himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2012

Av Jossan - 16 oktober 2012 07:57

Men inte bara rida. Jag vill träna, bli bättre! Det är inte roligt om man inte utvecklas.


Har redan valt vilka jag kommer att träna för när Q blir tillräckligt gammal för det. Det kommer ju att ta minst 2 år, men lika bra att ta hjälp från början så att det blir så bra som möjligt.


Jag har tre stycken på lut, ev 4. 2 i dressyr och två i hoppning. Mina val grundar sig på egna erfarenheter, förutom en som jag själv inte ännu har hunnit testa, men som jag bara har hört gott om från personer som har bra meriter själva.


Ev finns det ännu en som jag skulle vilja testa, men det kan bli för rörigt med för många, så jag avvaktar med det beslutet tills tiden är inne. Som tur är för min plånbok så kommer jag ju inte att kunna träna så mycket de första åren, så förhoppningsvis så hinner jag studera klart innan det är dags på allvar. Så att jag kan finansiera mina planer med. (Är ju en klar fördel..Hihi)


 

Av Jossan - 16 oktober 2012 07:22

Startade med att kolla vädret. Regnet verkar avta lite nu iaf. Tur det, annars hade vi snart bott i sjön. Mindre kul faktiskt, om man inte har en båt knuten vid huset..


Ska in till skolan på fm, sedan hämtar min mamma barnen, och då hinner jag med att fixa Q i dagsljus. Han ska bara borstas och så ska jag ägna hans hovar lite tid idag, så att han slipper få röta av all fukt som är nu. Han har bra hovar, så jag behöver absolut inte tjära varenda dag, men ngn gång i veckan i förebyggande syfte mot just röta kostar vi på oss.


Skickade just mina äldsta telningar till skolan, så nu är det dags för mig och Markus att sätta lite fart.


(Borde verkligen bli bättre på att uppdatera med bilder i bloggen.. hrmmm...)

Av Jossan - 15 oktober 2012 21:20

  Har pluggat hela kvällen med ett kort avbrott för att äta och fixa häst. Men jag tror att jag har tillbringat nästan 6 timmar på skolarbeten nu ikväll. Så jag kan gott unna mig lite ledigt senare i veckan.


Som man sår får man skörda, som man ju så fint kan säga. I morgon blir det dock en halvdag i skolan för att arbeta ihop oss i studiegruppen. Roligt, för jag trivs i min studiegrupp!

Av Jossan - 15 oktober 2012 16:26

Har massor att grunna på inför två grupparbeten som ska vara klara den här veckan. Men Tor fick som tur var åka med en annan förälder till sin Judoträning, och Maken har stuckit iväg med Markus nu. Så jag har till uppgift att fixa lite mat och starta med den sista gruppuppgiften nu. Det ska nog gå! Den största biten har jag redan gjort känns det som!


Man är ju lite nervös inför vår första salstenta. Jag vill inte få ett U och bli tvungen att tenta om.. Och den här kursen känns mkt knepigare än den första. Det är svårt att överhuvudtaget tyda frågorna.. Om man måste använda sig av wikipedia för att kunna utröna vad frågorna betyder, är man illa ute då??   

Av Jossan - 14 oktober 2012 18:48

Idag hade Q och CO stått inne och vilat ett par timmar när jag kom. Släppte ut övriga gänget och mockade åt dem, medan Q fick vara kvar inne. Efter att ha granskat gårdagens film under lupp så kunde jag nästan inte sova i natt.. Jag har legat och grubblat på om han hade ont någonstans iaf, efter att ha sett hur han gick med vagnen bakom. Filmerna finns på stallhubbo.bloggplatsen.se.


Men han rörde sig ju bra innan?! Då började jag tänka att han kanske gjort sig illa på rockarden utan att vi märkt det? Därav var det första jag gjorde med honom idag att ta honom till paddan och mana på honom där. Inget synligt utan utrustning iaf. Stor tung sten föll från hjärtat. Tackotackotackotack! Det kan ha varit en sten i hoven, han kanske slog i ena skakeln alldeles i början och sedan inte vågade röra sig som vanligt längre eller rent av en spänning som kom från ovanan att få tryck i bettet/munnen.


Upp till stallet igen och tog en rejäl borstning. Smutsig hest. Vinterpälsen börjar minsann komma smygande.. När vi hade gnott ett tag så ansåg jag honom vara redo för selning, och hämtade selen. På väg tillbaka till stallet så dök Emelie upp. Vilken tur! Så jag fick hjälp med att spänna honom för rockarden, gick galant idag! Sedan drog vi ett varv i paddan, samt en åttvolt, innan vi avslutade. Bara en jättekort sväng idag med andra ord, men det räcker!


Han är ju bara en liten bebis i stort format. Men ändå känns det viktigt att börja nu, när han ändå är liten och relativt foglig. Lindós är ju bara ett år äldre, men bredvid honom känner man sig som en liten mört. Tur att han är så snäll!


Har bestämt mig för att bara köra i paddan i år. Eftersom han ska kastreras i mitten av november (Vi inväntar kylan..) så kommer han förmodligen inte att köras mer efter det i år. För december till februari så kommer han att vila. Lite promenixer blir det kanske, för att ha något att göra. Men mest vila. Man behöver lov när man är liten. Så i vår, mars- början av juni, så kommer vi att träna mer körning, samt sadelvänjning igen. Sen blir det sommarlov mellan mitten av juni till mitten av september. Och sedan är det dags att jobba igång lite till, så att vi kan sitta in honom i oktober nästa år. Innan nästa vintervila.


Långsiktiga planer, men jag har dem gärna.   

Av Jossan - 14 oktober 2012 10:01

Mina småkottar och jag. Markus har bestämt att han ska sova på bion. Lite lagom surt säger han det. Han vill hellre vara hemma och spela tvspel. Det regnar ju ute = ok att tillbringa tid med tvspel. Tor däremot hoppar och studsar! Bio betyder för honom popcorn i mängder, och gottegris som han är gillas detta.


Jag ser fram emot att få tillbringa ytterligare lite tid med mina småkottar, innan de stora killarna kommer hem från hajken ikväll.


Vilken film vi ska se? Modig har vi beslutat oss för.   

Av Jossan - 14 oktober 2012 09:45

Har slutat att tsälla mig på vågen varje dag. Skillnaden var så liten att jag tappade lusten att fortsätta. Men igår ställde jag mig igen för att få en dom. Och vet ni? Jag har gått ner 6 kg nu. Har bara 4 kg kvar tills dess att målet är uppnått! Känns helt fantastiskt! Jag som har dragit mig för att se mig i spegeln efter att jag har klätt mig, bara för avsaknaden av midja (För det är just där som allt det extra sätter sig, runt midjan och på arslet.) har retat gallfeber på mig. Inget satt snyggt! Fick ha Makens byxor, för mina egna såg ut som korvskinn.


Nu kan jag få på mig mina egna kläder igen, och de sitter riktigt hyfsat! Det är jätteroligt!


6 kg på 7 veckor nu. Det gick fort i början, långsammare nu, men det fortlöper!

Av Jossan - 13 oktober 2012 13:05

Finaste Qusan har dragit rockarden idag, för första gången. Ok. Lite tjurig blev han när kravet ställdes, men han fann sig i situationen rätt snabbt och skrittade på i en åtta med rockarden i paddan efter bara ett par varv. Cool kille!


När vi var klara med Q, det tog ungefär en kvart totalt, så tog Vera in honom, och vi fixade i ordning Lindos och satte honom framför släpan. Idag drog han släpan som om han aldrig hade gjort annat. Man kan ju snacka om att vi har lugna och trygga unghästar i Hubbo.


Har vi tur, så lägger nog Malin upp en liten film på youtube sedan, så att ni kan få se de duktiga killarna in action!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards