himmelskadrommar

Alla inlägg under januari 2014

Av Jossan - 21 januari 2014 15:03

Vi summerar det hela: först stopp på rampen. Sedan gick hästen in halvvägs själv. Efter några gånger så var hela hästen inne och upptäckte krubban med havre längst in. Noms. Sedan gick hästen in och åt säkert 20 gånger. Lugnare och lugnare. Då tänkte människan att snart kan jag nog haspa.. (Bommen)

Då slutade hästen att gå in. Tankeläsning? Där någonstans tog vi oss en diskussion. Hästen talade om för människan att han gör som han vill. Människan sa att visst, gå inte in, men spring INTE över mig! Till slut tröttnade även människan, tog ett bestämt tag i grimskaftet och drog in hästen i transporten. Vad som hände? Jo, efter ngn tjurig blick så gick han in. Och stod kvar. Både brett och smalt. Så efter någon minut så kunde människan haspa.

Tjohooooooe! Vi klarat!

Nöjd häst efteråt! (Han var rätt nöjd inne i transporten med. Det fanns ju havrenoms där!)

Fnork?

Vi tar en ny sväng i morgon. Nyttigt detta!

Av Jossan - 20 januari 2014 21:40

Idag blev det lite jobb på linan igen. Nu har tänderna som suttit löst ett bra tag äntligen släppt, varpå han fick ha Micklemtränset på och sina nygamla inspänningstyglar. Varför jag har inspänningstyglarna? Jo, jag vill att han ska lära sig att ha kontakt med handen sedan. Han har haft rätt så svårt att våga söka sig mot/på bettet, och när han har inspänningstyglarna på och söker sig framåt nedåt så får han träna på det utan att en ryttare sitter där och påverkar/inverkar med tyngd med.



Idag såg det MYCKET bra ut. Han vågade ta lite stöd och tappade inte bjudningen trots att han kände att det blev en inverkan i munnen. Lovande!!   


Vi tog en tur med rockarden igår, så idag blev det bara 10 minuter i lina, på STOOOOOOOR volt. (Hela longerlinan, plus att jag rörde mig på en liten volt jag med.) Ibland blev det ett par steg i galopp, men mjukt och fint. Man ser att han har vuxit i sin kropp ordentligt nu. Stora killen!! Det ska bli ett så roligt år detta   


Till helgen blir kanske första uppsittningen. Man får passa på när man har lite hjälp.    Annars så är planen att han ska få dra vagnen en gång nu i veckan, och något mer pass på lina. Sedan måste man faktiskt vila med..



Av Jossan - 18 januari 2014 09:13

För några veckor sedan fanns knappt ett enda resultat från terminen inne. Då förstår man att vi haft en hel del för oss den sista tiden.. Kvar nu är en enda tentas resultat, sedan är jag klar med termin 3 med.

Av 12 kurser med flera tillhörande test har jag klarat alla utom en enda tentamen. (Den klarades dock på andra försöket. Att jag missade på första försöker var att jag inte använt all litteratur..)

På måndag startar termin 4. Böckerna ligger här hemma och väntar.. Ja.. Bara att samla ihop sig själv och köra på igen då!

Av Jossan - 16 januari 2014 16:09

Först ut idag var plugg! A och jag fick en hel del gjort, och vi börjar att känna oss riktigt nöjda med vår tenta nu. (J är också med och skriver, men var i huvudstaden idag.   )


Sedan bar det av hemåt för att skifta kläder och shoppa potatisprotein vid Kvarnen. För att kasta mig tillbaka till stan och shoppa snowpads till Calle, denna gång sådana som man fäster i tåbrodden. (Nu får det vara slut på tappskor..) 


Ut till stallet där vi skulle lastträna Clooney. Idag tog det dock ingen tid alls innan han gick in och ut ur transporten på Beckas kommandon. Så pass bra att vi testade att skicka in honom ensam. Vilket även det gick som på räls.    


Sedan ville även Madde testa att lasta Stifus. Lite övertalning, och sedan klev även han in och ut ett antal gånger. Kändes ju himla bra inför nästa test, nämligen att sätta Calle framför rockarden!


Calle stod som en vuxen, erfaren kille när vi spände för. Så himla duktig. Mycket stolt matte! Sedan ledde jag honom en runda, medan Becka satt i vagnen och höll i tömmarna. 25 minuter senare var vi hemma igen, då hade vi bara skrittat och travat. Han verkar definitivt inte ha glömt vad vi gjorde i höstas. Så skönt! 


Ja, så nu får kvällen bestå av plugg och mys. För alla bestyr utomhus är nu klara! 

Av Jossan - 15 januari 2014 13:37

Då går det ju faktiskt att röra lite på fläsket!

 


Både Calle och hans matte har rört på sig nu. Kvar att göra idag är att vara serveringspersonal åt barnen med kompisar, samt att plugga lite mer. Fullt ös medvetslös.

Av Jossan - 14 januari 2014 23:56

Eller ngt sådant. Dagen har bestått av: plugg, skolskjuts, plugg, fix av tappsko, plugg. Mat intogs vid samtliga tre tillfällen vid datorn mitt i pluggandet.

Livet som student..? Har knappt hunnit krama ungarna idag.. :-/ Får ta igen det i morgon. På torsdag är det nya tag med pluggandet. Och efter det tar jag helg. Punkt!

Av Jossan - 14 januari 2014 07:29

Sista tentan för termin 3 ska in på fredag... Det är en tenta som ska skrivas i par, vilket medför att man behöver tillbringa viss tid av skrivandet i skolan för att sammanställa.

Calle har fått en ofrivillig paus. Han tappade skon i torsdags, och den kommer på först ikväll. Detta har dock bidragit till att han har väääääldigt ont när han går på isknögglorna i hagen, mellan mat och ligghallen. Så jag har tillbringat helgen med att tillverka tossor som jag varvat med barfotaskon som jag köpte till Heddan. Men resultaten är ändå att han rör sig mindre,varpå han sväller i sina bakben. Igår tog jag in honom så att han fick vila några timmar, vilket verkar ha varit uppskattat. Han hade legat ner en hel del och när jag kom för att släppa ut var han helt lugn. Duktig kille!

Annars var det min fine farfars begravning som dagen handlade om igår. Det är så jobbigt att ta farväl.. Man hittar inte riktigt orden man skulle vilja säga.. Men jag får säga dem alla när jag besöker hans grav sedan. Många tankar for runt i huvudet igår kväll.. Men begravningen var fin, och jag kunde se farfar framför mig, leendes och glad. Jag vill tro att han mår bra nu.

<3

Av Jossan - 9 januari 2014 22:12

Dålig start på dagen. Stress stress stress.. :( jag vill verkligen inte få tillbaka hjärtrusningarna, så jag MÅSTE breaka lite då. Satte mig ner när jag kom till skolan och kände pulsen lugna sig..

Studiegruppsmötet flöt bra. Men rackarns Johanna till att käka kardemummabullar! ;)

Sedan direkt över till Tortis för att hämta småkillarna. Tillbaka till stan, hämta Rasmus och så for vi och shoppade vitskjorta och svarta byxor till honom. (Inför begravningen)

Passade på att fixa en outfit till mig med. Hann dock inte testa den där på plats, för jag skulle vidare till Sandra som jag lovat hjälpa att lasta häst inför träningshelg i Stockholm.

Hem, fixade lite arbeten och så hoppande jag på löpbandet. 4,5 km blev det idag. Och knappt ens jobbigt. Skönt!

Lite mer plugg och sedan sova. Regnet öser ner. Hoppas att Calle har vett att kliva in i ligghallen.. På tal om den odågan förresten.. Han har lyckats att dra av sig en dojja. Igen. SUCK! Får ta tag i det i morgon. Måste se om jag kan lyckas att hitta dojjan i hagen först. Hästaskrälle.. Fast fin ändå!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2014 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards