himmelskadrommar

Alla inlägg under november 2011

Av Jossan - 9 november 2011 07:28

Väderrapporterna just nu!!

 

Inget regn på över en vecka! Och solen ska visst skina med! Like it! (Då behöver jag inte oroa mig för Heddans rygg..)



Av Jossan - 8 november 2011 21:59

Och nu har jag bestämt mig att PIM5:an ska vara klar INOM 2 veckor. Helst ska jag vara klar med 2 filmer till innan fredag.. Blir nog sena kvällar, tror jag.. Men då får det vara så. Sedan är jag ju klar!


Blev ganska nöjd med introfilmen, och hoppas att min examinator också tycker att den duger. Men man vet aldrig. Nu vet jag iaf hur jag kan hjälpa Malin med det sista på hennes film, så att den inte bara är bra, utan bäst.. (Ja, vi gjorde den bara 4 gånger så stor som den fick vara.. Så vi måste komprimera den i morgon. Och det har jag just nu testat med min egen. Så det ska nog gå alla tiders!)


Nu ska jag ta och koka mig en kopp thé och njuta av kvällen med en bra bok. (Visserligen redan läst, men det var länge sedan. Har beslutat mig att plöja igenom Virginia Andrews böcker om barnen på vinden. Igen. Men har bara en bok kvar nu, för jag har läst en bok om dagen sista dagarna..)


Hämtade förresten grimman till Q idag, och den var rejäl och fin. Mjuk i lädret. Över förväntan för 43:-. Och Heddans sko är på g med, såg jag när jag gjorde en paketcheck. Har den säkert till helgen! Nice! Då blir det en längre uteritt på söndag!

Av Jossan - 8 november 2011 07:56

Och skaffade mig en sjukboots till Heddan igår.. (Japp, bara en. Fann en begagnad i hennes storlek till ett oslagbart pris och slog till.) På den hoven som hon inte regagerar med ömhet på grus så kör vi helt enkelt med en vanlig boots på, så att hon inte lyfter ena sidan högre eller ngt annat under användningstiden.




Ja, så bara den kommer hem i brevlådan så ska vi testa och se hur det fungerar!

Av Jossan - 7 november 2011 22:04

Tog mig tid att stå i hagen och borsta dem ordentligt medans de åt sin lusern och sina mineraler. Lilleman tycker verkligen om att bli borstad. Och det gör ju Heddan med, så jag vill inte påstå att jag stör dem direkt. Heddan är till och med så, att om hon är lite stressad i boxen och inte kan få ro att äta, så behöver man oftast bara gå in med en borste och dra några lugna tag, så slappnar hon av och börjar att tugga.


Just nu sitter jag här hemma och håller på att hosta lungorna ur mig.. Blääääh... Ska nog ta och förse mig med lite honungsvatten innan läggdags..

Av Jossan - 7 november 2011 07:16

Jag har vunnit alla de auktioner som jag har lagt bud på de senaste dagarna. Får se om jag lyckas med att ta hem nästa med.. Isf kan jag utöka Heddans träning en aning till.    Och ta lite längre turer i naturen!


Om 3 veckor är Q 6 månader, vilket innebär att jag har terrat er med info om honom i ett halvår.. Och längre lär det bli! Han kan nu stå ordentligt uppbunden mellan två linor, och står snällt när man borstar honom. (Han är snäll att kratsa hovar på med, men lite kan han testa fortfarande då.) Men vi skulle behöva ha lite ledövningar, det ska jag erkänna. Att leda dem bägge, när han helst vill gå i sakta mak bakom Heddan som har en betydligt raskare marschtakt, kan vara frustrerande. Så nästa gång som jag har assistans med mig så ska jag lägga lite tid på att få honom mer följsam. Det kan inte vara för tidigt att börja med det.

Av Jossan - 6 november 2011 19:17

Jopp: Först en uteritt på Bellton i sällskap med Allo och Frodan-Grodan, Jennie med Teitur och så Tess på sin nya springare. Vi skrittade en bra bit, och Bellepelle var lagom taggad. Han var svettig efter att bara ha skrittat i en timme. Men så har han ju björnpäls med. Inte lätt i den här värmen..


Heddan tömkörde jag. Gick stelt till en början, och jag ser att hon lyfter ngt mer på framhovarna nu. Men efter en tio minuter så travade hon riktigt fint, och på slutet av passet så tog hon för sig och streeeeeeetchaaaaaaaaade ut ryggen ordentligt med fint schwung i steget. Mycket nöjd! Hade 4 bommar utlagda med ca 1.20 emellan, som hon lätt travade över i bägge varv. Vi börjar att komma igång igen! Och det är så roligt och så svårt att inte begära för mycket.. Måste hela tiden påminna mig om mitt planerade schema..

 


Den här veckan har vi hunnit med allt på vårat schema iaf! :D 


Fick just ett samtal från en gammal stallkamrat, som ev kommer och besöker min lilla slyngel i nästa vecka! Vad roligt! Ni är sååå välkomna!   


Nu ska jag njuta av det sista på helgen här hemma!

Av Jossan - 6 november 2011 18:39

Ja. Jag tycker att folk är otroligt snabba på att döma andra människor. De är totalt okunniga, borde inte få ha häst, vet ingenting om foder, vet inget om hovar, rider på "fel" sätt osv..


Bland hästfolk är det absolut mer regel än undantag.


Jag drar mig för att läsa bloggar där bloggaren lägger ut klagoinlägg där man klart och tydligt kan förstå vilken person det är man skriver om, i allafall om det är andra bloggare. För hur det än är, så är det något som man har läst som retar en. Men vad den ena läser och vad den andra har menat när den skriver är två helt olika saker. Varför inte hjälpa varandra istället, så att både hästarna och vi som hästfolk kan få ta del av andras erfarenheter och slippa begå alltför många egna misstag. Det finns alltid två sidor av saker och ting..


Jag har tidigare arbetat med barn som haft cerebral pares. Därav har JAG jättesvårt för de som utrycker sig med: Jäkla CP, förbaskade mongo, retard osv. Men jag förstår samtidigt att folk gör det i oförstånd. De begriper inte bättre. Tyvärr. Men kanske har de en dag möjligheten och privilegiet att få träffa och umgås med personer med dessa diagnoser. Då kan de kanske förstå vad jag talar om. För de är underbara individer med stor personlighet, och värda att få lika mycket och lika stor respekt som resten av oss.


Men trots att jag har svårt för den typen av uttryck så tycker jag inte illa om personerna som uttrycker sig så. Det är ju bara ord som de liksom släpper ifrån sig i okunskap. Inget att ligga sömnlös för. Och heller inget att skriva ner folk för heller. Jag läser glatt vidare deras inlägg efter att möjligtvis ha släppt en suck vid just det stycket.


Av Jossan - 6 november 2011 09:38

Ja.. nu är det JAG som hostar.. Sedan en vecka tillbaka har jag varit hostig, men just nu så tär den på mig, för jag hostar på nätterna.. Bläh!! Förstörd nattsömn gillas ICKE!


Hur som helst så ska jag strax till stallet. Ska först rida ut en sväng på Bellton i sällskap med Allo och Jennie, och sedan ska jag tömköra Heddan över lite bommar. Det är min plan så här långt iaf.


Undrar om jag skulle kunna lyckas filma lite från tömkörningen..? Det återstår att se!   

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards