himmelskadrommar

Alla inlägg under augusti 2014

Av Jossan - 10 augusti 2014 18:23

Bästaste bootsen ever:

Så nu ska de rackarns skorna sitta kvar i höst med! Basta!

Av Jossan - 10 augusti 2014 17:23

Man ska ta tillvara varje minut. Livet tas ofta så självklart, men så plötsligt så händer saker som får en att inse att varje minut är dyrbar, att man borde leva som om varje dag är den sista.

Men det går ju inte, inte i längden. Fast att värdesätta tiden man har, det kan man.

Idag har jag värdesatt min tid tillsammans med familjen. Vi har inte behövt göra något speciellt för det. Bara vara tillsammans. Skrattat. Åkt och checkat Calle, vi gav honom lite morötter och kliade lite panna.

Ikväll ska vi mysa lite i soffan, se en film. Glädjas åt att kunna sitta och bara vara, hela familjen. Kanske spela lite kort. Men jag vet att när jag ikväll lägger huvudet på kudden så kommer jag återigen att tänka: jag måste ta tillvara varje minut...

Av Jossan - 9 augusti 2014 20:45

Jag hade en sådan tur att jag fick med någon med mer erfarenhet än mig idag när jag körde. Det finns ju vissa brister i min körteknik. Eller i min brist på körteknik.

Men så roligt att lära sig nytt! Nu har jag lite att trimma på innan vi ska på kurs i september. Tänkte genast om och insåg att Calle får gå måndag, onsdag OCH fredag den här veckan. Och då blir fredagen en dag för trimning av det som vi fick lära oss idag. Sedan blir det en veckas vila.

Efter det blir det förhoppningsvis två pass körning till efter viloveckan innan vi åker och kör på bortaplan innan kursen. Då borde vi vara så pass förberedda att vi kan genomföra en halvtimmes kurs på bortaplan. Det hoppas vi iaf på. :-)

Tack för hjälpen idag Anne-lie! Värdesätter jag enormt!

Av Jossan - 7 augusti 2014 21:46

Men idag var Calle ridhäst. Vi startade med att gå tillsammans bort till Krångel, där jag satt upp. (Gärdet kallas krångel ;-)) Eftersom att vi var framskrittade så började vi strax att trava. Han blir starkare och starkare i sitt bjud i traven, även om det bara sker i små steg i taget. Precis som det ska vara.

Galoppen var han lite tveksam till i början av passet, men redan vid andra försöket gick det strålande. :-)

Nu är tanken att jag ska köra en sväng på lördag kväll. Om någon har tråkigt och vill grooma lite så är ni så välkomna såååå! :-) För på lördag ska Calle vara körhäst igen. :-)

(Anmälde oss till en träning för Ankan idag som träder i kraft första helgen i september. Tills dess ska vi försöka få ordning på ställningen till framförallt vänster. :-) )

Av Jossan - 6 augusti 2014 22:39

Tidigt jobb. Sedan hämtade jag kidsen och tillbringade eftermiddagen med dem. :) mysigt! Hann med besök hos min farmor med. Det var länge sedan sist, men hon har inte orkat i värmen.

Åkte hem med kidsen och for till stallet. Vilodag för Calle. Han verkade må prima trots rök. Nu var det iofs ingen rök idag, men vi hade ju tidigare. (Lindrigt ändå) Måste ju checka så att han mår bra iaf. Kolla vatten, byta flughuva, spraya lite. Och inte att förglömma: Mata djuret..

Idag fick Calle nosa lite på vattengraven. Det är en hiskelig historia med blå presenning och smutsigt regnvatten i. Kanterna frasar, och Calle svär på att den brukar äta små fuxar till både frukost, lunch och middag. Men idag hoppade han den NÄSTAN. Han vågade sträcka halsen ut över den, och stå på presenningskanten med BÄGGE framhovarna. WOW! ;-)

Väl hemma igen så grillade vi lite och kollade på Captain America 2. (Tors önskan) mysig familjekväll. Gillas!

I morgon arbetar jag min näst sista dag innan semestern. Gissa om jag läääääääängtar nu?!?!?

Sänder en tanke till alla hjältar som just nu kämpar med att släcka elden, och hoppas att även de snart kan få vila ut i sköna sängar. För nu är det iaf dags för mig att säga:
- God natt, alla ni därute!

Av Jossan - 5 augusti 2014 21:26

Tror att vi varit ganska förskonade. Calle och grabbarna verkar inte vara påverkade. Jag påverkades inte heller av att vara ute i röken vid stallet.

Som ni ser. Vi har rök, men den är inte tät. När jag kom till stallet så var det helt rent. Sedan kom det. För att börja att avdunsta igen efter någon timme.

Nu har de franska planen landat och ska sättas i arbete. De italienska dyker upp i morgon. Håll tummarna för att alla dessa hjältar nu får bukt med den här plågan!

Av Jossan - 3 augusti 2014 19:26

Man hade ju trott att det skulle bli svalare efter lite åska och regn.. Men nej, ack nej. Varmt, varmt, varmt...

Calle var trött men att hoppa över några stockar på Gärdet gick bra.

Nu börjar det suga i en efter att få testa att hoppa uppsuttet med. Något språng ska jag väl hinna testa i år.. Men jag tänkte överlåta de första sprången till ngn betydligt mer rutinerad.. Ringrostig som jag är..

Stallet är skurat och fint nu. Det luktar så gott efter att vi såpat in och spolat av. Mmmmmm....

Efter skurningen grillade vi. Mums! Trevligt och gott!

Men nu ska jag njuta av sommarkvällen. Sista arbetsveckan börjar i morgon. Fem dagar till semester. Wiihooe!

Av Jossan - 3 augusti 2014 08:36

Regn.. Efterlängtat! Men eftersom det även åskade när Maken och jag skulle upp och åka för att köra så fick det vara. Får bli ett ridpass idag med istället.

En tur med vagnen får la bli senare i veckan. Vi hinner! :)

Dessutom ska jag hinna ta ett träckprov under veckan. Mest för att se så att han verkligen är nollad nu efter avmaskningen. Håll tummarna.

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards