himmelskadrommar

Alla inlägg under januari 2012

Av Jossan - 10 januari 2012 21:56

Och en skrittrunda ute till skogs blev det idag. Heddan var pigg, men kontrollerat pigg. (Dvs, hon kunde hantera sin pigghet och skötte sig väldigt bra.)


Hästskrället har ju dock börjat att matstrejka igen, hon vill inte äta mineraler, inte sojamjöl och inte gärna lusern heller. Vad gör man?


Nåja.. Så länge som hon ser fin ut i kroppen (Och det gör hon, hon ökar faktiskt i muskelmassa varenda dag, jättehärligt att se!) så får hon hållas. Hon gör ju så här varteviga år, och så börjar hon att äta friskt igen i slutet av våren..? Men maten smakar tydligen bläh efter nyår.. Tur att hon gillar grovfodret iaf. (Dock så kan man inte trycka i henne mer än hon får av det heller, hon är alltid den som först lämnar maten i hagen, hon är den som måste ha hönät i boxen, för det som ligger på backen det drar man runt, och hujeda mig, det går ju inte att äta sådant som hovarna har vidrört vid..? (Bara på sommaren såklart, gräs är gott..)


Idag blev det iaf ridning på kapson och stång, vilket gick kalas. I morgon skulle hon nog behöva vila en dag från ridning alldeles, så jag tror att det blir så. Även om vi bara skrittar nu, så kan en heldags vila vara skönt för hennes rygg.


Nu ska jag väcka Maken, så att vi kan gå upp och lägga oss istället..? (Men vem vill sova helt ensam? Inte jag iaf! Och inte mina barn heller.. Rasmus sover inne hos Tor, och Markus kommer snart in till oss. Precis som vanligt.)

Av Jossan - 10 januari 2012 07:03

Och idag ska ungarna gå till skolan, för jag ska iväg till sjukgymnasten på morgonkvisten. Utmanar ödet och tar med mig Markus.. Med muta om äpple och spel där så sköter han sig förhoppningsvis...


Skrittade ut ensam i mörkret igårkväll. Heddan var pigg med skötte sig. Blev 1 vända i mördarbacken, men sedan höll vi oss till vanliga stigar. Blir en liknande tur ikväll, kanske något längre dock, men ganska lika i intensitet.


Nej, nu är det dags att äta lite frukost om man ska hinna få i sig ngn.. Och kanske gå ut och stoppa i värmarkabeln i bilen? Varm bil en kall morgon = Hälsosamt...

Av Jossan - 9 januari 2012 06:50

Back to reality.. Ungarna är inte nådigt sega.. Men själv tycker jag att det gick ok att gå upp! Jag gillar att få en stund för mig själv på morgonen, sitta och ta det lugnt innan man har vaknat ordentligt.


Red ju ut med Allo och Malin igår, hade det vanliga tredelade bettet på Heddan, och det kändes riktigt bra igår. Såg också på henne i lördags att hon har börjat att muskla om sig nu, överlinjen börjar byggas på, och underlinjen har lyft upp sig lite efter fölningen. Eftersom att hon är knoppad sedan 3,5 vecka tillbaka (för att inte tappa halva manen pga sitt vinterhalstäcke..) så ser hon riktigt sportig ut, klippt som hon är. Och hon verkar trivas så bra i lilla stallet med Flame.


Var med på lite nya auktioner på Tradera igår. Får se ikväll om jag vinner ngn iaf.. Lite nyttosaker och ngt bara på kul. I övrigt så är det en sväng ut till stallet som gäller ikväll. Och förmodligen blir det ngt avsnitt av nya x-filesboxen, som bör komma idag.. (Om jag känner Rasmus rätt..)


Ser fram emot en härlig ny dag!

Av Jossan - 8 januari 2012 13:35

Så vad kan man hitta på??


Klurar på att ta med barnen ut på en åktur med bilen, men vi vill ha ett mål. Inte alltför långt, och inget avancerat. Men något roligt vill vi göra innan vi åker hem och sätter oss och myser i soffan till en bra film.


Heddan var riktigt lugn på ridturen idag. Hon fick nog göra av med överskottsenergin i mördarbacken igår. Tur det! Och vädret var ju helt fantastiskt, men jag undrar om det bara var jag och hästarna som kunde ta oss tid att njuta av det? Cirkus Malin fick ju ont i benet efter att ha krockat med ett träd, och Ba...Allo hade andra problem..  


Veckan blir lite blandad, men jag fortsätter att hoppas på att vi ska få lite snö, så att vi kan låta Heddan få trava/galoppera av sig lite.

Av Jossan - 7 januari 2012 22:00

Man kan bygga upp hästens hållbarhet genom att man skrittar och travar på hårt underlag. Hårda grusvägar och asfaltsvägar.Namnet på den här typen av träning kallas för Roadwalk och kommer från England där det är väldigt vanlig typ av träning för bland annat fälttävlanshästar.



Att skritta och trava på hårt underlag är en viktig del för att bygga upp och stärka senor och ledband runt kotor och knän. Innan man börjar trava bör hästen var ordentligt uppvärmd. Skritta på ordentligt i ett friskt tempo.
I trav är det viktigt att hästen arbetar i en för hästens utbildningsståndpunkt lämplig form. Den ska röra sig i takt och i god balans.

Ja.. Det är väl sådan träning vi får ägna oss åt i vår väntan på snö..

Av Jossan - 7 januari 2012 21:31

Vad ska det vara bra för egentligen? Vad gör det för nytta?

Jo: Klättring är bra för både styrka och kondition.

Det stärker hästens hals-, rygg- och bakbensmuskler och får den att använda dem på rätt sätt. Men det är viktigt att klättra rakt uppför och nedför en backe, och att tänka på att inte snedda. (För om hästen förlorar fotfästet är det svårare för dig och hästen att få stopp på det skedet, det är mkt enklare framåt.)


Anpassa klättringen efter hästens kondition, styrka och förutsättningar i övrigt, så att den inte blir överansträngd.

I mindre branta kan du rida i alla gångarter, men riktigt branta backar ska bara ridas i skritt eller galopp. Trav innebär en för hård belastning på höftleder och rygg.

 

Klättring nerför är bra träning för en häst som har svårt att samla sig.  Klättring nerför ska bara göras i skritt, eftersom frambenen belastas hårt. Om det går att undvika ska klättringen nerför inte vara lika brant som uppför. Det är även bra att göra halter i nedförsbacke.



Av Jossan - 7 januari 2012 20:35

får det bli en lång skrittur, så att Heddan får röra på sig ordentligt fast utan någon större påfrestning. Hagarna är ju inte alltför kul nu, när det bara är fryst lera att gå på, och då känns det EXTRA viktigt att hon får röra på sig.


Så jag är glad att jag har Emelie som hjälp nu, så att hon får röra sig på ett bra sätt även när jag inte har möjlighet att vara där ute.   


Vilken tur jag har haft genom åren, som har haft så bra medryttare!

Av Jossan - 7 januari 2012 18:33

Skrattfest!


Klart sevärd! Och väldigt trevligt att se Jim Carrey i en ngt mer vuxen roll.

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards