himmelskadrommar

Alla inlägg under augusti 2015

Av Jossan - 27 augusti 2015 06:56

Igår stack Calle och jag ut på en tur med Åse och Curre. Tanken var att leta stubbåkrar som var ok att rida på, men de hade inte tröskats ännu. Nåja, vi har ju även en stoooor gräsäng att rida på. Där fick Clle och Curre både skritta, trava och galoppera. Jag hade pulsmätaren på Calle, och kan konstatera att träningens högsta puls antagligen uppnåddes redan inne i stallet. För när hingsten kom gående hade Calle 115 i puls! Hahaha.

Annars låg han på ca 57 i skritt, 93-102 i trav och 97-103 i galoppen. Efter galoppen så fick mätaren spel och visade då med 20 sekunders mellanrum 200-197-170-67.. Och därefter låg han stadigvarande på under 67. (Mellan 170 och 67 så petade jag på elektroden under sadel. Antagligen hade den åkt ur läge? )

Hur som helst. Skritt på 10 min tillbaka till stallet. Då hade Calle 43 i puls. Och inne i stallet efter att ha kissat så var han på 38. Spolade lite ben för att kyla, torkade av svett och så fick han sova med Back on Track-täcket. Får se nu på förmiddagen hur musklerna verkar må. :-)

Av Jossan - 26 augusti 2015 07:29

I lördags så tränade Calle och jag tömkörning för Isabell innan jag och barnen sedan for iväg med Vikingline Cinderella för en dygnskryss. Men som vanligt så lyckas jag ju.. Jag hade bokat in mig och barnen på LOVEBOAT! Hahahaha!!! De desperatas förening? En av de första jag sprang på var Peter Ziepen, och han var nog the best looking på båten. Då kan ni tänka er ;-)

De hade grävt upp en gammal DJ från tiden innan jag föddes, som spelade högt och hemskt i avgångshallen innan vi gick på båten. Mina tankar fördes inte helt osökt till the walking dead... *skakar på huvudet*

Så på söndagen vilade Calle, innan måndagens träning för Kicki Ödman. Calle har blivit sååå duktig. Han orkar så mycket mer nu, och Kicki tyckte att vi faktiskt är redo för lite paynride. Men jag avstår den kommande veckans. För jag tycker nog att vi har lite kvar att fila på innan. :-) men sedan så!

Igår fick Calle vila, och idag ska vi ut på en tur i skogen. Det känns än så länge bara roligt att rida och träna efter Calles sommarvila. Jag hoppas att det håller i sig nu efter semestern med, så att jag inte får stresskänningar igen. I nästa vecka börjar skolan igen. Sista terminen. Heja oss!

Av Jossan - 22 augusti 2015 07:43

Min värsta mardröm är att något skulle hända något av barnen. Och igår fick jag en liten flash av hur något sådant skulle kännas..


Jag, Julia, Markus och Tor skulle ta med Calle och bada. Julia skulle rida honom dit, jag och kidsen skulle cykla. Nu är de ju 8 och 10 år i år, så jag sa att ni får cykla i förväg, men vänta med jämna mellanrum in oss. Vilken fungerade toppen. 

Det tog 45 minuter att komma till badplatsen. Calle var svettig och tyckte att det var super att få svalka benen i vattnet. (Efter ca 20 min så tog han sig faktiskt en simtur.) Barnen badade och fikade efteråt i solen, medan Calle torkade och åt ett par morötter. 


Så var det dags att åka hem. Julia satt upp, jag tog min cykel och barnen tog sina. Barnen tog en genväg upp från badplatsen, Julia och jag tog den som är något längre men lättare för Calle. Kom runt träddungen och ser Tor. Markus är borta. 


Först tar jag det lugnt. Han har ju knappast hunnit långt. Men efter ett par minuters sökande så griper paniken in. VART ÄR HAN?! I vattnet? Nej, de som var kvar på platsen hade inte sett ngn liten pojke i cykelhjälm. På väg åt fel håll på vägen? Jag tog av åt det hållet medan Julia och Tor åkte åt andra hållet och kollade. Cyklade ngn kilometer, kollade så långt jag såg och ropade. Inget svar. Tillbaka åt Julias och Tors håll. Men nej.. De hade inte heller sett honom. Fick tokpanik. Cyklade tillbaka samma väg igen, ropade hela tiden. Cyklade lite längre på vägen. Vände, tillbaka igen. Nu hade ju Julia och Tor fortsatt att leta hemåt. Ungefär 2 kilometer in på vägen hem så stod Markus och väntade: - Varför tog det så lång tid? muttrade han lite surt.


Behöver väl inte säga att jag typ bröt ihop när vi hittade honom... Supersvettig efter min mastodont cykelsväng (Som ju redan innan var beräknad att bli ca 12 km.) och hes efter alla rop.. Nåja... Vi lärde oss nog alla något av händelsen. Och eftersom jag ska på kryssning med barnen ikväll, så ska jag ha koppel på den yngste.. Bah!


Kvällen avslutades iaf mycket trevligt med tacos hemma hos Familjen Johansson. 

Av Jossan - 20 augusti 2015 23:55

Igår debuterade Calle och jag på hoppbanan. Vi deltog i gesalas Pay and Jump, vilket var oroligt roligt och ställde vääääldigt höga krav på Calles fokusering. Och nog hade han fokus allt. På allt utom mig, för jag var nog der minst spännande på platsen! Hahaha!

Vi klarade banan som låg på hela (!!!) 50(!!!) centimeter. Ett nedslag blev det, eftersom matten överarbetade det hela, som om hindren låg på 150(!!!) centimeter istället för de fjuttiga femtio som de ju faktiskt låg på.

Men vi klarade biffen utan tårtor, så att säga. Men när vi ändå pratar mat så kan jag ju säga att jag trodde att det kokta fläsket var stekt när Calle först såg shettisarna. Läskiga monster, det där. Men sedan blev det andra bullar och då var det mest spännande med alla nya individer. Och eftersom man inte ska gråta över spilld mjölk så tar vi bara lärdom av mattes missar idag, och gör bättre nästa gång, som för övrigt blir på pay n crossen den 5 september.

Ryggen mår ok. Den ömmade lite efter gårdagen, men det kan lika gärna bero på att sängen varit lite trång de tre sista dagarna. Ikväll är Maken dessutom borta, så nu är det två stycken som lagt beslag på hans säng. Helt godtyckligt, anser de själva.

Så nu ska jag ta fram skohornet och försöka att bereda mig en plats där intill.

Sov gott!

Av Jossan - 18 augusti 2015 13:45

Idag har Calle haft ansvarsuppdrag! Han har haft ett barn på ryggen, vilket han skötte med bravur.

Calle, allroundhästen!

Av Jossan - 18 augusti 2015 08:34

Igår kom en gammal bekant till mig ut och kände och klämde lite på Norma och Calle. Även om vi är nöjda med vad ET:n har uppnått så här långt så är det alltid skönt med en secondopinion. Inga egentliga nyheter på hästarna uppdagades, men ibland kan något så enkelt som ett annorlunda sätt att förklara göra saker tydligare för en vanlig dödlig att förstå.

Så, med lite mer kött på benen så vet jag nu att Calle kan gå två pass i veckan med en boot på ena bak, för att han så småningom ska få lättare med galoppfattningarna i ena varvet.

Det ihop med bomövningar, främst i skritt, och skogsturer ska göra att Calle blir ordentligt rundsmord.

Men, däremellan ska vi ju jobba lite annat med. :-) Igår hoppade vi till exempel med Camillas hjälp. Calle är sååå himla schysst. Han bjuder på allt! Även hinder med kamouflerade katter framför.. Hehe.. Jag försökte bromsa, men tåget hade liksom redan gått..
Nu är vi faktiskt anmälda till vår allra första p&j. Och jag är supernervös!! Hahaha! Men sätter min tro till Calle och ska försöka att fokusera på att inte störa honom.
Det ska iaf bli jätteroligt! :-)

Av Jossan - 14 augusti 2015 20:56

Red ut tillsammans med Frida och Norma idag. Calle var pigg och glad och knatade på. Pulsmätaren var inkopplad och jag kan konstatera att han hade 33 i vilopuls vid intag från hage, 51-57 i puls efter 30 min skritt (beroende på om han såg läskiga hästar eller inte ;-) ), strax över 80 i trav och mellan 91-107 i puls i galoppjobbet, som bara blev korta bitar. Tre minuter efter ankomst vid stallet så hade Calle 39 i puls igen. (Då hade vi skrittat i 20 minuter)

Ska försöka att använda den lite mer för att konditionsträna honom i höst.

Av Jossan - 13 augusti 2015 23:47

Idag har vi tömkört för Isabell för första gången sedan i Juni. Calle var lite trött efter en varm dag, men mycket följsam och fin på slutet. Känns som om jag börjar att kunna ge honom hyfsade hjälper via tömmen, som han faktiskt har en chans att tolka på rätt sätt.

Nöjd med Calles insats. Det var han själv med ;-)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards