himmelskadrommar

Alla inlägg under oktober 2011

Av Jossan - 14 oktober 2011 20:18

Ja, jag är verkligen helt galet trött idag.. Men det har ändå fungerat bra.. Hann med att baka två tårtor när jag kom hem från jobbet, de ska bara dressas i morgon bitti, så är de klara att åka till bygdegården i morgon em..


Sedan for jag till stallet. Stackars E utsatte jag för att testa att rida Heddan med kapsonen idag.   Men jag tycker att det är bra att få testa hur Heddan är med olika utrustning, för hon har lättare att ställa sig i sitt svåra varv med kapsonen. Och det är ju speciellt i sidorna som hon är stel för tillfället.


Och även om jag vet att E tyckte att det var skitsvårt, så såg det RIKTIGT trevligt och avslappnat ut när de två hittade knapparna. Blir en test i  morgon igen, då med hoppesadeln och ett vanligt bett.


Jaaaa.... Och så har vi varit och firat Tor ikväll hos min farmor och farfar. Han blev jätteglad över sina pressy´s. Två DS-spel, Transformers animated och Ben 10, så nu spelas det för fulla muggar här.. (Markus är bra sugen han med..)


Hmmm.. Ja, och resten av kvällen ska det slappas.. Jag överväger nästan att gå och sova redan kl 22.. För jag är supertrött, och det är en dag i morgon också.. (Noo?? Is it true??)


Ha en skön fredag, alla ni där ute. :)

Av Jossan - 14 oktober 2011 07:06

Och jag jobbar kortdag. Kan lova att det behövs efter den här veckan... En av mina medarbetare har varit sjuk, och eftersom vi har vikariestopp, så får vi liksom lösa saker och ting genom kloning.. Eller något sådant..


Nu har det faktiskt gått bra och bedömer vi att det blir en risk och att vikarie är absolut nödvändigt, så visst, då gäller inte stoppet. Samtidigt vet vi att det är SUPERSVÅRT att få vikarier ut till oss i normala fall, och det gör det inte lättare att endast de fasta vikarierna just nu får arbeta i bemanningstjänst.. Det gör ju att utbudet av vikarier är mindre än vanligt.. Och naturligtvis är de som vi brukar använda oss av anställda på timme..   


Men med omstrukturering, sjuka barn och en massa vilja, så har vi löst det utan vikarier i en hel vecka, men jag kan lova att vi har varit trötta när dagen varit slut. Då är det tur att man har världens bästa jobb, och världens bästa arbetskamrater. För då är det i allafall roligt att komma till jobbet dagen efter igen, fastän det varit en tung vecka.   Och jag trivs verkligen på min arbetsplats.


Idag slutar jag dock tidigt, och jag har bokat in lite ridning med E. Hoppas att vädrets makter är med oss idag med.


Gällande Q så har han ju ätit en kur med Hippotrim, vilket gjorde att han blev bättre i hostan som han haft. Nu har det gått en tid sedan han slutade, och vips.. Nu är hostan och snuvan tillbaka.. SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUCK.. Ska ringa veterinären nu på fm och fråga vad hon tycker att jag ska göra.. Han har ingen feber, är pigg och äter.. I hullet är han faktiskt jättefin nu. Jag tyckte att han var lite i tunnaste laget i somras, men nu är han riktigt rund.. Vinterpälsen är i princip satt, och han är som sagt ytterst matfrisk.. Nåja.. Vi får se vad hon säger.


I dag får vi en ny häst till stallet. Det är islandshästen Frodi som får sällskap av ytterligare en islandskille, Teitur. Så nu har vi två små pälsbollar på Hubbo.   

( Vi har minsann några stooora pälsbollar med. Laiser går inte av för hackor!)


Heddan ska få en massagekur idag med, har laddat batteriet i natt till massagepadden, och jag känner att det är nu när hon sätts igång som det är viktigast att hålla hennes rygg mjuk och fin, så att hon kan bära sig bättre. Hittade bra recensioner på padden, och jag vill nog också ge den bra betyg.

http://www.kefly.se/HTML/produkter_omdome.php?v_a=ja&produkt_id=260&produkt=Massage%20Pad


På Heddan har jag sett detta:

  


Och om jag jämför med den här bilden, då hon faktiskt är mycket mera riden, så måste jag säga att jag tycker att hon tar för sig bättre i steget, trots att hon är mindre musklad ännu. Det känns också en markant skillnad vid ridning. Nu blir bilderna lite orättvisa, eftersom den gamla bilden är tagen sommartid, och hon är fin i päls och muskler, och den nya efter en lååång dräktighetsvila, men det känns som om vi har ett hyfsat utgångsläge för att kunna nå en bra grundform med en häst som är mer tillfreds med sin rygg.

           

Men jag kommer att behöva att börja att använda mig av cavallettibommar snart med. Det är ett för henne jätte bra sätt att få henne att arbeta aktivt med hela kroppen. Se bara skillnaden på bilden nedan jämfört med de ovan..


 

Så japp: Cavallettibommar OCH massage kommer nog att göra susen, ihop med BOT-täcket sedan i vinter.. Ingen lämnas åt slumpen..    Här ska mås bra!


(Undrar om Heddan kan tänka sig att skicka mig en vecka på SPA....? Eller något trevligt varmt land med massor av sol och bad, lyxfrukostar osv...?)

Av Jossan - 13 oktober 2011 08:06

Först blir det jobba av till 16. Därefter blir det en sväng hem och vänta in att Maken ska komma hem, innan jag sticker till stallet för att ge Q avmaskning, Heddan en dust med massagepadden och lite allmän omvårdnad. Funderar på att tömköra, men det lär hinna bli becksvart innan vi tar oss så långt.. Hmm..


Har iaf en plan på att placera utrustningen till Heddan på ett strategiskt sätt så att det blir enkelt för den som ska rida Heddan att pussla ihop "rätt" utrustning. Ska även försöka att skriva ihop en liten lathund för att ha som kom-i-håg.


Mörkret är ju ett elände.. Måste inskaffa mig en rejäl pannlampa, som kan göra natt till dag.. (Solen??)


I morgon kommer jag att få sällskap ut till stallet av E, som ska provrida igen.


I övrigt här hemma så plockar jag och fixar inför helgen redan nu.. Är så skönt att slippa röja på fredagen. (Även om det är oundvilkigt.. Jag kan städa varenda dag, det finns alltid massor att göra.. Tar aldrig slut..)



Av Jossan - 12 oktober 2011 20:53

Det är vad dagen har bestått av efter att jag slutade jobbet kl 16:30.


Snabbt ut till hästarna först, för att ge dem deras mineraler och vitaminer och kolla av dem så att de inte har någon skada. (Det ingår egentligen i lösdriftsavgiften att ngn ska checka dem, men jag vågar inte överlåta det.. Så de blir checkade en extra gång varenda dag av mig..)


Sedan ett jättetrevligt möte i Orresta förskola. Vi hoppas att kunna få igång ett samarbete med dem, då de och Sevalla förskola är de som ligger närmast oss. Och Sevalla har vi ju redan nu ett samarbete med. Jättetrevligt var det iaf som sagt!


Nu håller jag på att introducera Wordfeud för Maken.. Tror att han kan fastna så småningom.. ;) Än är han MYCKET skeptisk..


(Det var rejält med frost ute i morse.. Och Heddan ser redan ut som en pälsboll.. Från att ha haft sommarpäls för 2 veckor sedan.. Nu finns det ingen återvändo.. Vintern är på g...)

Av Jossan - 12 oktober 2011 20:50

  Kan säga att nu har det löst sig!    Lovely!

Av Jossan - 12 oktober 2011 07:30

Det tycker iaf Tor, som får vänta dels tills på fredag kväll innan nästa firande, och därefter kommer det riktiga firandet på söndag.


Men han blev iaf uppringd av morfar, farmor Gerd och sin gudmor Maria igår, och de grattade honom hjärtligt. Firad i förskoleklassen hade han blivit med. Och av oss på morgonen hemma. Samt att han fick välja mat igår med.. Vilket innebär Happy Meal på McD, med tillhörande shakes. Så han var nog vääldigt nöjd!


Men jag har egen erfarenhet av det där att vänta.. Tänk bara hur länge som jag har väntat med att få sätta igång Heddan nu.. Helt sanslöst.. Jag har inte ridit henne i mer än sofftempo sedan i januari, då hon i slutet av januari gav tecken på att hon inte riktigt orkade. Och vi tränade definitivt inte fullt ut innan dess heller, men åtminstone så att man kunde ut och röra lite på både sig och henne.


Och nu är det oktober. Väldigt snart kommer hon in på stall igen, blir klippt och ska tillbaka i grundkondis och grund hull. Även om jag ser att hon så sakteliga börjar att fylla ut rygglinjen igen nu, så vet jag att vi har en bra bit kvar innan vi är tillbaka i ursprungsläge.. *Här springer jag febrilt runt och letar efter våra externa enheter för att kunna lägga ut en gammal bild*


   

Av Jossan - 11 oktober 2011 20:57

Men måste det blir så satans mörkt???


Hade med mig E (Den nya tjejen) till stallet idag, men jag insåg snart att det kunde bli mera trubbel än nöje att släpa hem hästarna till Hubbo när det redan börjat att mörkna.. Istället fick det bli servering av mat (Tjänstejon som man är..) och sedan visade jag E lite mer av utrustningen.


Ridningen tar vi på fredag, i dagsljus. Blir det dessutom sol som önskat så kan vi ju alltid få det lite varmare med. Det tackar vi för isf.


Nej.. Nu vill jag antingen ha vinter eller sommar.. Höst kan jag faktiskt klara mig utan.


Men några höstbilder från förra året kan jag ju alltid bjuda på..

      

Av Jossan - 11 oktober 2011 08:25

Idag för 6 år sedan så föddes min lilla Tor.. Tänk att tiden kan gå så himla fort!! Nu går han redan i skolan, och pratar om saker som jag inte ens kan förstå (spel och sådant..) men ändå är han min lilla goskille!


Grattis min lilla plutt! Hoppas att din dag blir ngt alldeles extra!!

              

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards