himmelskadrommar

Alla inlägg under november 2011

Av Jossan - 4 november 2011 16:25

Skor fram på!  Och hon blev mindre ömfotad bak med efter att ha blivit ordentligt verkad. Skönt!


Ja, och så övade vi lite på respekten för den som leder och handhar idag.. För dagen till ära så hade hon fått tillbaka sin fobi för att sätta hovarna i vattenpölar.. Speciellt de vattenpölar som har ett ursprung från hennes leriga ben.. Och då måste man bli totalt blockerad och springa sidvärts över matte och Moa, som stod i vägen.. Men då tog det hus i..... Det är det värsta jag vet, hästar som möljar över en!!! Speciellt hästar som är så schyssta som Heddan annars, och som jag vet egentligen inte alls är rädda. (Man är inte speciellt rädd om man lugnt tuggar medans man pressar på.. Inte om man fortfarande har huvudet i låg position utan att för den sakens skull kolla på den beryktade pöööölen!!!  ) Så vi blev fast och tränade lite förflyttningar undan hjälper.. Och gav oss inte förrän både bak och fram och höger kontra vänster fungerade. (Och jag var arg som ett bi, men Heddan tog det hela med ro. Och det är nog så att jag är värst att se på för människor när jag är arg.. Hästarna begriper sig inte på mitt muttrande och svettpärlorna i den av ilska knallröda pannan. För det hjälper ju faktiskt inte till att man tappar förståndet när man blir arg.. Man får med all sin kraft försöka att vara rationell iaf, och ge hästen hjälper som den förstår. Trots att man kokar inombords. Moa sa sedan: Jossan, du är leeeskig när du är arg..  Undrar varför hon tycker det??  )


Hur som helst. Efter lite massage, fåt pedikyr osv, så fick Q gå in i en box, och Heddan fick träna lite clicker med "target". Och sedan lite sidepass.


 

Ja, på det stora hela så är jag nöjd med dagen. Nu ska jag ut i morgon med, blir ett förmiddagspass.

Av Jossan - 3 november 2011 08:19

Till skor fram. Jag är ändå positiv till att hon klarade sig så länge helt barfota, med tanke på alla hennes hovbölder i samband med semineringen. Jag hade mina farhågor. Minst sagt. Men det har ju gått bra. Men hon är nu väldigt öm, egentligen mest på bak, men jag ser också att hon reagerar på alla ojämnheter med fram med. (Hon spänner sig i kroppen, och det är inget som jag eftersträvar, eftersom att hon redan sedan innan har en känslig rygg. Att gå och spänna sig halva tiden man motionerar henne kan inte vara bra det heller.)


Sedan är jag groteskt rädd för fläkskador..  Och eftersom Heddan har så lätt att få skav så utesluter det användande av boots i hagen. (Barfotaboots)


Några skador som kan uppkomma av fläkning:

Musklerna tar skada och kan gå sönder (muskelsträckningar/bristningar)
Beroende på underlag där hästen fläker sig: Sår (Man kan ju fläka sig på löst ridunderlag med. Löst grus kan åstadkomma fula sår på hela hästens kropp utöver andra skador.)
 
 
 
Av Jossan - 2 november 2011 20:00

Nu är Moas Ladd nyklippt nakenfis! Han fick bara en liten ruta på ryggen kvar, med tanke på hur han eftersvettades förra året där han var oklippt. (Ja, och benen har pälsen kvar förstås. Och huvudet. Men annars är han naken.)


Var ute hos mina innan jag for till Rabo, men istället för att ägna mig åt dem så fick jag engagera mig i en av de yngre hästarna på lösdriften, som haltade rejält på ena fram. Dock hade jag mina kids i bilen, men Annika, Becka och Emma kom och ledde sakta hästkraken mot Näs för att de som rår om den skulle få undersöka den.


Bara 2 arbetsdagar kvar nu, sedan är det helg igen!! Vad fort det går??? I helgen ska jag lägga mer energi på att clicka henne. Se om hon har fattat att clicket är ngt positivt..


Nu sitter jag nyduschad hemma och bara njuter av en lugn hemmakväll med grabbsen, även om storgrabben sover hos en polare.. Ibland är det skönt att vara jag!   

Av Jossan - 2 november 2011 07:32

På den totalt oskodda tiden.


Just nu så vilar Heddan sina fossingar fina tills på fredag, så får vi se vad hovis säger. Om han tycker att jag ska skaffa boots till hennes bak så länge? Jag är iaf inställd på att det kommer att behövas. Men det är liksom ingen ide att ta mått innan hon har blivit ordentligt verkad..


Ja, och så var vi ju inne i november nu då? Vart tar tiden vägen??  Ikväll så ska Ladden klippas. I morgon så ska jag hjälpa en kompis med PIM 3:an direkt efter jobbet. Och sedan ska jag skjutsa Rasmus på aktiviteter och medans han är där så ska jag åka till hästarna och pyssla om dem.


Rasmus ja.. Han har sovit hemma hos min farmor och farfar i natt. Eftersom att han är ledig från skolan, och då skulle han slippa alla oss andra på morgonen när vi stökar runt.. I natt har han bokat in övernattning hos en kompis, och så rullar dagarna på.. Småkottarna bli hämtade tidigt i morgon av sin mormor, så det är bara idag som de behöver gå heldag i barnomsorgen den här veckan. Hade hoppats att de skulle ha kunnat vara lediga mer, men vi vill samtidigt spara lite till julen. Så att man kan vara hemma med dem så länge som möjligt då. (Det är ju egentligen ett riktigt sunkår.. Knappt en enda röd dag på hela tiden..   Annat blir det nästa år, när både julafton och nyårsafton infaller på måndagar.. Då kan man vara ledig i 1,5 vecka, på att bara ta två dagar semester. Gillas!)




Av Jossan - 1 november 2011 21:14

Kommer ni ihåg filmen från häromdagen? Den som aldrig kom upp? Den med Heddans första sidepass? Den har jag laddat upp nu. Observera, att hon egentligen gör fel, för hon ska korsa frambenen. Men, det har blivit mkt bättre sedan det här. (Jag tycker iaf att det är roligt att se detta och tänka att vi redan har kommit ännu längre!) Och vad fasen.. Alla är barn i början!!   

Hahaha, NÅGOT struppligt va!!!!    Kan säga som så efter att ha sett det igen, att igår gick hon mycket rakare, och korsade fram ordentligt. Bak var lite sämre, men på god väg de med.
 

Idag har vi bara börjat att klicka in oss. Ska göra samma sak i morgon innan vi går vidare till steg 2..

Av Jossan - 1 november 2011 19:51

Men det har gått iallafall.. Först jobb, sedan snabbt som tusan till hästarna och ge dem sin lusern och mineraler. Sedan hem och duscha och fixa barret.. För att kasta mig iväg på PIMgala. Och jaa.. Jag hann precis dit. Med nöd och näppe. (HATA parkeringsautomater som inte tar 1-kronor.. MORR!!   )


Efter galan stack jag fort som 17 in på Subway, MUMS!! Både jag och Maken var sugna på deras mackor. Mmmmm-mmmm! (Tack Ann, för att du gav mig den här underbara vanan! )


Ja, och nu sitter jag här hemma.. Gör min vanliga surfrunda, och klurar på det bästa sättet att fixa en kompis ljud i PIM3.   

Av Jossan - 1 november 2011 08:19

Jobbdag idag med gala ikväll.. Hoppas på att min heshet ska försvinna, men det är nog att hoppas för mycket. Och om inte den önskningen slår in så önskar jag att det räcker med att le och med gester tacka för nålen som ska delas ut ikväll.. http://www.vasteras.se/Tvarsnittsdokument/Styrelse%20för%20proAros/KOM_Programblad_web.pdf

För mer än så lär jag inte kunna efter en dag på jobbet. Rösten är krasslig nu, och kommer inte att bli bättre under dagen. I övrigt så mår jag riktigt skapligt, men Maken mår inte helt ok.. Tur för honom att det är han som ska vara hemma med kidsen idag då!  


Åker till stallet för att fodra dem och kolla dem direkt efter jobbet, så att jag hinner innan kvällen. Och idag ska jag minsann inte glömma grimmorna hemma i carporten..

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards