himmelskadrommar

Alla inlägg under juli 2013

Av Jossan - 15 juli 2013 17:52

Pang sa det. Helt väck.. Ska kravla mig till Calle och tanka energi bara maken kommer hem. Men jag är äntligen klar med engelskan. Frihet! Nu kan jag jobba mina tre veckor, och sedan vila mig i form till skolstarten.

Inga mer studier på gymnasienivå för mig, tack och hej! :)

Av Jossan - 15 juli 2013 06:38

I månader har jag haft det relativt enkelt om barnen skulle bli sjuka. Antingen har njag eller Maken kunnat vara hemma.. Just idag kan ingen.. Det är kritiskt för oss båda under semestertiderna, och NOG SJUTTON har Markus feber! För första gången på flera långa månader.. Stackaren.. Det svider i mammahjärtat, och det blev inte mycket sömn i natt..

Min lilla kille... Tur att mormor finns iaf! Fast det svider iallafall.. Massor...

Av Jossan - 13 juli 2013 18:57

Spanien.. Så varmt, så skönt, så.. Franskt??! Ja, så var det. INGEN pratade engelska dit vi kom. I Alcoceber/alcossebre talade man spanska eller franska. Och det medförde vissa svårigheter när vi skulle handla/beställa mat/ leta efter bra restauranger..

Men! Vi hade ju redan övat lite på våra charader, så vi fortsatte. I slutet av veckan fann vi en toppenrestaurang! Noms!! Lägenheten var toppen. Och vädret var strålande hela veckan!

Så summa summarum så är vi SUUUUUPER nöjda!! Härligt!

Av Jossan - 13 juli 2013 07:50

Frankrike.. Fantastiskt vackert... Otroliga sevärdheter. God mat. Mycket shopping. (Paris)

Men..
Hemsk trafik!! (Paris) Dock fungerade deras tunnelbana ypperligt så vi klarade oss hyfsat. Känner oss riktigt erfarna nu till och med!?!

Dyrt.. Allt kostar mer än hemma. Inte mycket, men det är iaf inte billigt. Men man kan ju iaf titta. :)

Maten.. En historia för sig.. Försök INTE äta något på fel tid i Frankrike.. Vi ville äta kvällis redan vid 16:40 på vår resa mot Spanien... Ha! Fransmännen skrattade gott åt oss. Sådant tok förekommer inte på den franska landsbygden, här börjar man äta kvällsmat efter 19:00. Så det så! Det var även svårt att beställa mat. Inte många som förstod engelska utanför Paris innerstad. Men man kommer långt med charader. ;)

Men vi bodde till bra pris på Hotell Kyriad i Torcy. Och det var enkelt att ta sig till innerstaden därifrån. Därför återkom vi till samma hotell under hemresan. :)

Så, trots några minus i Frankrike så lyfte alla plusen det hela oändligt. Jag rekommenderar verkligen ett besök i Paris med alla dess sevärdheter!!!

Av Jossan - 12 juli 2013 22:56

Dagen har varit fantastisk. Först en massa firande av Rasmus. Jag tror att han har haft en riktigt bra dag. Och om 35 minuter så blir han tonåring på riktigt! Han är ju född strax efter 23:30 på kvällen/natten. 


Vid 20:00 så for jag mot stallet. Jag har Calleabstinens nu. Big time! Han var något mer harmonisk idag inne i stallet, men han försökte hela tiden att göra trick. Arbetsmyra.. Tillslut så tog jag på mig träningsvästen (Den som jag förvarar havre och klicker i) och så gick vi till hagen för att träna lite buga. Några snabba ledtrådar, men sedan gick det som på räls. Idag gick han ner och bugade helt utan ledsagning på slutet. Hihi! Fina killen! Nästa mål är att han går ner på båda knäna, men det blir en ngt svårare nöt att knäcka i början tror jag. Nåja. Vi har tid att jobba med det! 


På onsdag kommer hovis igen, och ett par dagar efter det så sätter vi igång med träningen helt lätt igen. Jag tror att han saknar det lite.. Idag dissade han polarna när jag släppte ut honom i hagen igen och skulle åka hem.. Istället följde han med mig tillbaka till grinden och stod och trånade vid staketet.. Söthästen.. 


Ibland saknar jag ridningen och träningen så att jag håller på att gå under.. Men en kort stund med Calle gör mig glad igen. Jag VET att han är värd att vänta på! 


#häst #bete #trickträning #inkörning #födelsedag 

Av Jossan - 12 juli 2013 12:03

För idag är det Rasmus födelsedag!!

Nu är allt fika klart, och vi väntar bara på att släkten ska anlända. Tills dess njuter vi lite i solen.

Av Jossan - 11 juli 2013 22:04

Eftersom Danmark inledde vår resa, och även var sista anhalten innan vi kom till vårt kära hemland igen, så startar vi där tycker jag. 


Vi kom till hotellet i Sönderborg redan kl 7 på morgonen. Trötta och hungriga så väckte vi barnen. Sedan gick Maken in för att kolla om det fanns möjlighet att köpa frukost till oss. Han kom ut och meddelade sin trötta familj att det gick SÅÅÅ BRAAAA. Dessutom hade vi fått rummet 7 timmar tidigare än vad vi egentligen skulle, och kunde således gå in och äta frukost, ta oss till hotellrummet och sova ett par timmar. 


Jag kan inte beskriva hur tacksam jag är för det! SERVICE på SCANDIC SÖNDERBORG. God mat bjöd de på med. Så om ni ska bila till tyskland, ta chansen och bo en natt här. Vi var supernöjda!! 

På hemresan hade de ordnat än mer för barnen. Tipspromenader, hoppborg, ballonger och filmvisning var lite av utbudet. Barnen sa flera gånger under vår vecka i Spanien: Vi vill tillbaka till Sönderborg!! 

DET är ett bra betyg för ett hotell! 


Sängarna var även de bäst under hela resan. Fräscha rum, jättefina gräsytor runt anläggningen och Jamie Oliver som gästspelande kock gjorde ett klart plus i kanten. Av oss får Scandic Sönderborg 10 poäng av 10 möjliga. 


Vi har inget att klaga på.



Av Jossan - 11 juli 2013 20:50

Ja, han mådde prima, Callekott. Men det kröp i honom. Det märktes att han har vilat på heltid i snart en månad. (3 hela veckor iaf). Nu hade hovarna växt såpass att jag känner att han faktiskt får invänta hovis och en pedikyr innan det blir ngt jobb öht, men nog kände jag att han ville jobba idag alltid.

Men idag blev det bara trimning av honom. Fixade med svansen, som han hade kliat lite men inte alls oroväckande. Borstade och smorde. Avslutningsvis fick han en av de nya flugluvorna på. Och när han sedan fick gå ut i hagen igen så hade jag annat att ta tag i...

Bara att dra fram två av mina täcken och sätta igång med handtvätt. Täckena blir inte skinande av en snabbtvätt i kallvatten, men det mesta av smutsen går väck, och det bästa med handtvätten är att en stor del av vattenmotståndet i täckena består, mot att de centrifugeras och således tappar vattentätheten..

Medan täckena torkade så mockade jag ur Calles box. Snart är det städdags i stallet, och då är det skönt att vara klar.

När jag kom hem så ringde syrrans son och ville komma och leka med mina kids. När de dök upp här så hade hon med sig min post som kommit medan vi var borta. I ett av breven låg detta:

Så fint iPad-fodral! En tjej här i byn som syr dessa! Så mitt är det enda av sitt slag. Jätteglad!

Nu ska jag ta tag i den sista tvätten här, skriva lite lappar till Rasmus högstadium och sedan blir det en hyfsat tidig kväll. Jag ska ju fira en TRETTONÅRING i morgon!?!?

(Inte klokt vad tiden går? Känns som igår som han tultade runt hemma och pratade om blettmaskar och ommar, ampor och Stefen.. Och nu fyller han då alltså tonåring? Hjälp...)

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2013 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards