himmelskadrommar

Alla inlägg under december 2010

Av Jossan - 11 december 2010 21:32

Inledde fredagen med Luciafirande på bygdegården i T-tuna.


Min pappa och Markus                                          Foto: Jenny Green

Hela ensemblen, med mina gossar iförda pepparkakekostymer  foto: Jenny Green


Direkt efter det, så åkte jag hem, tog på varmaste munderingen, för då skulle jag mot Rabo för att hjälpa Moa med ridning, hoppning dagen till ära. Se bilder på http://sleatylad.bloggplatsen.se


Ladden och Moa var jätteduktiga, det är så roligt att se att det går bättre och bättre för varje gång, och tillsammans går de från klarhet till klarhet. Från att inte ha kunnat hoppa över ett block i galopp (höjd 20 cm) så hoppar de nu bana med hinder mellan 50 och 80 cm. Man kan se på Moa att ju fler språng hon får i kroppen, desto mer känsla och timing växer fram.


Sedan for Moa och jag hem till mig, Moa skulle sova över och följa med till Heddanloppan dagen efter, dvs; idag. Vi hade fått låna Flame av Pernilla, och när vi släppt ut hästar, tagit ner 20 balar hö, mockat och fixat allt foder, så tog vi in hästarna och gjorde i ordning dem för dagens ridtur. Kl 9 steg vi ut ur stallet, och kl 11 var vi tillbaka. Dagens tur bestod mest av skritt, men vi travade lite vid terrängbanan, och Heddan föll in i galopp, så hon fick rulla på lugnt, medans Flame travade strax bakom. Hon var lite trött i onsdags när jag red, men det var totalt borta idag, och hade hon fått, så hade hon galopperat än... Men vi saktade av efter inte alls så lång tid, och hon blev faktiskt inte ens det minsta svettig under turen, förutom precis där sadeln ligger an..


  
Moa och Flame på väg mot terrängbanan. (Som vi givetvis inte hoppade, av flera skäl.. Dvs dräktigt sto, äldre herre och snötäckt bana..)


Efter ridturen så åkte vi hem, jag bytte om, och sedan for Moa hem till sig, och jag och min familj for för att hälsa på min farmor, som fortfarande väntar på operation.. Av olika skäl har de blivit tvungna att skjuta operationen till tisdagen om det inte skulle brista redan i helgen. Usch.. Jag är verkligen jätteorolig.. Bara allt går bra.


Mina föräldrar kom upp samtidigt som vi var där, och vi bestämde att jag och mina kids skulle åka med dem hem ett tag. Först svängde vi dock in på Hälla, där jag shoppade loss i 3butiken. Blev 2 nya telefoner och ett nytt abonnemang.. He.. Men en telefon är till Rasmus, och sedan ska vi ha hans nummer som hemtelefon ist. Bra att ha en telefon som ALLTID finns hemma. Svarar vi inte på den, så är vi inte hemma, helt enkelt. Detta sker dock efter jul, tills dess kör vi på som vanligt!


Nu sover ungarna, och vi tar igen oss efter en hyfsat intensiv dag.. I morgon är det tredje advent, och då kommer det hem lite folk som vill fira Maken, som blir 36 år ung..





  

Av Jossan - 10 december 2010 06:42

Markus sitter i soffan och kollar lite morgon tv innan det är dags för frukost, Rasmus och Tor ska strax väckas och sedan bär det av med lussekläder mot dagmamman. Rasmus och jag har kortdag idag, så vi ska på dagbarnvårdarnas lussefirande i eftermiddag. Ev så hinner jag ha en date med Jultomten himself innan med, och få klart med någon mer julklapp.


Helgen ser rätt så fullsmet ut, trots att vi egentligen inte har planerat något.  Får vi barnvakt blir det förmodligen fest på lördag kväll, annars blir det nog filmmys med barnen. Och på söndag är det tredje advent.


Men det som dagen mest går ut på idag, är att hålla tummarna för min farmor som opereras för bråck på kroppspulsådern idag. Det är lite knepigt att operera ngn som både har diabetes och dessutom medicineras med Varan, och den enkla och lilla operation som man först tänkte blev man tvungen att frångå, annars hade farmors ena njure rykt. Så det är en större operation som startar kl 9 idag. Skulle ha velat vara där innan, som stöd, men det gick helt enkelt inte. Dock pratade jag med henne i telefon i går kväll sent, och jag hoppas att hon somnade snart efter det.


Så, stor kram farmor!! Tänker på dig idag!!!! Älskar dig!

Av Jossan - 9 december 2010 07:36

Det måste jag ha fått i natt.. För jag har varit totalt utslagen sedan jag somnade i går kväll.. Markus låg mycket riktigt i vår säng redan när jag kom upp till sovrummet, för Rasmus hade ju tagit hans.. Vilket förvånade Rasmus mycket i morse när jag väckte honom, precis som jag anat att det skulle göra..  


I dag har Evelina hand om Heddan, så när jag slutar jobba idag så ska jag "bara" hem. Jätteskönt faktiskt! Jag kommer verkligen att sakna Evelina nu när hon flyttar hem till Örebro igen, och det kommer nog Heddan med att göra. Men jag tror inte att Heddan kommer att fixa så mycket ridning efter decembers infall, så efter månadsskiftet så kommer det bara att bli varannan dag som hon motioneras, och det då bara lite lätt. Så det kommer nog att fungera bra ändå, trots allt. (Även om det är mycket bättre att dela ansvaret med någon mer.)


Tänk! Det är egentligen bara drygt fem månader tills Heddan får sin bebis?!?!?! Otroligt.. Jag ska boka plats på lösdriften från i mitten av juni har jag tänkt, så att fölungen får de första veckorna med bara Heddan, innan vi promenerar över till lösdriften. Ja, och sen då? Jo, sen lär det bli täta besök dit, för att klia fölis, lyfta på fötter och vänja fölis vid hantering. Och Heddan ska ju få sin beskärda del hon med!


Finaste mammahäst!!
    

Av Jossan - 8 december 2010 22:02

Red ut med Malin nu ikväll. Det var mörkt och det var kallt, men absolut inte lika kallt som igår, så det blev en timmas skritt i allafall. Väl tillbaka skulle Malin göra det som jag ´gjorde igår, nämligen ge sig i fight med torvberget, som nu har frusit. (Ni som har torv som underlag i boxarna vet vad jag pratar om...) Malin frågade således mig om det var mkt svårt att få loss torven från berget.. Men om man tog i öppningen som finns, och gräver inifrån, så är det inte så farligt sa jag. Och så gick hon iväg.


Det tog väl ca 5 minuter, så kom det ett sms (Ja, hon var lite lat..;) ) och där stod det: Allvarligt! Jag får inte loss en smuuuuuula ens..


Behöver jag säga att jag asgarvade? Jag skickade snabbt tillbaka: Klenis;) och tog på mig ytterkläderna och gick upp till torvförrådet. Tog fram grepen, gick in i "hålet" och spettade loss lite. Efter en tre-fyra tag så hade jag nått det som inte frusit än, och LilleKott hade nu bara att spada i det i kärran. Hehehe, vi får väl säga att det beror på det där extra året du har, Malin?? ;) Fast i efterhand så hävdar Malin att hon bara var smart och ville slippa jobba för att få fram torven.. Men det kan hon försöka lura i ngn annan;P


Nu ska jag ta och knyta ihop påsen för kvällen, och lägga mig och sova. Rasmus var precis uppe och sprang i sömnen, så det kan nog bli en något orolig natt igen.. Just nu har han placerat sig brevid Markus (I sömnen..) och den sistnämnde gillar inte riktigt sällskap i sin säng, så han kommer väl snart springande in till oss.. Och Tor känner sig väl istället ensam i sin säng, och då kommer han väl med in till oss.. Och slutligen så vaknar Rasmus, och kommer in till oss och frågar varför han ligger i Markus säng...  Nej.. God Natt..! :D

Av Jossan - 7 december 2010 21:50

Brrr.. Idag frös man till is om nosen när man gick ut.. Måste erkänna att jag hade tänkt rida i kväll, men jag frös för mkt, så jag hoppade över det.. Hon fick strosa i hagen med polarna istället, medans jag hackade torv, och sedan tog in henne och borstade henne ordentligt medans hon tuggade mat. Tror faktiskt att hon var rätt så nöjd.


Konstaterade att hon är en riktig boll just nu.. Rund, hårig och riktigt fint musklad över ryggen. :) Min fina tjej, hon verkar må så bra just nu.


Nu ska jag återgå till kvällens must do.. Dvs, kolla om jag kan hitta fler julklappar, som jag givetvis köper via nätet, för att slippa stå och köa i butiker.. Jag är ingen mästershoppare jag heller... Åtminstone inte IRL.. ;)

Av Jossan - 6 december 2010 18:15

Ja, det har gått i ett efter jobbet idag. Hämtade kidsen hos dagbarnvårdaren, skjutsade hem Tor, som ville vara hemma med Rasmus medans jag och Markus åkte och fixade snabbt åt Heddan. Skyndade mig en del, men det gick rätt så bra att ha honom med mig ut, i alla fall när det handlade om en kort stund.


Sedan hem och äta lite, innan Maken skulle iväg igen. Och nu är jag och barnen hemma ensamma, och då ska jag passa på att läsa det sista inför utbildningen i morgon. ( I morgon har jag heldagskurs, och det brukar vara välkommet med ett avbrott i vardagen, men nu har jag ju varit borta från jobbet och alla ljuvliga ungar så länge, att det nästan känns lite boring att vara borta i morgon.)


Har ju sökt en utbildning till nästa år, och i slutet av den här veckan får man reda på om man blivit antagen. Jag räknar faktiskt inte med att komma in, det är hur många sökande som helst, och det vete 17 om jag hör till de kategorier med företräde.. Men jag sitter ju inte i sjön annars heller, så vi får låta tiden utvisa resultatet. Spännande i alla fall, mitt i veckan sådär. :)


Håller på att planera för julhelgen nu. Rasmus håller på att bestämma sig för hur han vill fira julen, och efter det så ska vi lämna tid till släkt och vänner som ska komma och fira med oss. Vi har haft julfirande hemma hos oss de sista åren, och så blir det även i år, även om det blir betydligt färre gäster i år än vad det brukar vara annars.. :( Men vi som är kvar ska se till att barnens högtid ska bli så där alldeles otroligt stämningsfull och mysig, som julen ska vara. Har dessutom fått reda på hur jag kommer att jobba i jul idag, och det ser ut som om jag kan få en hel del dagar ledigt, härligt!! (Även om jag trivs på mitt jobb, så är det mysigt att jula med familjen, ordentligt!)


Och så, sist men inte minst, så vill jag tipsa om att Hööks har 10% rabatt på hela sortimentet nu, och Horze har 15% rabatt på täcken, men endast idag! 

Av Jossan - 5 december 2010 18:25

Och jag känner julstämning komma krypande!! Har druckit lite vaniljglögg alldeles nyss.. mmmmmm....


Nu ska jag klä mig varmt, och åka mot Rabo om en liten stund. Moa ska få träna på samma sak som sist, och kanske även ytterligare ett hinder, som hon ska få testa att komma i galopp mot. Så det blir både travhoppning på 5,5:an, studs och ett litet extra hinder.


Heddan har varit ute med Evelina och en arbetskamrat till henne idag, och det hade gått bra.  (Inte för att jag tvivlar på Heddan, men man vet aldrig vad omvärlden har för sig, inte alltför sällan kan det dyka upp saker på vägen som man inte riktigt kan rå över.)


Nu ska jag ta och plugga en liten stund, och sedan sticka.. Full fart och ingen ro. ;)

Av Jossan - 5 december 2010 11:18

Lade in en bildbomb häromdagen, den var somrig ocvh varm. Nu kommer kontrasten, en riktig julstök och vinterbomb!


Julpuss!  



Värme i fönstren

 

 

  
Barnens favoritjulspeldosa

 

 
Rasmus bakar pepparkakor  


 



Resultatet!

 

 

  

Mästerbagaren!

 

 

  
Min medhjälpare i stallet!

 

 

    
Doreen kommer för att hälsa.

 

 


Bästa hästen Heddan och polaren Doreen  


Tor på väg att hämta Heddan

 

 

  
Valle och Bellton  

 

Nu ska jag återgå till julstöket, igen. ;)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards