himmelskadrommar

Alla inlägg under april 2014

Av Jossan - 30 april 2014 23:23

Majbrasa för att jaga bort vintern? Verkar inte fungera..

Men sonen berättade idag att man förr tände bålen för att skrämma bort rovdjur som varg och Björn innan man skulle släppa fåren på bete o skogen.. Verkar fungera.. Ingen varg och ingen björn här så vitt jag kan se.

Myser inne.. Sov gott!!

Av Jossan - 30 april 2014 10:35

Skjutsade Rasmus till badhuset på morgonen, kom till stallet kl 8. Så nu är Calle riden och klar, betat har han också fått göra. Eftersom det ska bli ett riktigt skitväder på kvällen (typiskt valborgsmässoafton..) så fick han täcke på. Förvisso har de ligghallen, men när de står ute och äter så blir han både kall och blöt på sin rygg, och den är vi rädda om.

Ridturen då... Han gick nog sitt bästa pass hittills. Jättefin bjudning, klarade att fatta bägge galopperna och bjöd fint. Traven kändes kanon! Så roligt att rida igen! Nu börjar man att längta efter att få träna igen... Kanske kan lyckas med ngt kort pass i höst.. Men för vem och vart?? Det återstår att se.

Nu ska här hem och fixas i ordning lite inför kvällen. Måste säga att det känns mycket bra att ha skickat in arbetet redan nu. :)

Beta lite efter ridturen ingår... ;)

Av Jossan - 29 april 2014 22:55

Känsla: fantastisk!

På måndag startar den sista terminen på år två, inga böcker ska köpas in eftersom det är VFU:n som ligger sist i år. Och efter dessa fem veckor har jag sedan gjort 4 hela terminer av 7. Mer än hälften!! Och jag som tycker att jag nyss började?! Sjukt..

Dessutom har jag hunnit med att fixa godkända resultat i både matematik och engelska B från gymnasiet med de sista åren. Känsla? Pluggig.. ;)

Men det ska bli awsome med sommar. Jobba lite, men även ladda batterierna till hösten. :) Eftersom även Calle ska vila mellan mitten av maj till mitten av juli så kommer jag väl att klättra på väggarna i juni.. Men nedvarvningen behövs. Verkligen! Både för Calle och för mig. Så att vi klarar hela den härliga hösten som följer med massor av nya prövningar. :)

Av Jossan - 28 april 2014 17:56

Bara att njuta! Snart kommer det regn igen, tack och lov för alla pollenallergiker! Rasmus har det ganska jobbigt just, björken är det höga doser av och det är det som är Rasmus stora akilleshäl..

Småkillarna njuter av att kunna vara ute och leka i lätta kläder, hela Tortuna lever upp på sommaren.

Calle lever också upp, verkar det som. Idag kan jag definitivt inte klaga på framåtbjudningen, hahaha! Idag kände jag att jag har en racinghäst i grund och botten. Smackningar uteblev! :D

Annars har det varit skolarbete för hela slanten. I morgon smäller det. Då är årets sista gruppresovisning. Sedan är det bara VFU kvar, och därefter är det sommar. Uuuuunderbart!!!!!

Calle får sommarlov om 17 dagar han. Då åker skorna av och han får gå barfota i två månader. Sommar är barfota.. <3

Av Jossan - 26 april 2014 17:03

På två dagar kan det hända mycket. Man kan om man är häst helt byta inriktning, och gå från att vara fina körhästen till att vara fina ridhästen.

Julia red Calle idag. Vi värde upp utan ryttare så att hon kunde börja trava och sedan galoppera nästan genast. Calle skötte sig strålande. Liiiite mer bjudning hade vi kunnat önska, men det kommer! Efter tio minuter satt Julia av, och Calle fick hoppa stockarna på vallen utan ryttare. (Spring, matte, spring, flåsaflåsaflåsaflääääämt!!)

När han såg helt bekväm ut med detta satt Julia upp igen och så fick hon sitta på över dessa hinder. De var såååå duktiga bägge två! (Jag med tycker jag.. Ni skulle ha sett vad jag sprang bredvid..)

Mycket nöjd med dagen!

Av Jossan - 25 april 2014 18:08

                                               

Av Jossan - 22 april 2014 12:19

Man kände vid väckningen i morse att det varit lov.. Trötta kids vill jag lova...

Men alla kom iväg och jag likaså. Eftersom jag ska ha min intervju i morgon så ska jag bara förbereda den idag, vilket jag gör samtidigt som jag njuter av solen utomhus. :)

Men innan jag var duktig och tog fram skolmaterialet så var jag hos Calle och motionerade honom. Idag var han RIDHÄST. Det var han på ett bra sätt. Skritt, trav och galopp blev det i paddocken. Han är bäst på halter. Halt är bekvämt, tycker Calle. Chansen är stor att man får belöning när man står still. Mycket större än när man galopperar. Det vet han med. Så halt är bra. Det är gott. Och gott gillar Calle.

Insåg att han nu är riden av och till i ett halvår? Vart tog tiden vägen? Passen är numera mellan 20-30 min, med minst en dags vila. Och eftersom vi kör en del med så blir det ibland längre uppehåll med ridningen. Men när jag rider har jag lättare att korrigera ställning och form än när jag kör. (Jag bara låtsas ju att jag kan köra, egentligen är jag bara S.B.T*)

Fast vi ska träna lite på torsdag med vagnen. Så att jag blir lite bättre på det där jag bara låtsas att jag kan. Men eftersom Callr låtsas att han är en cirkushäst/körhäst/lullaiskogenhäst istället för att vara springaforthäst, så matchar vi varann rätt bra.

Ha en solig dag!!

*skit bakom tömmarna

Av Jossan - 21 april 2014 19:59

Men en liten förändring i rummet kan ni kanske ana?

 

(Barnen har också förändrats en hel del sedan 2011 ;) )


 


Samma hörn av rummet. Nu ska vi bara köpa en ny sängstomme, byta lampa och montera garderober.. Barnrummet blev ett rum för ett något äldre barn. :) (Tanken är att vi inte ska behöva ändra igen på ca 7 år..) 

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21 22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards