himmelskadrommar

Alla inlägg den 28 december 2010

Av Jossan - 28 december 2010 22:41

Ja, jag tog Heddan i repgrimman i kväll, och hängde på vid sidan av henne när Åse och Camilla skulle ut och rida. Heddan knatade glad i hågen med (Bara inte karlarna kom för nära, då morrade hon..) och jag fick röra lite på julfläsket.. Nyttigt, nyttigt..


Hon är faktiskt himla duktig nu. Saktar jag in steget och smyger, så smyger hon efter. Jag behöver knappt tänka på att jag har henne med, det bara flyter på. Blev väl en promenad på en 3 km kan jag tänka, men det kändes lagom idag.


Sitter och kollar efter nya sadlar åt henne.. Är väldigt sugen på att testa ngt, men, helt ärligt: Hur sunt är det att prova ut ngt nu?? Hon ser ju inte direkt ut som hon kommer att göra efter fölning och vila.. Men, om ngn har tips på sadel för hennes uppenbarligen relativt raka rygg, så kasta fram dem. (Jag har spanat på Globus Clic, men jag vet inte.. Albion har jag haft tidigare, och den sadeln älskade jag.. Tekna ser ut att ha bra sittpunkt för Heddan, långt fram, men jag är mkt tveksam till de takformade bossorna.. Isabell Werth´s sadel har jag testat tidigare, men den blev för svängd när den var vid, och annars låg den i bakvikt. Har testat att lägga på ALLA sadlarna i stallet, och ingen av dem låg ens i närheten så bra som hennes som hon har nu, men jag är ändå inte helt nöjd..)


Jag tror att det kommer att bli ett besök hos Sadeldoktorn, bara allt är över med fölning och avvänjning osv, dvs, om 5 månaders dräktighet och sedan 8 månaders lösdrift med bebben.. Så.. Det blir alltså i januari-februari år 2012 som jag kommer att skaffa en ny sadel?? Känns inte som ngn idé att kolla runt nu, så varför gör jag det då?? Borde kanske sälja min nuvarande sadel under tiden, så länge. Kan räcka med hoppesadeln under föltiden..


Ja, det blir nog så jag gör..

Av Jossan - 28 december 2010 16:21

I dag har jag efter arbetet slagit mig ner och läs en god bok.. Eller, en riktig skräckhistoria....  


Bokens titel var/är: Att bli med föl. Utgedd av ICA bokförlag, skriven av Monica Magnusson Falk, Margareta Petersson-Brodda och Stig Holmstedt. Så nu har jag sett bilder på alla fel som jag tror är möjliga kan hända vid en fölning. Nojja-nivå på en skala mellan 1-10 hos mig nu är 11..


Usch! Tänk vad mycket som kan hända.... Tänk om jag kunde vinna på lotto eler triss... Tillräckligt för att hyra en veterinär som kunde ha dygnet runt-övervakning på Heddan sista veckorna.. Fast, det kan ju tillstöta ngt innan iaf... Jag får helt enkelt lita på högre makter, be en bön och hoppas på det bästa..


Nu är jag iaf ledig resten av veckan, och då ska jag passa på att mysa med barnen, promenera med Heddan, invänta nyår, och sedan vila upp mig inför det nya året! :) Härligt!


Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards