himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2014

Av Jossan - 9 oktober 2014 06:36

Igår fick Calle pedikyr. Hovarna har växt enormt sista tiden och det fanns återigen mycket att ta. Jag tycker att det är positivt med hov som växer! Då kanske hans balltramp från i vintras snart är ett minne blott.

Extra glad är jag över att skorna suttit kvar en hel skoperiod för första gången. Såååå skönt att slippa slå på tappskor, hovarna blir ju så perforerade av alla sömhål när man får slå på tappsko på tappsko. Men nu verkar alltså Calle ha blivit mer balanserad och trampar inte lika ofta med sina bak på sina fram. Tjohooe!

Dock chansar vi inte utan han får gå med sina hagboots ett tag till. Tror att nu när höstleran kommer så finns risken att dojjorna ryker igen, både på grund av att leran suger loss dem och på grund av att han sjunker ner mer fram än bak (hästars viktfördelning) och således kommer att fördröjas lite i sitt steg fram igen..

Men nu är det dags att masa sig upp ur sängen och skicka barn till skolan. Själv ska jag lägga grunden till nästa tenta idag. Huga buga...

Av Jossan - 7 oktober 2014 22:24

Huga... Det smattrar och viner utanför fönstret...

Men jag vet att Calle har det bra i sin lösdrift. Varm och go med torrt ställe att ligga och sova på. Mat att äta och kompisar att vara trygg tillsammans med.

Tre nätter på dessa snart två år som han bott hos mig har han sovit inomhus. En när han kastrerades, en nyårsafton och en natt alldeles nyligen när han varit på terränghoppning.

Annars har han bott ute, ibland med täcke, ibland utan. Min tro ligger i att han härdas och blir stark av livet ute i flock. Hästar är gjorda för rörelse. Sen att han är en aning trött lite av och till, det får man ta när han går med flera andra bushästar som leker hela dagarna.

Sov gott i natt, Calle!

Av Jossan - 7 oktober 2014 18:04

Hösten är här. På RIKTIGT! Det har varit grått och det har blåst och regnat hela dagen. Mörkret kommer tidigare och tidigare på kvällen. Känns som det är dags att kolla efter en resa någonstans. Maken fyller ju 40 i december, och vi tänkte fira redan i november. Första resan utan barn. Ever!! Efter att ha varit ett par i snart 12 år så är det väl på tiden nu kanske?


Hur som helst. Idag har Calle vilat. Jag har fastat. Calle gillade läget. Jag har väl tyckt att dagen har varit aningens jobbig. Men i morgon får jag äta igen. Lucky me.   Annars försöker jag att hitta mitt pluggjag igen. Sommarjaget/semesterjaget har liksom tagit över. 


När jag ändå är inne på mat så kan jag ju passa på att berätta att vi testar ICA´s familjekasse just nu. Den verkar faktiskt passa oss bra. Maten räcker för oss alla, förvisso får vi vissa klagomål från barnen, men de MÅSTE lära sig att äta/smaka på ny mat. Igår var det pasta med räkochpaprikasås. Idag gjorde vi crepes. (Och ja, det är JOBBIGT att laga mat utan att äta den.  J Ä T T E J O B B I G T... Tur att det går att göra matlådor till ätadagarna   )


Nu ska jag sätta mig i soffan och kollapsa ett tag. Kanske tända lite ljus och mysa medan hösten rasar utanför. Calle går i hagen med täcke på, och stormar det ruskans kan han söka skydd i den halmade ligghallen. 


Lite skillnad på dagens väder och vädret i förrgår...

 

(Bäst att njuta av den korta fina pälsen medan den finns att beskåda... Snart är vinterfluffet här!)


För exakt ett år sedan!

 




Av Jossan - 6 oktober 2014 14:45

Idag passade jag på att rida ut med Calle på egen hand. Blev strax över en halvtimme med skritt, trav & galopp på ängen och lite klättring i skogen. :-)

Calle skötte sig strålande. Än behöver han få lite mer framåtbjudning, men det kommer. Sakta men säkert. Idag var galoppen jättefin. Traven blev fin i bägge varv efter lite uppvärmning. (Han hade lite svårt i vänster varv först.) Skritten var gångarten där han somnade.. Men det blev bättre mot slutet. Får vara noga med att verkligen se till att han skrittar. Inte såsar.

Avslutade med massage & stretch. Nöjd Calle gick ut till polarna i hagen för att äta och leka. Nöjd matte åkte hem för att plugga och ta hand om sjuklingar.

Av Jossan - 4 oktober 2014 19:21

Älskar hösten så som den är just nu..

Av Jossan - 4 oktober 2014 18:52

Träning i Ingelsta, avsvalkning i Hökåsen.

Blev dock väääääldigt kallt om tårna efter en stund.. Då fick jag ta på skorna igen och följa med Calle ut från hans rygg. (Jag har ALLTID hjälm annars..)

Av Jossan - 3 oktober 2014 18:37

Morgonpasset bestod av att försöka få iväg barnen till skolan. Tor sa att han hade lite ont i halsen, men han snarkade rätt bra i natt, och det brukar ju kunna sätta sina spår... Hur som helst, eftersom han inte hade feber så tyckte jag att han kunde testa att gå och se om det blev bättre. Han var i skolan i 15 minuter.. Sedan ringde de och sa att han var jätterisig. Kablonk.. Nu vet jag att Tor är en mästare på att verkligen känna efter, så jag tempade killen med hög feber när jag kom hem.. 37,5..  


Nåja. Man kan ju känna sig risig även utan feber. Bäddade ner honom, slog på TV:n åt honom och gav tillåtelse att påbörja fredagsmyset medan jag stack till Calle en sväng. Gick bra. 


Calle fick jobba på det som Isa tränade på i söndags. Skillnaden var att idag var Calle vaken. Han jobbade jättefint, trots SkitBakomTömmen. (Jag) 

Vi tränade cavalettihörnor...

 


Och balanserade oss igenom en passage av plank i form av ett L.. 


Gick superbra! Mycket nöjd matte! 


Under tiden hann Tor ringa mig ca 5 gånger, så jag snabbade mig och släppte ut Calle i hagen igen, där kompisarna stod och mumsade hösilage som de fått när den ngt knubbige röde gick in. Men de hade ju som tur var inte hunnit med att äta upp allt ännu, så Calle gick fram till baren direkt och började att förse sig. Lite för snabbt visade det sig..


Jag hann bara gå 15 meter mot stallet när jag hörde en irriterad hostning. Vänder mig om och ser en röd knubbig häst springa med vid benställning och försöka dra ut det som fastnat i halsen med mark och hovar. (Nej, det var inte någon väl utarbetad plan och fungerade inte heller..) Slängde ifrån mig grimma och grimmskaft och rusade ut till Calle. Masserade halsen och förstoppningen släppte.. Fast det tog några minuter innan Calle vågade börja glufsa igen.. Jisses Amalia... Han vet hur han ska få matten att röra på påkarna. Jag hade kunnat vinna pris på någon kortdistans!


Packade undan lite snabbt i stallet och åkte hem för att hämta den här sjuklingen för att åka in och köpa sjukmat (På den gyllene bågen) 

 

Ser svårt sjuk ut va...? Han hade när bilden togs skrålat på Markoolios "Mera mål" i ett par timmar.. Gick nog ingen större nöd på honom egentligen...


Men, är man hemma från skolan så missar man kvällens disco, som är bygdens BIG happening i helgen... Så nu är brorsan och kussen där och håller ställningarna istället. Sånt är livet. Kanske är han iaf frisk i morgon och kan åka på avslutning med fotbollslaget? 


Nu ska jag fortsätta att njuta av fredagskvällen.    Puss på er!



Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4
5
6 7
8
9
10
11 12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards