himmelskadrommar

Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Jossan - 14 februari 2012 19:04

Inget roligt att bränna pengar på sadlar igen.. Men eftersom hon ändrar sig så mkt så har jag ju liksom inte haft ngt val.. Bara att hoppas att Q-fisen kan ha samma sadlar sedan.. Annars vet jag ju vad som väntar om 2 år..


Sadeln är iaf betald, och ska komma i nästa vecka om allt går som det ska.


Sedan är det bara att invänta hoppmöjligheter!   

Av Jossan - 14 februari 2012 18:00

Åh, det var så roligt!! Hon gick så himla bra efter uppvärmningen!! Först så var hovis ute, och som jag misstänkte så kunde han ta massor! Lite skillnad mot sist!


Nu har vi ingen ny date förrän den 12 april.. Shit, då är det ju full vår ju! Och på tal om vår så fick Heddan bli av med sitt vintertäcke idag. Hon har ju faktiskt fått lite päls nu sedan vi klippte henne i mitten av december, och det har blivit betydligt varmare de sista dagarna. Så nu så kom det nya täcket väl till pass. Halvhalsen kändes bra den med, för då blir hon ju inte lika kall som om hon vore helt utan. Vintertäcket stoppar vi förhoppningsfullt undan till nästa vinter.. (Torsdagsnatten ska ju vara kall, men då står de ju inne, och hon har ju faktiskt dubbla täcken på sig ute, ett 150 grams innetäcke och ett 100 grams utetäcke. Det borde hon ju klara ett par timmars kyla på.)


Märkte idag att hon har börjat att fälla lite med. Några få strån släppte när jag kliade henne på ryggfileerna, det är ett vårtecken!!   


Men om jag skulle ta och återgå till ridpasset, så red jag med en dressyrpinne idag för första gången på länge. Och tänk så lätt allt blir då! När man bara kan lägga pinnen mot ett bakben eller en bog, och känna hur hästen förstår vad man menar! Idag arbetade vi mycket med ställning och övergångar. Så lätt som hon har för att samla sig i trav nu, det har hon aldrig förr haft! Hon gör kanonfina övergångar till trav från skritt, och helt ok övergångar till skritt från trav. Och dessutom så gjorde hon två jättefina skänkelvikningar i trav undan högerskänkel idag, och sista försöket undan vänster skänkel blev klockrent och kändes jättefint!!   


Hon har börjat att acceptera det nya bettet nu, med viss hjälp av ridkapsonen. Dvs, jag startar med att rida på kapsonen, och håller endast det raka bettet på yyyyytterst lös hand.. När hon börjar att värmas upp, så övergår jag mer och mer till det raka bettet, och lättar massor på kapsonen istället, och tadam, en mycket nöjd häst! Och vad roligt det är att rida då!!!! Jag sken ikapp med solen när jag satt där och travade på min fina häst och allt bara flöt på!!  


Nu ska vi se vad ET:n säger på söndag, om hon kan utföra större underverk, så att även galoppfattningarna bara blir sådär kalasfina sedan.. Eller så måste man kanske byta ut kacket i sadeln då med..   

Av Jossan - 14 februari 2012 16:38

Och i mitt fall innebär våren en massa arbete i paddan så fort bommarna kommer tillbaka. Jag sitter och söker efter massor med bomövningar som kan stärka Heddan i hennes galopp, och jag har minsann funnit en hel del. Tillsammans med mitt gamla hopphäfte med övningar från när jag var aktiv med Lillen, så utgör de grunden i våran satsning mot att komma igång som allroundekipage.   


Nu längtar jag efter sommaren!!! (Fast jag tycker att vinterna är helt ok den med, nu när det inte är fullt så kallt längre. Mer snö inatt, och det kommer att innebära att det blir galoppvänligt på zonerna om jag har tur!)


Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards