himmelskadrommar

Alla inlägg under augusti 2011

Av Jossan - 31 augusti 2011 22:07

Jag kommer sova som en klubbad i natt... Det har varit en intensiv dag, och den tog slut vid 22:00.. Nu varvar jag ner en stund, och sedan ska jag sova..


Heddan är fin i fossingarna igen, och det innebär att hon så sakteliga ska komma igång igen. När hon verkades idag så fick bebisen stå ensam i boxen, och det gick ju galant! Duuuktig bebis!!


Jag är så stolt! Över dem bägge, såklart!


I morgon blir det nog foton!

Av Jossan - 31 augusti 2011 07:15

Jag har alltid haft så svårt för att sälja mina saker.. Det känns som om att ifall att jag säljer dem, så kommer jag att behöva dem..


Dock har jag lättare att ge bort grejer? Jag sörjer inte en gnutta när jag skickar iväg barnens avlagda.. De får ju nytt hela tiden, så då är det en fråga om garderobsplats.


Men nu är tanken på hästgrejer.. Mina fölgrimmor som hänger i skåpet t.ex Kommer jag ngnsin att behöva dem igen? Kan jag sälja dem? Svar: Nej.


Kanske behöver jag bara lite mera tid på mig.. För jag har inte tänkt att jag ska betäcka ngt mer. Q ska ju bli min ridhäst, och även om det tar ngr år, så är det ju Heddan som jag vill rida under tiden.


Har lite planer på nästa år för henne. Dels ska vi ta tag i hopp och dressyrbiten. Men så vill jag också testa att rida en distansritt på henne, tror att hon skulle gilla det! Har även fler moment som jag vill träna in, men allt har sin tid.


Idag kommer hovis ut och ska fixa fossingarna på Heddan. Tårna behöver sig en rejäl duvning.. och det var faktiskt ett tag sedan sist.. Mellan 7-8 veckor. Och växer, det gör de ju!


Rasmus drog precis till skolan iförd sina nya sneakers, som han fann igår när vi var och handlade.. Man märker att han har blivit stor, när han går och kikar på skor istället för leksaker.. Och han blev mäkta glad när han hittade ett par i sin storlek, till ett bra pris. Så han fick såklart köpa dem. Och då skulle han ha dem idag, när han ska iväg på sin gymnastikdebut på Tillbergaskolan. (Vi har ingen gympasal i Tortuna, så barnen har gymnastik i antingen Tillberga eller Hökåsen en gång i veckan från och med årskurs.. 3, tror jag..


Jag ska strax skjutsa förskoleklassbarnen till skolan, och så ska Markus och jag åka igen efter ett litet tag. Man fixar och donar en del för barnen, men det är det värt! Snart är de stora, och vem vet hur ofta man får se dem då?!


Tjing!

Av Jossan - 30 augusti 2011 21:37

Upp som en sol= Var förbi mina underbara fyrbeningar ikväll. Hovar kratsades, nu går det verkligen som en dans. Borsta, kratsa, leda och binda upp. Allt bara flyter på. Han är ju för duktig, min lille prins.


Sedan stannade jag vid stall Hubbo för att prata med det härliga gänget där. Blev mycket skratt och prat, och jag konstaterade att Annika "Stallchefen" Weinrich hade fixat staket runt paddocken. Så nu kan jag alltså ta med Heddan och Q och testa lite löshoppning snart. Yes!


Ner som en pannkaka då..

Farfar är sjuk igen...   Varför måste allt drabba den stackaren för..? Kan det inte räcka nu liksom?


Krya på dig nu farfar!! Vi tänker på dig!!


Farfar i mitten. Men det var ju ett antal år sedan.

 


Av Jossan - 30 augusti 2011 07:46

Består av den vanliga diskussionen..

Markus: Får jag ta med en leksak till dagis idag mamma?

Jag: Nej, det får man ju göra på fredagar..

Markus: Buuuuäääähähä, DÅ ÄLSKAR JAG INTE DIG MAMMA!


Markus: Får jag spela på Playstaion då mamma?

Jag: (Suckar) Nej, det vet du ju att ni bara får göra en kort stund på eftermiddagen..

Markus: Buuuuäääähähä, DÅ ÄLSKAR JAG INTE DIG MAMMA!


Markus: Har vi ingen banan?

Jag: Nej, men vi ska in och handla efter att mamma har jobbat idag..

Markus: Men.. Ska vi inte åka till Toy´sR Us och köpa en liten grej??

Jag: Nej, inte idag, men det är ju faktiskt bara 21 dagar till din födelsedag nu och då ka.....

Markus: WAAAAAAAA!!! JAG TÄNKER FÖRSTÖRA VÅRANS HUS!!!! (Ser plötsligt min digitalkamera som ligger på bänken..) Får jag ta ett kort mamma?


En helt vanlig morgon hos oss med andra ord..

Om det verkar som om jag säger NEJ till allt, så är det inte så, men det är när jag säger Nej som jag får mina fiskar varma, och det är nog lite roligare att läsa om, så det är det jag skriver ner i det här inlägget.. I skrivande stund frågar han dock om jag kan följa med honom upp på övervåningen, han vågar inte gå själv.. Och vad svaret blev kan ni kanske förstå när responsen jag fick var: (PUSS) Tack mamma! Jag älskar dig!


Och då är allt det andra glömt..   

Av Jossan - 29 augusti 2011 21:49

Stod och mös i ligghallen när jag kom. Såg till att alla hade att tugga på av grovfodret. (Det passar ju inte min donna att gå till balen när de andra står där. Hon vill ha sitt serverat på sidan i möjligaste mån.. Men jag tror att hon äter på natten när ingen ser.. För hon är då rakt inte tunn..)


När de fått tugga en stund tog jag med Heddan och gick bort mot andra änden av hagen, genom skogen. Där har jag funnit ett ställe så att Heddan kan stå och äta sitt lucern och sina mineraler, medans jag kratsar hovar och borstar på Q, innan han får komma lös och gå och försöka mota bort sin mamma från maten..


Idag var han så glupsk, att jag ska testa att börja med två hinkar igen.. Han måste ju inse att han inte kan boa i hennes hink, åtminstone inte när hinken redan är full av hennes huvud..


Medans Heddan äter så passar jag på att visitera, borsta och småprata lite med henne.Tänk vad skönt att kunna lätta sitt hjärta så där på kvällskvisten, om allt möjligt som trycker en. Få förunnat..


Lilleman står kvar med mig ett tag när Heddan går tillbaka. Han gillar att bli kliad, rejält! Men när jag slutligen packar ihop så tittar han efter Heddan, och när hon gnäggar efter honom så svarar han och springer iväg på lätta steg efter henne.


Mina fina!!                     

Av Jossan - 29 augusti 2011 08:05

Kopiöst mycket på att min dator nu är så seg... Jag kan inte kolla på filmer, knappt foton.. Och det tar en hiiiimla tid att fixa ngt på bloggen.. Men! Bara 3 dagar kvar.. Sedan har vi ett något snabbare bredband igen. (Observera NÅGOT.. Vi bor ju på landet, och mobilt bredband fungerar sisådär..)


Idag ska jag på ICDP uppdatering. Blir säkert bra. Men först lite arbete, och efter utbildningen lite möte. Ja, det blir en sen sväng till kusarna idag. Men jag vill ut för att se så att de har det bra. Annars kan jag inte sova ordentligt i natt..


3 månader har gått sedan Q föddes.. Och ändå känns det som om jag har haft honom hur länge som helst.. Och han är ju så stor?? Det är definitivt ingen bebis längre. Han har nu vuxit i sin läderponnygrimma. (Eller, den är stor på bredden, men inte på längden. Så den fungerar!)


Hoppas på att kunna få lite bilder på honom snarast. Helst uppställd bredvid mig, så att man kan se hur mycket större han har blivit.


  Bebisen som 2 månader.

Av Jossan - 28 augusti 2011 20:51

Till Alexandra, för sällskapet idag.


Även om jag numera klarar av att hantera både mammahäst och bebben ensam, är det alltid lika roligt att få visa upp lillprinsen. Han är ju min ögonsten!!   Och det blir lite ensamt borta i hagen ibland.  

Av Jossan - 28 augusti 2011 20:19

Och jag avslutade min helg i hagen med mina hästar, och kände mig om möjligt ännu mer lyckligt lottad för att de finns. Många gånger idag har tanken gått till Sara och hennes vackra Trazzel..



Helgens sorgligheter tog inte slut i och med igår heller.. Idag körde en 15-årig pojke ihjäl sig på Malmabanan i Västerås. Fruktansvärt när ngt sådant händer!!! Jag lider kopiöst med pojkens anhöriga..   


Men för att försöka att ta mig upp ur det sorgliga spåret..

Min lille bruning gjorde dagen till ära en perfekt hovkratsning, utan några ryck och knyck. Att binda upp honom går som en dans nu, han står som en klocka. Fotograferingen idag uteblev dock, då vädrets makter inte var med oss alls.. En halvtimme innan det var dags så öppnade sig himlen, och jag ringde upp syrran och skjöt på det ngr dagar. Och Q´s 3-månaders dag firades således i stillhet..

(Fast Alexandra var med och hälsade på kusarna, dagen till ära.)


I morgon arbetar jag långdag, med jobb, utbildning och därefter möte. Så det blir en sen tur till de fyrbenta i morgon. Nu ska jag iaf ta och mysa ner mig i soffan under en filt och hoppas att det blir ngt bra på tv:n.

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards