himmelskadrommar

Direktlänk till inlägg 16 januari 2011

Jag funderar..

Av Jossan - 16 januari 2011 09:27

Sveriges andra vargjakt har ju börjat. Detta väcker starka känslor överallt. Jag tycker att vargarna är otroligt fina. En frisk vargstam i Sverige, det vore väl trevligt? Men helst där jag inte berörs av den?


För några år sedan hade vi lodjur här där jag bor. Jag mötte den när jag var ute och red. Min häst hade vinden i ryggen, var inte hundrädd, och reagerade inte när loet kröp ihöp framför oss och gjorde sig beredd till språng. Jag hade inget med mig att skrämmas med. Jag viftade med armarna, slog på min hjälm, tjoade. Allt för att verka stor och farlig. Den hoppade in i skogen och försvann ljudlöst, när vi var ett par meter ifrån den. Jag var inte så kaxig då. Berättade detta för dem som detta kunde beröra mest, dvs, de som hade smådjur, shettisar, fölungar osv i min närhet. Men ska jag vara ärlig så skrattades det friskt bakom min rygg den gången. Ingen trodde mig. Lodjur kommer inte så nära.. Nehej.. Då var det nog en förvuxen tamkatt jag såg.. Nåja.. Det gick en vecka. Sedan var en kalv i granngården död. Lodjur. Loet sågs flera gånger i trakterna runt där vi bor, både vid villor och vid djurhagar. Plötsligt var alla oroliga över sina djur.. Nu finns helt plötsligt inte något prat om lo här mer, inget lo har visats på länge.. Tog någon tyst lagn i egna händer? Eller var den inte frisk? SJälvdog den, eller de, för vem vet, det kanske var flera?


Vart jag vill komma till med detta, är att det oftast är dem som bor i städer som protesterar mot jakt av de vilda rovdjuren. Det är när det drabbar människan personligen som vi kan tänka annorlunda, men då har vi en tendens att överdriva ist. Hajattackerna i Egypten.. Hur många hajar tror ni fick sätta livet till? (Fast det var kanske skillnad, de bet ju människor?)


Jag försöker att inte lägga mig i debatter om jag inte har tänkt igenom saker och ting ordentligt, om jag inte är påläst och vet VARFÖR det har blivit som det har blivit. Därför är jag ofta tyst en gång för mycket (Var tyst min mun så får du godis, ni vet..) 'än att för snabbt ge mig in i debatt.


Jag läste nyss om travhästarna som anfölls av varg nyligen. Kan bara säga att vore det Heddan hade jag själv propsat på att vargen skulle bort. (Hade det varit en hund hade jag propsat på att hunden skulle avlivas, eller ägaren..    Och jag ÄLSKAR hundar. Men skulle en hund blodigt anfalla min älskade häst vore den individen inte vatten värd.)

http://gt.expressen.se/nyheter/1.898600/varg-rev-hastarna


Men så länge vargarna, lodjuren, vildsvinen osv inte bor i närheten av mig, eller stör mig och mitt liv, kan de väl få finnas? Eller?? 


Jag hoppas dock att den här jakten utförs av kompetenta, pålästa och erfarna jägare, som har kunskap att sålla ut vilka individer som bör "avverkas". Det har inte jag.


(Hoppas att alla förstår hur jag menar i detta inlägg. Flera gånger när jag skrivit jag har jag menat individen i allmänhet.)


Jag snokade även upp en artikel som kom ut redan 2006, dvs, ett par år innan vargjakten i Sverige startade. Med händelser och kommentarer från ett land där varg är mkt vanligare än här. Den var också läsvärd. Får en att tänka på hur vargen borde leva, dvs inte för nära samhällen.

http://www.jaktojagare.se/22-arig-student-dodad-av-varg

 
 
Josefine m. ridtravaren Bellie

Josefine m. ridtravaren Bellie

16 januari 2011 10:22

SV: Jag förstår precis vad du menar eftersom jag har samma åsikt själv! :-) Ska själv skänka bort B när den dagen kommer, OM den dagen kommer. Och det är till Emma. Ska skriva testamente på att om jag dör så får Emma henne, gratis.

http://minfux.blogg.se

Jossan

16 januari 2011 10:27

Jag misstänkte det, att vi tänkte likadant i det fallet. Nu hoppas jag att det dröjer innan vi utsätts för detta. :)

 
evie

evie

16 januari 2011 20:57

Personligen ställer jag mig kritisk till ditt källval Jossan ;) Expressen är inte kända för att vara särskilt tillförlitliga och ingenstans i texten finns det bekräftat att det är varg - annat än att det är vad ägaren TROR.

Själv håller jag med Jan Guillo i att "Själva sakfrågan är mycket enkel, också för den som själv är jägare. Man skjuter inte utrotningshotade djur. Det är lika befängt att tänka sig att skjuta på den sällsynta havsörnen som på den sällsynta vargen. " Hela texten här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article8417393.ab

(och nej, jag har inte mycket till övers för aftonbladet heller men mannen har en poäng).

http://evieastrom.wordpress.com

Jossan

16 januari 2011 22:42

Nej, precis därför valde jag att skriva att OM en varg ELLER en hund, dvs oavsett djurslag, skulle hantera min häst så illa, så skulle jag med ta till med hårdhandskarna. :)

Jag tycker också om vargar, men precis som det stod i det andra inlägget så tror jag att om vargflocken blir för stor för nära människor så ändrar de beteenden och kan således bli farliga. Paul Paquet har studerat vargar i 35 år, Och jag hyser dock stor respekt för dem som verkligen har fördjupat sig i sina ämnen. Valerius Geist som är den andre som uttalat sig i den andra artikeln har även han stor erfarenhet. Hans rapport angående ett dödsfall i samband med vargkontakt finns att hitta här nedanför.
www.folkaktion.com/files/when_wolf_get_dangeroues_1.pdf

Jag vet inte hur många havsörnar som skadar våra djur som går i hagar eller på våra gårdar, kopplade intill sina ägare osv, så det låter jag vara osagt.

Det som jag tycker är farligt är att man här och var kan få höra/läsa att det finns folk som faktiskt matar vargar från sina hus. Det är precis lika dumt som att mata hajar där människor sedan ska simma. Människan kan vara otroligt blind och dum i sitt förmänskligande av djuren.

Jag litar inte på några tidningar, tycker att de flesta förvränger mycket efter hur reportern som intervjuar ställer sig till frågan. Jag är heller inte säker på om jag tror mera på just Jan Guillo.. http://www.expressen.se/Nyheter/1.1924968/expressen-vann-guldspade-for-guillou-avslojande

Men fortfarande, så tycker jag att de som drabbas minst utav vilda djur är de som uttrycker sig starkast i frågan.

Jag tycker att man ska ta på sig den drabbades skor och gå några mil i dem, och sedan se om man tycker likadant, helt enkelt.

Oavsett vilken sida man nu står på.. Själv så står jag nog mittemellan. Det finns rötägg på bägge sidor.

 
evie

evie

17 januari 2011 14:26

Det handlar inte om att tycka om vargarna, det handlar om vilka rättigheter människan tar sig i förhållande till naturen.
Vi är förblindade när det gäller vad som är naturligt eller ej.

Givetvis ska sjuka individer, försvagade eller genetiskt felprogrammerade - sådana som ger sig på tamdjur/människor etc få tas bort. De friska vargarna skyr människan som pesten.

Expressens Guillo avslöjande är irrelevant i frågan om vargjakten, i mitt tycke. Han ger sin åsikt i frågan som jägare och kolumnist. - det han skriver om vargministern styrks även i bland annat text från WWF.

Det är knappast tal om att vår vargstam ska bli för stor i närheten av människor. Vi har - 210? (det är trots allt den magiska siffran) vargar utspridda på 449,964 km2 det är jävligt få vargar. Människor har vi 20.6 per kvadrat kilometer.

http://evieastrom.wordpress.com

Jossan

17 januari 2011 20:17

Du får tycka precis vad du vill Evelina. Jag säger inte att du har fel. Jag tycker inte heller att friska individer ska skjutas, jag tycker att vargar som beter sig underligt, dvs, inte som friska individer, de som tar våra tamdjur, som kommer in på gårdar, sk sopvargar som de kallar dem i Kanada, ska avlivas.

Jakten förra året blev en sorts trofejakt som jag tycker var skamlig. Men det var inte det som jag berörde här. Jag tog helt enkelt upp min åsikt om hur fel människan kan handla och tänka i olika situationer. Vi förmänskligar djuren, några matar dem, de kommer närmare civilisationen, och de blir farliga. En frisk varg med tillräckligt med naturliga bytesdjur i det vilda skulle inte anfalla så nära männsikor. Men det kan vara så att de bistra vintrarna har tagit en hel del av bytesdjuren med?

De som drabbas hårt av att vilda djur tar deras boskap/husdjur lider jag med. Jag skulle må fruktansvärt dåligt om jag själv blev satt i den situationen. Däremot har jag läst om samer som för att få ut ersättning kan släppa lös gamla och sjuka individer av sina renar för att vargarna ska ta dem så att de kan få ersättning. Jag kan hålla med andra i att det borde vara böter på att ha sina djur lösa i rovdjurstäta marker. Dvs, att hundar skall hållas kopplade om man vistas i ett område där man vet att det finns varg.

Vi får egentligen inte ens försvara våra djur (Nu tänker jag häst) på ett vettigt sätt, som tex tillföra mer ström i staketen på ställen där varg och björn är mkt vanligt. Något som kanske skulle kunna hålla de vilda djuren utanför staketet, och säkerligen hästarna innanför det.

Många gånger är djuren ändå många gånger mer skyddade av olika fonder och föreningar än våra egna barn.

Du gillar inte mitt val av källa, jag gillar inte din. Svärdomar är onödiga. Jag vet att det finns få vargar. Jag tycker, precis som jag skrev i mitt inlägg, att vargar ska få finnas. Men, inte så nära mig, dvs, inte för nära samhällen. Och faktum är, att det finns varg nära samhällena. Själv är jag hittills bara drabbad av vildsvin och ett o annat lo.

Jag tror egentligen inte att vi tycker så olika. För lika väl som att vi tar oss rättigheter och jagar djuren, likaväl menar jag att vi som människor tar oss friheten atti ren dumhet och okunskap locka till oss djuren av andra syften, som hajarna tex. Men det är inte de som lockat dem till sig som drabbas, det är andra i området, i hajarnas fall turistande snorklare. I vargars fall fårbönder, hästägare, hundägare osv.

 
evie

evie

17 januari 2011 21:35

Än sjukare är kanske att vi inte heller får försvara dem från människor? Som trots allt skadar fler hästar/år än vad vargarna gör ...

Människan är ett dumt djur och blir i sin dumhet om än farligare.

Är det så att renbönderna (det skulle inte förvåna mig, girighet är knappast sällsynt) gör så uppmuntrar de ju vargarna att riva tamdjur... suck.

http://evieastrom.wordpress.com

Jossan

17 januari 2011 21:43

Ja, fick man tag i en sån där #*%#* så vet jag inte vad jag skulle göra.. Det är väl bara i Sverige som tidelag inte är förbjudet.. USCH, säger jag bara. :(

Det värsta är, att vi anses vara den varelse på jorden med störst hjärnkapacitet, och ändå använder vi bara en bråkdel av vår hjärna.. Trots detta finns det så urbota dumma individer ibland oss. :( Shame on us..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jossan - 31 augusti 2023 21:35


Det är glest med inlägg här. Men då och då så blickar jag tillbaka och minns. Det värmer i hjärtat och ger svid i ögat? Älskade Calle. Som jag saknat dig det här året. Men jag har turen att ha vänner som lånat ut sina fyrbenta juveler till mig, och s...

Av Jossan - 20 september 2022 18:45

Det är aldrig lätt att ta farväl, men att göra det för sista gången för att ens vän ska somna in innan en sjukdom blir alltför påtaglig och riskera ett stort lidande, det är så svårt att det känns som om hjärtat bokstavligen ska gå i miljoner bitar. ...

Av Jossan - 26 mars 2021 08:45


Lycka är att få rida ut en ljummen kväll när solens sista strålar lyser upp björkskogen. Att på den där lilla stigen få till både samlad trav, galoppombyten och samlad galopp. Bara hästfolk kan förstå... ...

Av Jossan - 7 februari 2021 19:42

Och jag kan väl inte titulera mig årets Bloggare... Men i andra änden av skalan kanske? Vi lever iaf. Och frodas. Calle börjar bli så fin, särskilt i dressyren har han utvecklats. Tanken är att vi ska starta någon LA bara tävlingarna kommer igång...

Av Jossan - 25 oktober 2019 22:44

Jahapp. Swish, så for oktober förbi. Leran har kommit. Regnet med... och så hovböld som ett brev på posten. Eller ja, nu är jag kanske orättvis, för det är första gången som vi besväras av det. Men trist ändå. Och synd om Calle. Det har inneburit box...

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards