himmelskadrommar

Alla inlägg under november 2017

Av Jossan - 22 november 2017 18:06

Vila igår. Snöstorm idag. PIGG Calle. Gick inte att skritta fram. Han taktade hela tiden. Lät honom gå över i trav, han kändes som en tidsinställd bomb. Han valde självmant galopp. (Jo, men han kom direkt från hagbus, så han var inte kall i kroppen.) Sedan blev det mååånga varv i en väldigt spänstig och samlad galopp, där man kunde ana risk för katapultinslag om man inte passade sig...

Men jag passade mig.

Efter 40 minuters jobb så red vi ut på tur. Då hade vi tränat enkla byten, fattningar och skänkelvikningar med övergångar i.

Nöjd med dagen och det verkade herr Röd också vara.

Av Jossan - 19 november 2017 20:59

Idag var Calle läromästare åt lilla Klara, 9 år. Han skötte den uppgiften strålande! Hon fick testa alla gångarter, och rida cavaletti.

Lagomt arbete för Calle dagen efter intervaller.

Av Jossan - 18 november 2017 20:34

Idag var det milt ute, och travbanan bjöd på ett suveränt underlag!

Calle och jag körde själva den här helgen, och trots det fanns det massor med GO i Callen idag!

Vi jobbade på att Calle skulle gå i en ngt högre form i snabbare tempo idag. Särskilt i fälttävlanstempot! Nu ser ni på diagrammet att han gick fortare än vårt riktiga tempo, men han kändes riktigt fin i form och takt. Så roligt!

Finaste Röda Räsern. Vi ska allt ta igen alla tidsfel nästa år.

Blir det milt så kör vi någon träning till. Planerar söndag nästa helg eller lördagen helgen därefter. Någon som är sugen att hänga på ifall att inte banan fryser?

Av Jossan - 17 november 2017 20:50

Igår tog vi en dags vila, kotten och jag. Det resulterade i en MYCKET pigg häst idag. Förvisso blåste det hemskt mycket, men det var som att sitta på en laddning dynamit. Och eftersom jag hade yngste sonen med mig så var jag en aning tidsbegränsad... Han skulle ju också hinna rida innan mörkret föll.

Hur som helst; paddocken var halvtinad, så den gick att rida i. Calle var först ut. Mååååånga galoppfattningar blev det. Men han kändes super! Vi red i en åtta mestadels, och vi var riktigt nära byten massor med gånger, men än så länge så måste det där halva travsteget vara med... men skam dem som ger sig! Han kändes fin i handen också!

Välriden paddock va? Hahaha!

Sedan var det Jummis och Markus tur. Även hon var sketapigg!!! Så pass att när vi kom till paddan så fick Markus kliva av så att hon fick busa av sig först. Blev några varv i tokgalopp, följt av ökad trav de luxe... Till slut saktade hon av och travade lugnt, lyssnade på röstkommando och kommunikationen fungerade såpass att jag kände att Markus kunde sitta upp. Han hade tydligen räknat varven hon spurtade... 57!

Men sedan gick det helt suveränt! De travade lugnt varv på varv, och Markus balans var helt otroligt mycket bättre än tidigare! Till och med hälen var där den skulle! Så roligt!!!

Blir kanske till att köpa ett par riktiga Chaps till honom, så att han har bra grejer att rida i... har inte velat investera så mkt i det ännu, eftersom jag inte vill pressa honom innan han själv är redo för att binda upp sig för mer ridning. :)

Imorgon blir det travbanan om vädret är milt. Annars kör vi nog till ridhuset en sväng. :)

Av Jossan - 15 november 2017 17:45

Konstigt det där... Man är i stallet varenda dag och känner att det skulle vara skönt att vara lite ledig... Och så infaller det sig att jag blir erbjuden hjälp två dagar på raken, två dagar när jag jobbar sent = MÖRKT ute.
Supernice!!

Men efter en dag som stalledig har Jossan ABSTINENS. Fast som tur är fanns det massor att göra hemma... eeeh? Tur? Eller otur....! Hur som haver: stalledig it is.

Men idag har jag varit hos rödingen igen. Såååå skönt!!! Blev en uteritt efter att ha broddat och satt fast sulor.
Fick även hämta ett tjockare (och RENARE) utetäcke åt Calle. Men vågar inte ta bort det gamla riktigt än...

Det blev iaf en timme ute, och vi hade ljuset med oss. Lite stretching efter och den röde såg nöjd ut. Matten fick packa hö som tack för hjälpen ;)

Imorgon ska Callen vila, blir bara lite massage. Och på fredag får jag förhoppningsvis dagsljus på en tur igen. En får passa på så länge det varar. Men lite snö nu skulle faktiskt inte vara fel. Bara den lägger sig och blir kvar.

Av Jossan - 12 november 2017 21:34

Dagen fick bjuda på intervallträning för Calle och mig.

Vi red i ett lugnt tempo, ca 450-500 m/min och tog 4 intervaller om 2km vardera. Maxpuls för dagen var 130 och tillbaka under 80 (återhämtningstid innan nästa intervall) var ca 20 sek.

Nästa helg ska vi (om underlaget är ok) köra på lite snabbare, tanken är då att rulla i 600m/min. Det är ett tempo som Calle tycker är jobbigt, han spurtar hellre på i betydligt snabbare tempo.

Själv känner jag att mitt beslut att korta lädren ett ynka hål idag har haft effekt! Ländryggen har fått jobba! ;-) Får bli lite Massagedyna innan läggdags.

Av Jossan - 11 november 2017 14:43

Gäääsp!! Usch vilken tråkig dag! Grått och regn, blåser gör det med. Allt är lerigt och kallt.

Men inte stoppade det Callen och mig från att tömköra för Isabell imorse. Kl 8:00 var vi vid paddocken, redo för dagens övning.

Idag var det framdelsvändningar runt konor på schemat. Och mot alla odds så gjorde Calle det helt suveränt! Trots att han avskyr skrittövningar. Travarbetet gick bra det med, men för dagen var tydligen höger galopp lite jobbig. (Den som alltid är finast vid Ridning är alltid svårast vid tömkörning. Skumt!)

Efter jobb gick vi hem för att torka. Insåg att Calle behövde klippas. Igen. Idag rök även pälsen i ansiktet. Nu ser han inte klok ut, men jag vet att det är blir bra om en vecka eller två :)

Sedan blev det hage, med ett extra täcke för att skydda mot vätan.

Det ska eventuellt bli kallt inatt, vågar man hoppas på att hagen kanske inte är lerig imorgon? :-P

Av Jossan - 10 november 2017 08:08

Efter en sommar och höst med otur (stukning av kota, skadat öga på grund av att Calle försökt inta hö den vägen, trasig hingstbete och nu sist hovböld) så verkar vi vara på väg tillbaka!

Igår var vi och testred för en ny tränare i dressyr, eftersom vår bästa Kicki inte har träningar så nära oss längre, och hur mycket jag än vill det så finns inte riktigt tiden att åka långt...

Vi fick iaf en del nya saker att tänka på. Övade övergångar under tiden som vi förflyttade oss sidvärts och vi körde lösgörande i förvänd galopp.

Calle kämpade på så bra, som tränaren så: Arbetspositiv häst!

För faktum är att jag bara fått en mindre bra känsla två gånger på Calle. Bägge gångerna har det varit något som felats honom. Men med utrustning som han trivs i, mycket blandad träning och god omvårdnad så är han dem roligaste som finns att rida. Samarbetsvillig som få!

Ser fram emot att jobba och stärka oss i höst/vinter. Så att vi kommer tillbaka starka och bättre i vår. :)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards