla andra i familjen har ju fortfarande semester, så efter jobbet blir det till att umgås med familjen.


Natti natti!

Av Jossan - 24 juli 2010 13:40

Var ute hos Heddan igår. Hon underhöll mig med sitt minspel en bra stund. SVårt att få till bra bilder, men ett litet smakprov kan ni ju få.


Gäsp på väg..

 


Tyckte först att hon stack fram tungan, men det är ju tänderna i överkäken..

   


Heddan-plutmun..

 


Heddan ler..

  


Det är faktiskt så, att lusern sätter sig mellan tänderna, och det krävs viss mungympa för att få bort det.

Av Jossan - 22 juli 2010 13:57

Måste ju bero på att Malin Ihleberg har fått semester    Hehehe..


Nej, faktiskt så är det skönt med lite regn, lite duggregn en dag gör ingen skada, bara solen kommer igen sedan.


Har varit ute och pjoskat med Heddan nu, lagt på henne ett regntäcke, så att hon inte blir kall, masserat hennes senfäste vid kotan, kollat hur hon rör sig (Och det blir bättre och bättre hela tiden, Im soo happy!!) och gett henne hennes foder. Hon verkade himla nöjd när jag och grabbarna stack igen. (Maken och de två yngsta barnen var med och borstade på henne, hon är så tacksam att ha med barn till, hon bara njuter av att de pysslar med henne.)


Maken var rar och fixade med hennes vatten, så att hon fick nytt i sin bunke, ja, det brukar jag göra varenda dag annars med, men det var skönt att få hjälp med det idag.


Liten vy över hagar och paddock

 

Här ser ni Heddans hage. Men kan ni se Heddan?

   Allt verkar bra i övrigt, inga fler tecken på brunst, så jag fortsätter att hoppas. 2 veckor kvar till koll och sedan försäkring av Bebben.. Jag är en mkt nervös mormor..

Av Jossan - 20 juli 2010 09:21

Vaknade nu på morgonen, och det var faktiskt svalt i sovrummet..? Kollade ut genom fönstret, och gråa moln täcker himlen över T-tuna. Har vi haft våran sommar nu? Det kan väl inte redan vara över? Lite regn tar jag gärna, men låt solen skina några dagar till.. Snälla....


Igår var det däremot varmt.. Var ute hos Heddan på morgonen, och hon fick en ny broms-away-outfit.

  

Täcket är bara av tunnt bomull, jag hade helst haft hennes flugtäcke på, men det gjorde hon dessvärre hackebiff av för någon vecka sedan...  Hästrackare...


I övrigt så verkar hon må bättre och bättre, jag blir lugnare och lugnare för varenda gång som jag kommer till stallet.


Ikväll så ska jag ut till Moa och kolla till Ladden, men innan dess blir det ett pass hos min egen prinsessa.


Av Jossan - 18 juli 2010 20:03

Ja, kors i taket va!


Jag har fotat Heddan i hagen idag! Riktiga actionbilder, hon mumsar mat för fulla muggar   


    

Muskulärt så har hon tappat massor, men hon är heller inte riden riktigt sedan i april, då hon skadades första gången den 2 maj. Och hon är inte riden alls, inte ens skrittad, sedan den 19 Juni.


Lindorna har hon för att jag sedan hovbölderna är orolig för att hon ska avlasta det ena benet och överanstränga det andra, (jag är hönsig, jag vet.. Men det påverkar bara mig med merjobb, så så får det vara..) och hon blir bättre och bättre för varenda dag som går, tack o lov!


Går allt som det ska nu så tänkte jag börja skritta henne ute i naturen efter kollen i slutet av vecka 31. Ju mer jag läser på nätet om dräktigheter, desto oroligare blir jag att hon ska vara tom på 45-dagarskollen.. Kunde jag så skulle jag linda in henne i bomull och placera henne på piedestal.. Men det går ju inte...  Jag får helt enkelt hoppas på det bästa, och försöka att inte jiddra Maken döv med mitt ojande över allt detta här hemma..



Av Jossan - 18 juli 2010 08:55

Nu blev all växtlighet gladare, för i natt fick de lite att dricka. Våran gräsmatta är i och  för sig så liten att vi kan kosta på oss att vattna den, så den är grön och fin, men man ser ju att det inte växer ett dugg i hagarna vid hästen, och eftersom vi vill ha dem ute ett tag till så var regnet faktiskt välkommet! För hästarnas hovar med för den delen, de är bra torra nu..


I dag blåser det en hel del, men det uppskattas nog av hästarna, de har lidit av broms och blinningar nu när det har varit så varmt och stilla ute.


Satt på morgonen och fixade lite länkar till bloggen, det kommer snart fler, men jag ville lägga in några och testa om jag kunde.    Hoppas att de fungerar nu iaf..


Nu ska jag försöka att väcka upp resten av familjen här, så att vi kan komma på något att göra idag!






Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards