himmelskadrommar

Alla inlägg under maj 2011

Av Jossan - 31 maj 2011 22:36

                                                   

Av Jossan - 31 maj 2011 06:53

Och den startade ta mig 17 direkt på fredag em.. För det var ju då jag var ute till Heddan.. Och sedan gick ju allt i en flygande fläng, så att säga.. Läs mer om det här.


Morgonen efter var det ju dags för Stockholm Marathon, som maken skulle delta i, och mina föräldrar fick vackert ställa upp på att ta hand om barnen, medans jag inväntade veterinär i stallet. (Fast det gick bra. Både med barn och veterinär.)


Och i söndags var det dags för min syster och hennes Tobbe att få Tudors lillebror, Elmo. En stoooor liten kille där med, måste ha varit de rejäla grabbarnas helg i helgen. Stort grattis igen, syrran och Tobbe, ja, och till Tudor speciellt!! Välkommen till världen lille Elmo!


Och igår var det dags att göra en foalcheck på fölet. Runt 15 så kom veterinären ut och testade, och allt var bara bra. Det känns som om jag har haft en enorm flax hittills. Hur länge kan den vara?


Idag är första arbetsdagen efter fölningen, igår fick det bli en oplanerad semesterdag, för hur jag än sökte så fann jag inget som hette anhörigvård av djur...  


Men, således får Heddan och Lille Q gå ut på eftermiddagen idag, om min stora kille kan tänka sig att passa de två små ett litet tag, fast det brukar han aldrig vara omöjlig med. Rasmus är min ängel! 


Nu ska jag ta och ringa hovslagare och försäkringsbolag, bägge för att uppdatera läget. Här lämnas inget åt slumpen.

Av Jossan - 30 maj 2011 23:29

Jag måste dela med mig av den rackarns busen, igen....



  Heddan älskar ju att bli kliad, och kliar alltid tillbaka när man kliar henne. Det verkar ju onekligen som om detta också blir en klihäst, men man får passa sig när han tröttnar.. ;)

Av Jossan - 30 maj 2011 18:00

Det blev utsläpp för 2:a gången. Snacka om att killen börjar att få koll på kroppen nu..


 Och så kom veterinären och gjorde en foalcheck. Allt var så bra. Och han är så mysig, lille killen. Jag är så glad. :) 

Av Jossan - 30 maj 2011 08:40

Men innan jag kan åka till Quimero och Heddan så måste jag skjutsa småttisarna till sin farmor, och så fick Rasmus en tid hos läkaren 10:30. Hoppas att hans fästingbett inte är ngt. Det skulle vara så ledsamt om han inte kunde åka på hajken över Kristihimm. Han har ju längtat så..


Inväntar samtal från Hallstahammars veterinärstation med. De kommer för att göra en foalcheck under dagen. Vågar man hoppas på att han har fått ett fullgott skydd av Heddans råmjölk?

Av Jossan - 29 maj 2011 23:21

Och det passade ganska bra in på en artikel i Equipage som jag läste igår kväll. Artikeln handlade om att man skulle ta vara på den otroliga mängd kunskap som alla i stallet kan bidra med, att lära sig att både ta och ge kritik och tips. En otroligt läsvärd artikel med en viktigt budskap. Förringa ingen.

 

Läs artikeln här: Dra nytta av kunskapskällan


Men vad hjälper det om man varken är speciellt bra på att ge eller ta kritik. Jag vet själv hur jobbigt det kan vara att få en åsikt eller ett tips på hur en sak kan göras bättre när det handlar om ens egen häst eller saker. Men faktiskt är det så att man är aldrig fullärd och det kan alltid finns någon som är snäppet vassare på en viss sak än vad man själv är. Det gäller också att vara openminded. Allt inom en filosofi behöver inte vara det absolut enda rätta. Det som fungerar på en häst behöver inte nödvändigtvis vara det bästa för just min, och det sättet kanske inte passar mig så bra. Medans andra saker inom den läran passar mig som handen i handsken. Ett sätt att resonera kan vara, och har varit det för mig: Jag kollar hur andra människors hästar är. De som har hästar som beter sig så som jag skulle vilja att min häst agerade, hur gör de? Ibland får jag råd som jag kanske inte gillar direkt, men som känns bra efter ett tag. Ibland får jag råd som vid första stund känns helt rätt, men som sedan inte alls fungerar. Jag får helt enkelt mixa ihop min egen perfekta (för mig) blandning av tips, och använda det så att det känns bra, både för mig och för mina djur.


För mig är det inte längre jobbigt att få kommentarer/råd/tips, utan jag blir mest glad över att någon tagit sig tid för att hjälpa mig. Jag frågar mycket, för att jag är nyfiken och vill veta men också för att nya kunskaper alltid är guld värt och som man sedan i sin tur kan sprida vidare. Jag är istället ganska dålig på att ge tips själv, just för att jag är rädd att folk ska uppfatta mig som en viktigpetter som tror att jag vet allt, för det vet jag verkligen inte. Men ber man mig om hjälp så får man. Som Becka gjorde nu ikväll.


Jag vill därför tacka Annika för att hon delar med sig av så mycket kunskap om detta med föl nu, för det är ett område för mig som jag är helt rookie på.. Och hon kommer dessvärre att få stå ut med mina dumma frågor ytterligare ett tag.. Jag vill tacka Sara på PepinoPRE, för att hon har stöttat mig under Heddans dräktighet, och för att hon lugnade mig med att jag fick ringa henne närsomhelst om ngt tillstötte under fölningen. (Även om jag nu inte hann med det..) Jag vill tacka min gamla tränare Vera Trude, för att hon stod ut med mig i unga år, och stöttade mig både på vardag och på tävling. (Och även körde hem min store klump till häst när jag fick åka plingplongdroska hem från en mindre lyckad tävling..)


Livet har lärt mig att man får sålla sina erfarenheter, men att man inte ska förringa tips som ges, ibland kan det vara just den hjälpen som behövs just då, även om man i ett senare skede bestämmer sig för att välja ngn annan inriktning.


Mången tränare har kommit och gått i mitt liv, både inom ridning och inom skötsel av häst, och jag är glad att jag har fått träffa dem alla, och de har min stora tacksamhet. Några omnämnda, men ingen glömd!


Tack!

Av Jossan - 29 maj 2011 22:38

Det är så svårt att åka därifrån.. Han är så fin.. Men den busen är hårdhänt på sin mamma, buffar och drar och biter och sliter i hennes juver, så Heddan blir alldeles konfys.. Jag testade till och med att mjölka ur lite ikväll, för att ge honom i flaska så att hon skulle få vila lite.. Men si, det dög inte åt "Lille Q". Han drack hela 10 ml.. Sedan jagade han sin mamma igen. Och till sist får han ju som han vill.. Dvs.. Snutta i 2 minuter.. För sedan ska det bockas och busas i boxen. Den är tillräckligt stor för att kunna galoppera i, och det utnyttjar han minsann.


I morgon kommer han att testas av veterinären, och se att han har fått fullgott skydd och inte behöver blodplasma. Här lämnas inget åt slumpen. Försäkringen ska uppdateras. Och så ska jag till läkaren med Rasmus, som har ett fästingbett som ser lite oroväckande ut. Inget lämnas åt slumpen.


     Favorit i repris ;)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards