himmelskadrommar

Alla inlägg under mars 2017

Av Jossan - 16 mars 2017 06:28

Knappt 1,5 vecka kvar till debut i LA i dressyr. Därför trimmar vi dressyr för fulla muggar. Det är lite svårt att få till det bara. Speciellt när Callen plockar av sig skorna i hagen och knappt kan gå vid intag... ömfotad är bara förnamnet på den hästen.

Men om man har en häst som Callen så blir det nästan naturligt att lära sig att spara gamla skor efter att Hovslagaren varit ute, samt att få dit några sömmar så att hästen kan gå igen.

Imorgon får han dock fullservice på hovarna igen, så då blir han riktigt fin i fötterna, inte bara matte-fuskad.

Hur som helst. Dagen efter tappskon var igår. Då var det dressyrträning. Callen rörde sig normalt, men reagerade av och till på det raka gummibettet igen. Bajs. För det är det bästa dressyrbettet. Eller, det är Nova-bettet. Men det får vi ju inte tävla på. Klurar på om jag ska våga rida på ett annat bett tävlingen. Jag växlar ju bett friskt under veckorna, tränar/tävlar egentligen bara dressyr med det raka gummibettet. Kanske skulle det tredelade gummibettet fungera. Hmm... jaa... vi får se.

Träningen gick annars helt ok. Vi fick RIDA hörn. I tre steg. Ok. Matten hade koll. Ibland. Mest inte faktiskt. Så det var nyttigt.

Sedan tränade vi ökningar. Det är en av våra akilleshälar. Bakbenen gasar och frambenen pinnar på. Men längning av steget är svårt att få till.

Förvänd galopp gillar Calle. Så vi tränade istället på galopp-skritt-galopp-halt-galopp-skritt och inridning i galopp. Jodå. Vi behöver träna mer på det. Men klart bättre än sista träningen. Svårt sa Callen. Matten instämmer. Galoppfattningarna är däremot inget problem.

Var iaf skönt att få en extra check innan tävlingen. På måndag tränar vi igen. På större bana, så då kan vi rida program. Vi ska trimma lite på egen hand på lördag, man måste ju göra läxan.

Vi siktar på att få till de där halterna ännu bättre på måndag. Efter måndagen så blir det tre softa dagar för Callen, innan mjukgörande arbete och iordningfix på fredag. För nästa lördag smäller det!

Av Jossan - 8 mars 2017 18:31

Mindre än tre veckor kvar till debut i LA i dressyr. Vi har valt programmet LA:3, och hoppas på att rida godkänt. Det är vårt mål.

Red igenom programmet för första gången i måndags, något vimsigt... eller red igenom... Jag red för första gången något ur programmet... var ju en del kluriga saker med, som vi helt klart får öva på. Ska ta en dag i helgen och fila ordentligt! (Så att tränaren förhoppningsvis får se en förbättring vid nästa träningstillfälle...)

Annars har Calle en ganska soft vecka. Träning i måndags, men övriga vardagar denna vecka är det ut i skogen som gäller, antingen rids han eller så leds han. Idag tog jag en femkilometers-promenix med Markus på hans rygg. Snäll häst. Dessvärre har vintern kommit tillbaka, och det var superhalt på vissa ställen.

Markus och jag passade på att bädda ordentligt åt vår kompis med nytt spån och torv. Vi fyllde vatten och mat ute, massor med hönät och hökassar inne och matburkar för flera dagar. Calle, han är hästarnas motsvarighet av Prinsessan på Ärten. Men han är bäst!

Har börjat kika lite på fälttävlansaktiviteter på nätet. Sugen, men vågar jag?

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards