himmelskadrommar

Alla inlägg under mars 2015

Av Jossan - 27 mars 2015 09:30

Startade dagen med att åka och ta hand om Callekott. Han verkade dock må oförskämt bra i kroppen, undrar då varför hans matte hanterar trappor som en 90-åring?

Tog iaf det säkra före det osäkra och masserade honom ordentligt med den fantastiska massageapparaten som faktiskt slår ut massagepaden för häst med hästlängder... Iaf om jag ser till resultatet. Med den jag har nu får ju jag stå och hålla. Men det är det värt! Och det blir ju bara 1-2 gånger i veckan. Det orkar man!

Idag blir det ett pass i paddocken med dressyrsadeln. Dessutom har jag fått mail om att mitt nya körbett har blivit skickat. Hoppas på att hinna få det innan onsdag, när vi ska ut och köra en sväng enligt plan. :-)

Min fina häst på träningen

Min nya säkerhetsväst. Nu ska jag bara ta mig i kragen och lämna in mina tretornstövlar på lagning med!

Av Jossan - 27 mars 2015 07:17

Eller så är det bara träningsvärk. Jag tror att jag beslutar mig för det sistnämnda och kör på.

Hur som helst..

Vi var och tränade för Klara igår. Calle kändes såååååå fin på framridningen. Så att jag tänkte att idag, då rackarns. Så skulle träningen till att börja. Då såg jag att det nya schabraket glidit. Satt av, sadlade om. Passade på att plocka lite bajs när jag ändå var på marken. Satt upp. Och Calle kändes som om: -vaddå'? Vi var väl färdiga?! Det är iaf jag.

Han var helt off! Red första bomövningarna på en sömngångare. Baaaaaaah!!!! Grejen var, att han gjorde det han skulle, men det kändes som om han gjorde det i sömnen. Någon gång klev han PÅ bommen, han gick i framstupa sidoläge (men hängde inte i handen, fast känslan var så.) och inget jag gjorde hjälpte.

Men så blev det dags för lite hinder. Jag säger hinder, för bommen var faktiskt en LITEN bit upp på hinderstöden!! Nu väckte jag Calle. Jag vill faktiskt rida med lätta hjälper. Hatar att gnessa. Halt, trav, halt. Och strax var Calle på G.

Supernöjd med träningen, men efteråt var jag HELT SLUT!

Calle ska vila idag, blir massage och stretching för honom. Täckesbyte och mat. Norma ska få jogga lite. Och jag ska med polarna till Börjes! Skojs. Undrar om jag hittar något kul den här gången!

Onödig bild, men med vädret som är utanför just nu så längtar jag till sol och värme.

Av Jossan - 21 mars 2015 18:00

Idag kom vi äntligen iväg!! Dock hade vintern bestämt sig för att komma på återbesök..

Lite kontrast till soldagarna för en vecka sedan.. ;-)

Hur som helst. Calle skötte sig kalas. Man märker att han fått upp konditionen men att tekniken ännu behöver stärkas. Order från coachen är att nu ge sig ut och köra mer bort från ridbanorna. Klurar på travbanan... Där kanske han blir motiverad att trava på mer och ändå slipper vi möta bilar på trånga vägar. Men visst, med tryggt sällskap så kan jag tänka mig att ge mig ut på småvägar med.

Fine killen! Han är så tålmodig, sin ringa ålder till trots. Rättar sig fast det är jag som strulat till det, utan att sura alls. Han gillar sin vagn. Och det är så skönt att kunna alternera träningen! Men jag fick påminnelse från coachen idag om att stanna upp i utveckligen och inte lockas att öka kravet. Man måste ha i åtanke att Calle är ung. Mycket yngre än han ger sken av när vi åker och tränar.

Jag är otroligt nöjd och har ett litet lyckorus över min häst idag. I morgon blir det välförtjänt vila! :-)

Fast jag lyxar till det lite redan nu.. ;-)

Av Jossan - 20 mars 2015 18:21

Stunden när man sätter sig på hästen och den lyder ens minsta vink!! Calle gick så himla bra när jag testade dressyrsadeln!! Han verkar dels ha växt i den, och dels trivas ypperligt med den!

Det gör ju inte saken sämre att jag kommer mer till min rätt i den heller... Jag svävade på moln, och så var jag tvungen att avbryta efter 15 min. Det var bara tänkt att det skulle bli en test av sadeln, för i morgon är det körträning. Surt. Men ändå sååååå bra!!! Lycka!!!

Och så unnade jag mig en ny hjälm! Ska invigas i morgon på träningen. Glad make, han klagade på att den gamla luktade skunk!!!

Av Jossan - 15 mars 2015 19:45

Vilket väder vi har haft i helgen! Underbart!!!! Hästarna har njutit av att kunna ta till sig av D.vitaminer från solen. Calle fick ju täcke på sig i torsdags efter träningen, men det åkte av igen på lördagens morgon. Men innan han kunde ut och rulla sig fick han jobba lite grann i paddan. 



 

Första galoppen med vagn i paddan! Calle var så duktig. Svängde superfint upp vid portarna som jag hade skapat. (Med betydligt större vidd än man har annars, eftersom matten inte kände sig helsäker på det där med portar... Nu tog vi bara portarna i trav, men vaddå? Man måste ju starta någonstans!) 


Vi tricktränade lite efteråt, och dagen till ära lade sig Calle ned 2 gånger på kommando från mig. Annars är det just det tricket som han tycker är klart jobbigast... Han bugar mycket hellre. 


Det fina vödret bidrog även till att jag frångick min annars så stränga varannan-dags-tränings-filosofi. Jag tänkte att eftersom det blev en ganska kort träning under lördagen så skulle Calle säkert orka träna på övningen från i torsdags, men utan ryttare, under söndagen. Så sagt och gjort. Jag byggde upp torsdagens övning. Men utan ryttare som krånglar till det med balansen så var det väl inget problem att galoppera över bommar ens i höger varv, tyckte Calle... Så vi blev hyfsat snabbt klara även idag. Dumt att fortsätta tills hästen tröttnar och lackar ur. 


Plockade av tömkörningsutrustningen och bestämde mig för att leka lite istället. Kopplade fast ena tömmen i ringen på micklemtränset som förvandlar det till en kapson. Men, precis så som jag tränat LIGG med grimma, arbetade jag innan Calles inridning med kapson för att få honom att lära sig böjning genom kroppen. Vilket han tydligen kom ihåg, för han förstod inte alls att mitt kommando LIGG inte betydde BÖJDIGIKROPPENOCHFÖRFLYTTADIGPÅLITENVOLT. För det sista gjorde han med stor frenesi. Fick belöna och avbryta övningen. Gjorde istället en annan bomlek som vi tränade för ett år sedan. Galopp för hand, stopp och sidvärts rörelse över en bom. Gick super. 


Kopplade sedan om tömmen så att den satt under hakan. Testade åter att ge kommando för LIGG. Nu var det inga problem. Det var precis som om Calle sa: -Ja, men.. Om det var det här du ville så varför saaaaa du inte det då????

Och det kan man ju faktiskt undra varför jag inte gjorde?!


Avslutade dagen med att ta ett träckprov för att få se hur Calles kropp mår gällande inälvsparasiter... Hoppas att jag får svar redan i morgon, alltid lika spännande att veta hur man ska tackla det nya året...

Av Jossan - 13 mars 2015 23:36

Äntligen kom vi iväg på träning igen! 4 veckor sedan sist, och inte kan jag skryta med att vi har tränat heller... Blev ju ett litet oplanerat avbrott där med tappskohältan.. Nåja. Nu skulle det iaf bli av. Calle skötte sig vid lastningen. Jag är förvisso inte helt nöjd, för jag vill kunna lasta honom själv. (Nu får jag gå in med honom.)
Men jag får ta mig tid att träna lite lastning igen nu när det är ljust en längre stund på dagen.

På träningen var det markarbete i galopp över bommar som gällde.. Och vi som inte galopperat mer än ngn kortis på rakt spår sedan sist...! Gulp...

Fast jag hade inte behövt oroa mig, Calle skötte sig suveränt i v.varv Så fin! Och bra galoppfattningar med! Fast vi inte tränat?!

I höger varv var det mycket svårare. Där behöver Calle stärkas. Får bli en hel del fattningar när han jobbar utan ryttare där tror jag. Vi har iaf två veckor på oss att bättra oss lite innan nästa pass.

På det stora hela är jag otroligt nöjd med Calles prestation igår. Min egen insats kan klart förbättras, men vi är på g, och just nu är det nog nästan det som känns viktigast. Eller ja, att vi är på G och att vi har himla roligt på vägen. :-D

Nu ska här sovas, för i morgon ska vagnen luftas!! ?

Av Jossan - 10 mars 2015 06:43

Det har blivit vår. Då ska pälsarna luftas. Men jg tänkte med fasa när jag släppte ut Calle i förrgår: -Det här kommer att sluta med inpackning...

Han svek mig inte... Hästen jag tog in igår hade lera överallt. Torr lera, tack och lov! Då går den iaf att borsta bort. Men när den var borta så kunde jag konstatera att om han fått ett lerTILLSKOTT av att gå naken, så hade han även ett pälsUNDERSKOTT av samma anledning. För nu kom polarna åt att nypa päls. Och hud. Och Calles hud är ju så känslig... Lille plutten... Alldeles knölig och pälsflådd...

Hade det inte varit för att han är rätt så nypig själv, så hade jag tyckt ännu mer synd om honom. Som det nu är så vägde jag fördelar mot nackdelar av att gå utan täcke, och lät honom florera naken i hagen igen. Lycklig häst gick ut igen, blank i den päls som återstod efter allt mitt slit med lerinpackningen. Och rullade sig. Tack för den.

Av Jossan - 8 mars 2015 20:28

Passade på att få ridsällis idag. Det blåste lite för mycket för den planerade turen med vagnen, kändes tryggare att rida.

Men trots detta så tänkte jag att jag kunde testa att rida på det bettlösa idag. Hahaha! Bad mistake! Det är aningens svårt att få en bockande häst att höja huvudet med det huvudlaget! Och idag var Calle TOKPIGG!!! Ett tag var det så pass att jag satt av. Man börjar ju bli till åren i kroppen även om knoppen är ung!! Lite rädd för att åka i backen är jag.

Men Åse på Curre och jag på Calle hade det jätteroligt. Solen sken och det verkligen vårade!! Såg tussilago som blommade med.

Calle fick till och med sova naken i natt! Han lär fira med att rulla sig grundligt, men då får det vara så.

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards