himmelskadrommar

Alla inlägg den 8 oktober 2011

Av Jossan - 8 oktober 2011 19:08

Över att få städa efter annat folks slarv.. Mutter mutter mutter!!!!


  


Speciellt när jag verkligen har gjort allt enligt avtal!!!! WRAAAAAAAAH!!!!!

Av Jossan - 8 oktober 2011 13:30

Gick upp kl 7 tillsammans med min lille Markus, som alltid är uppe med tuppen. Jag skulle inte behöva ställa ngn väckarklocka, är han frisk vaknar han så gott som alltid kl 6:45 Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip...  


Vi var uppe i ngn timme innan jag gjorde thé och gick upp med till Maken som fick sovmorgon. Sedan fixade jag till mig lite och for till stallet.


Heddan fick massage först, medans jag borstade Q och tränade lite lyft av ben. Sedan fick jag en ingivelse och gick och hämtade en av Heddans täckesgjordar och satte löst runt magen på honom, ja, den anpassades så att den satt precis, inte så att resåren töjdes ngt. Men det brýdde han sig inte ett skvatt om.. Ledde ut honom ur hans box när Heddans massagetid var ute, och lät honom dia lite med den på med. Ingen reaktion på ngt, så jag tog av den. Lika bra att han vänjer sig på ett lugnt sätt att det verkligen inte är farligt alls.   


När han hade diat klart så fick Heddan på sig tömkörningsgjorden, och så gick vi ut. Q släppte vi in i hagen och han gick direkt iväg och betade. Heddan och jag gick ner i paddan och tömkörde lite. Till en början så rörde hon sig nästan som sist, men (!), efter bara 5 varv så såg jag en markant skillnad i hur hon tog för sig med fram. Hon ökade steglängden avsevärt, och fick ett riktigt schwung!    Bytte varv, och det tog en stund, men sedan kom förändringen där med! Idag såg hon inte ut att ömma ngt, men nog sliter paddockunderlaget på fossingarna alltid. Får hålla koll på dem.. Dessutom har hon svårare att ställa till vänster än höger, så det ska vi också arbeta mer med från marken, så att hon vågar stretcha ut högersidan. Men hon såg riktigt fin ut idag när hon kom igång. Jätteroligt!!


Ja.. Och så har vi varit till Hälla nu med. Fick tag i det som jag sökte, så vi kom relativt tidigt tillbaka, varav jag kunde sätta mig och skriva lite här..  Och nu ska vi strax på dop.. Men innan dess så ska jag slappa och spela wordfeud...   



Av Jossan - 8 oktober 2011 07:38

Jopp.


Idag är det dags för bästa Elmo att döpas i Tortuna k:a. Skrivande är fadder tillsammans med faster L. Ska läsa vers och staka mig inför gänget.. Trevligt! Nåja..   


Men innan det är dags för det bär det av först mot Hubbo och sedan mot Hälla. Har en bil som står kvar inne hos svärföräldrarna eftersom det var Makens tur att vara ute och slarva igår. (Men! Han missade INTE bussen hem!!? First time ever??)


Hos Heddan tänkte jag tömköra en sväng. Hon behöver stärkas och mjukas upp, och det känns bäst att göra det utan ryttare så mkt som det går. Hon har faktiskt en hel del hängmage, som jag skulle vilja lyfta lite på, och istället lägga lite mer upptill på ryggen...


Ja, vi har en bit kvar innan hon är på topp igen.. Hon har ju faktiskt inte tränats riktigt ordentligt sedan.. Ja.. tror att det var innan detta inlägg: http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se/2010/05/02/2916703-lite-svarta-moln-pa-himlen/


Det vill säga, 1½ år sedan..


Nog för att vi har tränat lite i höstas, när hon blev frisk, men inte fullt ut, eftersom att hon hade en bäse i sin mage då. Så det är nu som det ska stärkas upp igen. Med cavallettiarbete, tömkörning, uteritter med klättring och lösgörande övningar i paddocken. Så småningom tillkommer lite hoppning. Men det är ett tag kvar dit än.


Dock ska jag verkligen ta hjälp av massagepadden för att få henne dit på bästa möjliga sätt. Redan idag ska hon få en duvning till. Jag har en sådan tur som får låna Annikas gubbars boxar till att ställa in mina i medans jag fixar och donar med Heddan. Vill inte att lilleman biter sönder vår dyra padd...  


Nej. Dags att äta lite frukost och starta dagen!


Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards