himmelskadrommar

Alla inlägg under november 2014

Av Jossan - 29 november 2014 09:37

Det har varit fullt upp. Tänkte låta ett gäng bilder visa vad vi haft för oss sedan sist..

Semester på Gran Canaria

Sårvård

(Blir bättre och bättre)

Onödigt inköp av täcke...

...trodde jag iaf, tills jag kom till stallet och det andra såg ut såhär...

En sadel har också införskaffats. Hoppas att den är på väg nu. Men Calle vilar fram till den 20:de (eller den 19:de vilar han sista dagen, den 20 startar vi med skritt igen) och sedan är det fullt fokus på att bli redo för dressyr och precisionskuppen son klubben har i körning. Vår första start. Shit vad nervöst!

Men fram tills dess förbereder vi oss för jul (på hemmaplan) och klickertränar (i stallet) för att ha något att göra. Dessutom har jag ett gäng tentor kvar att fixa innan jag kan se termin 5 som avklarad (i skolan). Fullt ös medvetslös!

Av Jossan - 14 november 2014 04:22

Torsdagen avslutades med Calles sista träningspass för terminen. Detta pass utgjordes av tömkörning, med MIG vid tömmarna och Isa övervakandes.

Sammandrag av passet: Jag behöver få fokus på MIN kropp och Calles bakben. (Att han aktiverar bakkärran.) Calle skötte sig jättebra! Jag tyckte att det var superroligt och SUPERNYTTIGT. Upptäckte en massa brister hos mig som jag behöver jobba med. Jag kunde krama ur min tröja efteråt, Calle var inte ens lite svettig under däckeln.. Bra kondis där, Jossan..! Får släpa fram löpbandet och kombinera löppass på det med powerwalks! Kärringen måste i form!

Apropå det så visar vågen ganska bra resultat, men jag KÄNNER mig svullen... Fluffig?! Kanske kan det hjälpa att jag och Calle kommer att kunna träna lite intensivare efter årsskiftet, jag hoppas på det. (Menar inte att jag ska köra slut på Calle, men träningen ska intensifieras ngt så att framförallt JAG får jobba mer under passen.

Men nu tar vi alltså semester/vintervila/jullov. Det behöver vi efter den här hösten, även fast den varit fantastiskt rolig! :-)

Av Jossan - 11 november 2014 22:51

Men skam den som ger sig. Började dagen med skola. Efter lunch åkte jag till bibblan för att kika om de hade en bok jag sökte till kursen inne. Gick bet. Åkte hem och möttes av Huset Fullt... Yngste sonen hade lyckats med konststycket att lura brorsan och kompisens föräldrar vilket i som tur medförde att dessa i sin tur gav tillåtelse till barnet att gå hem till oss. Det var bara det att det inte fanns någon vuxen hemma... Och jag skulle plugga tenta när jag väl kom hem. Inte glad.

Tur ändå att jag kom hem innan det blev mörkt. Den där lilla alltså... Han har mer än en räv bakom örat... Oftast roligt men idag blev jag faktiskt bara arg.

Calle har iaf fått sitt pass tömkörning även om det bara blev en kortis i stallet. De hade förmodligen levt rövare i hagen, för han har nog aldrig varit så himla svettig som han var idag, ens efter träningspass. Och nog för att det var liiiite varmare idag, men jag hade minsann vinterjacka på i stallet jag med, så hans tunna täcke kan knappast vara enda orsaken till svettflödet...

Hur som helst, blev det skygglappsträning även under detta pass med tömkörning. Det går huuuur bra som helst, så efter jul blir det till att testa det med vagn med. För nu är det bara torsdagens pass kvar för den hör säsongen. Sedan ska vi vila oss i form.

(Även fast det nog kommer att klickertränas lite under vilan, för att ha något att göra...)

Av Jossan - 10 november 2014 19:38

Åh, det är så roligt och inspirerande med hästar, men den förbaskade leran.... Blöööööh!!!

Idag har Calle vilat efter gårdagens galoppträning. Han kändes fin i musklerna, vilket är mer än vad man kan säga om mig, haha! Jag är sjuuuuukt otränad! Kan bara bli bättre nästa säsong.

Inskaffade e-vitamin/selen preparat idag. På sommaren kör jag rent selen, men nu när de äter hösilage så vill jag gärna ge lite E-vitamin med. Till det så köpte jag lusernpellets. Använder vitafors lusern även i år och hoppas givetvis att Calle håller sig lika fin i kroppen som förra året. :-)

Nu längtar jag faktiskt efter lite kyla och mycket snö. Rent i hagarna och galopp över snötäckta sträckor. Så där som det ska vara!! :-)

Av Jossan - 9 november 2014 00:50

Vi har suttit i soffan och myst hela familjen nu ikväll. Blev en film tillsammans medan vi åt god mat följt av lite godis.

Nu är jag ensam vaken, men ska väja min snälle make så att han kan sova vidare i sängen. (Anledningen till att han ligger i soffan är att jag kollade på läskigheter och inte ville vara ensam kvar på bottenvåningen. Visst är han väl en darling!!!)

Calle kommer att få ta ett par varv på banan i morgon. Sista passet där innan vintervilan. (Shiiiiiit vad tiden här gått fort?!?!)

God natt på er!

Av Jossan - 7 november 2014 17:25

Att skydda en svans...

Av Jossan - 7 november 2014 06:57

Veckans schema sprack en aning på grund av vädret.. Gårdagens snöochregnblandning lockade inte direkt till tömkörning, utan Isa och jag sköt på det till nästa vecka.

Istället tänkte jag att jag kunde ta och testa lite ny utrustning, såsom pannlampa, ländtäcke och hackamore. (Ländtäcke för att det var dags, pannlampa för att det är nödvändigt i mörkret och hackamore för att ha ett alternativt bett. Ville dessutom helst vila munnen på Calle eftersom att hästtandis var ute i förrgår...)

Sagt och gjort, på med allt och så begav vi oss. Pannlampa verkar fungera bra. Ländtäcket var ok. Och hacket var visst lattjolajbans! Man kunde göra helt som man ville!

För matte var det dock en aning spännande känsla att sitta på en treåring i skogen och inte kunna säga varken stopp eller sväng... Till en början iaf... För efter en kvart så hade faktiskt Calle förstått vad de nya hjälperna innebar. Då testade vi lite trav med, vilken känsla! Så mycket power har Calle aldrig haft i traven! Tjohoooooe! En liten lugn galopp blev det med innan vi skrittade hem.

Duktiga lilla rödkotten! Vi får träna med hacket fler gånger, alternativt testa sidepullet och se om det blir ännu bättre. :)

Knoppad häst. För så ser Calle ut när halstäcket är på. Annars tappar han manen...

Av Jossan - 6 november 2014 13:18

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards