himmelskadrommar

Alla inlägg den 27 augusti 2013

Av Jossan - 27 augusti 2013 13:03

Renskinnet framkallade bara ett enda fnork. Ett mycket lågmält fnork, faktiskt. Och när det låg på plats under sadeln gick vi ut i paddan och lät den röde med dressyrsadeln på få springa av sig lite. Gick jättebra. 


Eftersom min mobil fortfarande är inlämnad och min tillfälliga mobil saknar alla roliga finesser så är det just nu rätt så lite bildbevis i bloggen. Men nästa vecka.. Då!! Tills dess får ni nöja er med gamla bilder.. ;)


Tar och väljer en bild från den här tiden men det år som bloggen startade! En bild bakom älskade Heddans öron.. 

 

Av Jossan - 27 augusti 2013 07:16

FNORK för renskinn. FNORK för ny transport. FNORK för att missta matten för renskinn..

Ja. Gårdagen bestod av en Calle i upprörd person. Det var inte lika mycket FNORK med renskinnet, men när kompisarna i hagen dessutom fick stifta bekantskap med det, då blev det liksom fnork-i-grupp.. Ett slags masshysteri, kan man säga..

Så matten fick lägga ner ytterligare en trettio minuter för att förklara för Calle att renskinnet inte har fått vare sig huggtänder eller vassa horn sedan förmiddagen. Han godtog förklaringen efter ett tag.. Men inte förrän han hade testat att sätta hovarna i det.. Bakhovarna! Och eftersom matten höll i renskinnet så var det matten som blev träffad. I rumpan, eftersom hon vände sig om när hon såg Calles huvud svänga runt och rumpan komma farande istället. Matten blev arg. Inte för att det gjorde ont, utan över fräckheten i tilltaget. Som tur var för Calle så i såg han att det inte var en bra lösning på hans problem att sparka bort det, utan resten av träningen så stod han ansikte mot ansikte med faran. Och kunde även få det uppslängt på ryggen, i fritt tillstånd. Igen. Knasiga hästar..

Nåja. Innan allt detta så skulle matten med kompis lasta Calle i lyxtrailern tillsammans med bästa Musse. Calle tyckte dock att hans etta med kokvrå passade bättre för dagen än det enorma slott som ställt upp.. Matten tyckte annorlunda, och efter ett gäng blåsor i mattes händer så vann faktiskt matten just den hör fejden. Grejen med att ha en temperamentsfull fullblodsfux är att vara lika envis men kunna stoppa undan all okontrollerad ilska själv. Kan vara svårt när hästen, som annars nästan lastar sig själv, ställer sig på rampen och ser ut som en kamel, med huvudet fram och avlastar bakbenen (ett i taget) lite slött, idisslar gräs och är mäkta nöjd med att stanna hemma.. Men det gick. Tillslut. Och det måste ha varit bra, för hem lastade sig Calle utan problem igen. Lugnt och fint. Sköööönt. För matten hade nog inte orkat en dust till..

Vad gjorde vi då? Jo, vi var och badade! Nästan alla i stallet följde med, några red och några åkte lyxtrailer, men alla kom vi till samma ställe. Och här visade Calle att han nog egentligen är sjöhäst, för han kastade sig ut i vattnet, vadade runt och när matten gick längre ut så följde han med och simmade. Fort. Matten fick ta halsgrepp för att hinna med. Jättekul!

Musse fick också simma. Han lånade Calles matte och tog även han simborgarmärket. Kaffekokning inräknat!

Så det var en dag med mycket FNORK, men även en hel del fantastiska stunder!

Och idag är det en ny dag! :)

(Kanske kommer det en bildlänk senare.)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards