himmelskadrommar

Alla inlägg under december 2015

Av Jossan - 20 december 2015 22:46

Uppsatsen är inskickad. Hemma har det fixats inför julen. I stallet har det varit aktivitet.

Calle har gått både lördag och söndag. Igår showade vi i grannstallets paddock. Eller, Calle showade. Jag höll i tömmarna för allt vad de höll för. Energiknippe de luxe. Tokgalopp på liten volt, bocksprång och stegringar...?! Men fasen vad fin han blev på slutet. Love My crazy Horse.

Idag spände vi Calle för vagnen. Körde sedan strax över 5 km bort mot Vad, innan vi vände och körde tillbaka. Han drog såååå fint!! Duktiga lilla hästen!!!! Både i trav och i galopp. Är så roligt att kunna åka iväg med vagnen, då kan ju både jag och Julia hänga med. Annars är det svårt med bara en häst och två människor.

I morgon blir det massage och vila, inför en eventuell hoppträning på tisdag. Yey!

Av Jossan - 13 december 2015 19:35

Lucia idag. Makens födelsedag, vilket innebär kaffe på sängen. Följt av tidig tur till stallet (den resan slapp Maken, som fick sova vidare ;) ).

Calle fick lite tugg medan han blev iordninggjord för tömkörning. I sista stund så beslöt jag mig för att man ska bjuda på sig på Lucia, så Calle fick tomteluva och jag hade glitter på hjälmen. Bjällror på tömkörningsdäckeln och vips, lussetåg!

Dagens övning var skritt över bommar och tighta svängar i balanserad skritt. Myrsteg och förlängda steg. Låter kanske enkelt, men ack så fel. Svårt, svårt, svårt. Både för tärnan och tomten.

Men efter en knapp timme var vi nöjda och begav oss åter hemåt. DÅ kom Calle på att bjällrorna var leskiga.. Jeeeteleskiiiiga!! Tänk, vilken bra anledning att springa lite på tvärsan?!! Tjohoooe!

Vi kom hem i samlad trupp och känner oss nu redo för morgondagens dressyrträning. Förmodligen årets sista för Calle. Sedan ska det tränas ryttarlöst under januari. :-)

Av Jossan - 11 december 2015 22:55

Började morgonen tidigt på MDH. Gjorde de sista förändringarna i arbetet innan vi skickade in det för att få respons från vår handledare. Det innebar att jag kunde smita till stallet och rida iväg med häst nr ett redan kl 13. En mil avverkades på pigg Norma iförd micklems ena hackamorelösning.

Analys av hur det fungerade: jämförelsevis så var det som att rida i grimma. Jag kunde svänga, både åt höger och vänster. Bromsen fungerade när Norma ville det. Tur att vi hade långa sträckor att hinna bromsa på. ;-) och tur att Norma är en så himla vänlig häst som vill vara till lags. Annars hade det kunnat gå jekligt fort.. Nu blev det en timmes tur i (mestadels) sunt galopptempo varvat med pigg trav och skritt.

Väl i stallet fick Norma efter rykt gå ut i hagen och äta lite, medan Calle skulle göra sitt pass. Vi hade turen att få med Åse och Curre ut. Fullblodsgrabbarna var inte lika piggelina som den mogna halvblodsdamen, utan rullade på i avslappnat galopptempo bredvid varandra.

En mil avverkades där med. Sedan kände jag att jag fått skavsår på knäna. Och jag tror att rygg-och vadmuskler kommer att skrika om nåd i morgon... Tur att Calle vilar i morgon... ;-)

Efter stallet blev det filmkväll med Maken och Tor, eftersom att "Ussarna" hade andra planer än att sitta med oss. Och Nu har jag moffat godsaker så att jag mår illa, så nu kommer jag att klara mig i en vecka, till nästa ätdag...

Trött Calle efter ridtur. Ögonen åkte igen, gång på gång. Finaste fuxen!

Av Jossan - 10 december 2015 07:57

När pluggstressen hänger tungt över en, när sjukdomar hopar sig över familjen och när dagarna är överbokade, då finns det inget som är så befriande som en låååång galopp tillsammans med sin bästa vän.

Hovarnas rytmiska klapper, andhämtningen som följer galoppens takt, suget i tyglarna och kraften från hästens bakben när de arbetar framåt.

En kilometer. Två kilometer. Ett litet break för återhämtning, och så på det igen.

Och efteråt; själafrid. Både för Calle och mig. (Fast Calle blev duschad, avtorkad, borstad, linimentad och täckad. Jag fick nöja mig med ombyte och sedan swisha vidare till nästa anhalt på schemat...)

Av Jossan - 8 december 2015 08:17

Hjälp... Den sista tiden har jag varit så förbenat trött.. Jag kommer knappt upp ur sängen när klockan ringer på morgonen. Inte heller har det blivit bättre av att alla barnen varit sjuka, så att jag har sovit dåligt när jag väl har fått sova, på grund av att jag ligger "på vakt". Hoppas att det ger med sig nu...


Men igår var jag och den galne röde på träning igen. Han var faktikst riktigt lugn igår, vilket han inte varit speciellt ofta den sista tiden. Havren är numera väck ur foderstaten, och jag hoppas att det kan ge honom en sund bas att gå på. Ok, roligt att han blir pigg, men det är skillnad på att vara pigg och att vara helgalen. 


Igår på träningen var det iaf hoppning som gällde. Vi skulle hoppa på relaterade avstång, raka linjer, doglegs, diagonaler (Förvisso också en rak linje, men lite svårare..) och ur sväng. Calle skötte sig strålande. Tror att vi fick ett nedslag på hela träningen. 


Men JAG är ett nervöst vrak. Jag tycker att hindren är såååå höga när jag sitter där till häst. Och när jag sedan kollar på filmen från träningen åker skämskudden fram.. Det är ju knappt hopphöjd för Calle.. Nej, det vill till att piloten tuffar till sig lite. (Och jag vet, det kommer... Jag behöver bara känna att vi fixar det tillsammans. Det får ta lite tid.) 


Här kommer iaf filmen från igår. 


 

Av Jossan - 3 december 2015 22:09

Nu kunde man ju ha önskat att rubriken handlade om mig, men nej ack nej. Det är rödingen som kokar över. Idag blev det tömkörning efter två dagars skrittpromenader (En uppsutten, en vid hand). Och hjälp.

Calle tog sats och for runt mig som en oljad blixt. Bock och kick, bock och kick, bock och FULL GAAAAAAS!!!! Bootsen flög all världens väg.. 4 gånger fick jag leta efter dem och sätta fast igen. Men det hade garanterat varit skorna som flugit sin kos om inte bootsen tagit smällen. Så man får vara glad ändå.

Men vad har det tagit åt min lille segpropp? Han är helt personlighetsförändrad! Efter 117 varv i tokgalopp med bensprätt så lugnade han sig så pass att jag kunde tömköra på en 8-volt, i kort galopp med enkla byten mellan volterna. Efter ca 100 varv med det så kunde Calle faktiskt trava. Väldigt spänstigt, men ändå trav!

Det var en mycket svettig kille som sedan nöjt promenerade tillbaka till stallet och gick ut till Norma i hagen.

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2015 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards