himmelskadrommar

Alla inlägg under maj 2011

Av Jossan - 13 maj 2011 08:45

Gårdagsmorgonen var fylld med åska och spöregn, men sedan kom solen åter!


Moa var med till Heddan igår kväll. Heddan visar inga större tecken på att vara på gång än, och jag tror fortfarande benhårt på att hon går tiden ut, minst. 9 dagar kvar idag!


Tänkte testa kalkstickorna, men vi fick inte ens ut 1 ml råmjölk att testa med.   Så än är det definitivt inte dags..


Och idag är det då fredagen den 13:de.. Och vad skulle kunna hända idag då? Jo, ngn i familjen kanske kan drabbas av en liten släng av ngt? Jopp.. Nog 17 hade Tor vattkoppor i morse när han vaknade. (Och ja, jag är 100% säker, han har haft det innan! Ingen tvekan!) Vad skojsigt vi ska ha det, ett tag till framöver då!  


Man kan ju bli galen för mindre...


---------------------------------------------------------------------------------------------------


Sedan vill jag avsluta med något roligare, och gratta min syster som fyller hela 29 år idag! Hurra hurra hurra!! 

 

Och ett litet grattis till Heddans förra ägare Jenny också, som om jag inte minns helt fel också fyller 29 år idag! Fanfar till dig med!          

         

Nu ska jag fixa till fejset och sedan åka och jobba! I morgon kör vi ett race med paintball, och vi saknar fortfarande tjejer i laget!! Att det ska vara så svårt att få tag i tjejer som vågar testa på ngt nytt?? Det är ju skitkul! Svider lite om man blir träffad, men det går över lika fort, och definitivt om man själv har chansen att utdela ngr svidande märken på grabbarna! Hehehe!


Så, om du är tjej och sugen att testa paintball på skogsbana i köping i morgon kl 13:00, hör av dig snabbt! WE NEED YOU! (Obs, 15 års gräns..)




Av Jossan - 11 maj 2011 21:51

Sååååå trött.. Det har varit intensiva dagar.. Och i morse var alla hästar utsläppta kl 6, och 6:50 var jag hemma igen, och det mesta fixat i stallet. Åkte sedan dit nu ikväll igen, för att kolla damen igen. Men det är så lugnt..


10 dagar kvar i morgon, och jag tror att hon lätt går dem ut. Men kanske inte så mycket mer.. Vi får väl se.. Har jag tur så fölar hon nästa fredagkväll, då kan jag sitta med gott samvete och mjuta av fölis i flera dagar. Men, en sådan tur som att hon fölar en fredagkväll kan man väl inte ha...


Nu lockar sängen.. Ska upp och släppa ut ännu tidigare i morgon.. Gäääääsp...

Av Jossan - 10 maj 2011 22:00

Iaf om man går efter beräknat datum (335 dagar.) Kan mycket väl tänkas att hon går över.


Men, så här ser hon ut i dagsläget:

     

Sista bilden, som är en kvällsbild, går att jämföra med den här bilden från 16 april, som är en morgonbild:

    


Det händer saker! 


Men än har hon inte visat på ngr andra tecken. Hon äter bra, hon är lugn på natten. (Boxen är inte det minsta tillstökad) och hoon är lugn i hagen. (Läs: som vanligt) Ska dock ut i morgon bitti tidigt och kolla henne. Nu börjar den där stressen att närma sig..


Måste avsluta med att skicka styrkekramar till Tom´s förra ägare i Tidaholm, som miste ett av sina avelsston på operationsbordet idag, efter att ha lämnat ett underbart litet föl i söndags. Ibland ter sig livet mycket underligt, och man undrar vad meningen är?      


Nu efterlyses en amma med ljus och lykta! Föl och ammajouren har ingen att tillgå! Vet du ngn? Hör av er omg till 070-2562060.

Av Jossan - 8 maj 2011 21:38

Ja, här kommer dagens bilder!


Från Rasmus som planterar smultron..

 

Via Heddanbilder:

               

Och så avslutar vi med bilden på stjärnorna:

 

Ni ser väl vilka vi är lika??? Vi är ju kopior!!!


Ni ser väl???


Jo, just det...



Ulf och Jerry, såklart!!


Ha en underbar söndagkväll!! 

   

Av Jossan - 8 maj 2011 10:08

Det var så varmt inne när jag vaknade, så jag anade mig till vackert väder. Mycket riktigt. 14.5 grader i skuggan kl 8:30. Och det ska bli över 20 grader senare. Yummie! Nu kan det få komma föl!


Ska dock först till min farmor och hämta Rasmus. Ska köpa med mig lite thaimat dit, det var längesedan nu.


Sedan bär det av till Fröholmen för att kolla Rasmus trädgårdsodlingar där. Han har intresserat sig mycket för att odla sista åren, och nu har han fått små planteringar både hos mormor och morfar, och här hemma hos oss. Fast hemma blir det bara smultron, jordgubbar och smulgubbar..


På vägen hem ska jag förbi G och lämna en symaskin, så att de kan laga Laddens eksemtäcke. Jag har faktiskt aldrig haft någon eksemhäst, så på den fronten är jag en riktig novis. Jag har bara fört krig mot övriga stickande och bitande insekter på sommaren. Bromsar, mygg, ja flugor med för den delen. Och äckliga fästingar!!!! Bläh!!


I kväll bär det av ut till Heddan. Hon ska kollas inför natten, och jag är lite nyfiken på hur hon har rumstrerat om i nya boxen.. Vet inte om hon har stått på halm någonsin tidigare? Hon kanske har slukat allt..



Av Jossan - 7 maj 2011 17:18

Känns otroligt bra, nu när det börjar att närma sig.


Först blev det till att hämta halmen hos G ch P. Gick alla tiders. Sedan hem och lämna av famlijen, och vidare mot Hubbo. Annika och Malin kom precis tillbaka från tävlingarna vid VRS, och Annika och jag satte i med att bokstavligen riva stallet. Vid ett tillfälle tyckte Alice (Annikas schäfer) att vi gick lite vilt till, och for ut ur stallet så det rök om det!


Men bra blev det, och Heddan har nu en riktig lyxvåning. Konstigt nog ser det inte stort ut på bilderna, men den är nog 4x8 meter nu.. Å andra sidan så ser man ju bara hela väggen ungefär från där vi har tagit ner väggen mellan boxarna.. Den boxen som jag står i och fotar från syns ju knappt alls.

 


Det var ju länge sedan jag lade in en magbild med, så här kommer en från veckan:

       

I övrigt så verkade allt bra med damen. Blev inte så mkt pyssel med henne idag, utan istället grovarbete för att hon skulle få det bra vid fölningen. Men lite gräs hann hon få beta medans jag mockade hage och fyllde på nytt vatten i hennes vattenbytta.


Nu ska jag köra in Rasmus till min farmor, Tor ska följa med och få säga hej, han skulle också gärna sova kvar, men eftersom farmor fortfarande är lite dålig, så får han vänta ett tag med ngt sådant.


Av Jossan - 6 maj 2011 16:45

Med löpträningen.. Sjukdom, möten och för att inte tala om snön.. Nåja. Vad gör det om 100 år. Jag tar en promenix med arbetskamraterna i år istället, och så satsar jag på att springa 2012..   Men jag har tänkt att jag ska ut 1 gång i helgen och 2 ggr nästa vecka iaf. Det borde räcka för en halvmil.. Även om det skulle kännas avsevärt mkt bättre att ha sprungit 20 gånger innan. Men är huvudet dumt får kroppen lida, som det så vackert heter..


Vi kan väl säga att jag sympatiserar med Heddan, så känns det kanske bättre.. Eller inte..? 

Av Jossan - 6 maj 2011 09:27

Jag har röjt i garderoberna i hallen, jag har städat i klädkammaren/ineförrådet. Jag har rensat i tvättstugan. Idag ska jag nog rensa i Makens och min garderob, ta bort kläder som inte används, har blivit för små (Hrmm...) eller bara är slitna..


Sakta men säkert så går jag mot ett strukturerat hem igen, det har det inte varit på över ett år nu.. Även om det har varit rent, så har det inte varit struktur på sakerna. Och har jag städat på ett ställe, så har de små stökat på ett annat.. Det tar liksom aldrig slut..


Och jag blir så omotiverad om jag inte får göra det ordentligt. Så därför har jag passat på nu när jag har varit ensam hemma med småbarnen. Då får jag göra på mitt sätt, och då blir det ju sååå mycket bättre. (Enligt mig..)


Så när garderoberna är rensade ska det dammtorkas och skuras överallt. Jag ska be om hjälp med att tvätta fönstren i helgen, och sedan har vi ett sommarfint hus. Lite gröna växter ska inköpas, och jag skulle behöva ersätta en av mina glaslyktor som gick i kras i vintras..


När dessutom skattepengarna kommer ska vi fixa fuskväggen i sovrummet, Tors rum och ev skjutdörrar i vårat sovrum framför garderoberna. Hallen ska inredas i mera mysstil. Mmm. Blir nog bra.


Helgen då? Jo, fullt ös, i vanlig ordning.. Ska hämta halm, så att den biten är avklarad. I morgon kl 9 smäller det. Sedan är det bara att börja att bädda..   

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11
12
13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards