himmelskadrommar

Alla inlägg under januari 2012

Av Jossan - 17 januari 2012 22:34

Reflexer till Heddan

 

Pannlampa

  Grimma till Q från Hansbo

 



Skydd till Heddan, en av färgerna.

 

Och så inte mindre än två schabrak i samma färg.. Det bara blidde så..



 Pannlampan är bara en extralampa, för min riktiga superlampa kommer väl om 2 veckor. Och då kan ungarna få den här. Ja, sedan har jag shoppat en stövelknekt med, men den är väl inte så intressant att den måste ut på bild här, eller..?

Av Jossan - 17 januari 2012 22:22

Och inte lyser det speciellt många ljus heller.. Snö, vad är det?? Inte finns den här iaf.. Trots att backen är hård och stelfrusen så att snö lätt skulle kunna ligga kvar iaf..


Nåja. Slutgnällt. Red ut på Heddan idag, och det blev en sväng med klättring, och sedan tränade vi övergångar skritt och trav, någon ryggning, lite öppnor och slutor och ngn bakdelsvändning. Vad mer kan man göra när det är stelt precis överallt?? Fast Heddan var fantastiskt fin, och jag var jätteglad efter ridpasset. Men, med facit i hand, vi skulle behöva få sträcka ut ngnstans med, jag vågar inte låta henne kliva på framåt knappt alls, för att jag tycker att marken är hemskt hård och knölig, och kort trav är inte vår grej, än..

Av Jossan - 17 januari 2012 07:28

Så får man väl klättra lite ikväll då.. Men jag håller alla tummar och tår för att snön ska komma på torsdag, som sagt. (Fast helst redan på onsdag!!)


Igår var det helt galet halt ute! Tog bilen till jobbet, och det gick inte att köra fortare än 20(!!!!!!!!) utan att få sladd! (Odubbade vinterdäck på den stora bilen. Maken hävdar bestämt att de är lika bra som dubbade. Jag säger nix. De är definitivt sämre på ren is. Snö ok, men is; NIX!) Tog den andra bilen till stallet sedan, och då hade det dels blivit grusat, dels plusgrader och då gick det faktiskt att köra i 60-70 på vissa rena raksträckor. Fast mest i 40-50..


Så, dagens pass blir ett kvällsklätterpass, om det inte är blixtrande halt förstås. Men Heddan har rejäla dubbdäck runt om, så det borde nog gå. Får helt enkelt leta på en lämplig backe, och faktum är att mördarbacken har lite gräs bredvid stigen som man brukar gå uppför.. Där går det säkerligen att klättra. Börjar att bli lite stressad nu inför kursen för Anders E. Jag vill ju inte att hon ska vara stel och otränad när vi kommer dit.. Så nu MÅSTE snön komma, så att vi kan trava och galoppa lite. Hon kommer med största sannolikhet att vara spänd i allafall, eftersom hon inte har varit inne i ett ridhus på flera år nu. Så lite mer motion innan vore ju kanske inte helt fel. Man vill ju inte kasta pengarna i sjön..

Av Jossan - 17 januari 2012 07:15

Och med all rätt gjorde han det. Rolf-Göran Bengtsson har satt Sverige på topplistan i ridning under ett stort antal år, och hans EM-guld i somras sätter guldkant på det hela, så att säga.


Äntligen kan det visas upp hur stor hästsporten faktiskt är i Sverige! Majoriteten av svenska folket röstade på Roffe!


Roffe äger!

Av Jossan - 16 januari 2012 22:26

För det har varit en lååång arbetsdag, och därefter kvällsjour i stallet. Men Emelie hade varit gullig och fixat med Heddan, så stallpasset tog bara en timme, och då behöver jag inte ens ha dåligt samvete över att Heddan inte har fått ngn motion. Underbart!


Nu ska jag knyta igen kappsäcken för idag, imorgon har jag en ny stängning, men sedan blir det lite tidigare kvällar med familjen igen.


Ja, och så har jag lyckats att vinna ett gäng auktioner på Tradera med igen.. Jag får nog låsa mitt konto, jag är ju farlig när jag sätter igång.. Måste spara till Ullared nu ju!!   

Av Jossan - 16 januari 2012 07:35

avslutade jag och Rasmus säsong 2 av The X-files. Kan ju inte påstå att Rasmus har kollat speciellt mkt dock, han sitter mest med händerna framför ansiktet, tycker jag... 


Bara en box kvar nu då.. Sedan tror jag att det får vara bra. Lagom är bäst liksom.


Var uppe med tuppen i morse och satte fart med våran neverending tvätt. Jag har efter dessa år insett att jag nog är den i familjen som förbrukar MINST med kläder. Maken är absolut värst. Han kan använda 3 uppsättningar kläder per dag, varav alla hamnar på golvet ngnstans i huset; t-shirt och shorts (=kvällsmyskläder) hamnar på golvet bredvid sängen. Träningskläder, som han dessutom har duschat av så att de är dyngsura, hamnar på golvet i duschrummet. Jeans och skjorta/tröja (=arbetskläder) hamnar oftast över fotpallen i vardagsrummet, alternativt på golvet i sovrummet... Det värsta är, att barnen går i hans fotspår.. Det ligger kläder precis överallt. Man kan bli knäpp för mindre.


För ca 3 månader sedan tog jag en stor plastpåse och lade ner alla Makens kläder som jag fann på golvet i. De kläderna har han inte ens frågat efter, så nu tvättade jag dem.. Min list gick om stöpet.. Tjatat har jag redan gjort. Planer på en egen tvättkorg finns, men jag tvivlar på att den kommer att hjälpa, vi har ju redan nu en tvättkorg på samtliga våningsplan för att underlätta, och, SÅÅÅÅÅ snygga är de ju inte..


Så, nu undrar jag helt enkelt: Är det någon av er därute som har någon universallösning på detta problem? (Att strunta i deras kläder är ingen bra idé, dels så får jag hybris på att det ligger kläder överallt, dels så är det faktiskt en drunkningsrisk..)


Av Jossan - 15 januari 2012 22:09

Så hade vi fler unika besökare än på länge?? Är det Allo´s läsare som tittar in?   Hur som helst, ni är alla välkomna! Har ju presentationer gjorda på mig och Heddan, under presentationer, men Q har nog inte hunnit fått ngt sådant inlägg än..  Fy på mig, nu nyper han mig nog hårt.. 


Hoppas på att snart kunna uppdatera med lite actionbilder, men i skrivande stund så lyser snön bara med sin frånvaro, och min tänkta galoppträning som skulle ha börjat i slutet av december har blivit en hel del försenad.. Vi tränar vidare så gott det går och hoppas på det bästa men förväntar oss det värsta, så att säga..


I morgon har jag en riktig långdag på jobbet, med först stängning och därefter möte, följt av ett sent stallpass med intag och fodring. Man känner att man lever iaf.


Mot en ny vecka! God natt på er!  

Av Jossan - 15 januari 2012 18:34

Så köpte vi ju restaurangchansenhäftet av Rasmus, och det har verkligen varit värt varenda krona! Idag åt hela familjen mat från Red Chili för det eminenta priset av 109:-. Och då var det mat kvar när alla var mätta.. Dricka ingick.


Så mitt tips till er därute är att passa på att skaffa restaurangchansen till nästa år!   

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards