himmelskadrommar

Alla inlägg under februari 2011

Av Jossan - 4 februari 2011 17:55

Fredagens mat blev lyckad. Gjorde min vanliga fetaostkyckling, som är det enklaste jag vet att laga.

1. Strimla kycklingfilé

2. Smula en fetaost, 150gr, i ca 4 dl matlagningsgrädde. Rör om.

3. Lägg strimlorna i en ugnsfast form, häll fetaostgrädden över.

4. In i ugnen, ca 200 gr 30-40 min, eller tills kycklingen är klar. Har du hela fileer tar det längre tid i ugnen, och då kan folie behövas ovanpå formen.


Till detta åt vi en sallad. Och i efterrätt så mumsade vi några bitar av denna...

http://mamablues.blogg.se/images/2010/marabou-premium_darkraspberry100g_117410040.gif


Nu väntar jag bara att Markus ska vakna och komma ner, så att han och jag kan fredagsmysa. Och nu verkar han vara på väg nerför trappen!

Av Jossan - 4 februari 2011 07:21

blir såklart omelett.. I dag piffade jag dock upp den med skinka, lite tomat och så lite keso vid sidan. Mycket bättre!!!


Var till Maxi Hälla igår, och de reade ut vatten- och kaffekokare! 99:- styck. Jag inhandlade genast ett nytt set, så nu kan jag ta min gamla kokare med till stallet. Men, är ni intresserade av svarta köksmaskiner (fanns brödrost med) så finns det till bra pris på Maxi nu.. Bara ett tips!


Snart ska Rasmus till skolan, och jag ska snart gå och göra dagens första temperaturtagning på Markus.. Har han feber idag så vill jag faktiskt åka in och ta prover. Nu är det en vecka med pendlande feber...

Av Jossan - 3 februari 2011 18:16

På det mesta faktiskt.. Jag är mycket seg i aktiviteten här inne, men jag kommer väl snart åter. MIn egentliga plan med bloggen är att kunna gå tillbaka och kolla vad jag har gjort med Heddan, och hur det har förlöpt. En minnessida helt enkelt.

(Det är roligt när folk läser och kommenterar, men det är inte därför som jag skriver. Det är mest för min egen skull. Ett ventilationshål för mig själv. Men, skriv gärna kommentarer för all del, det är alltid roligt med feedback, och det muntrar många gånger upp en!)


Markus har insjuknat igen. Skitsegt. Han var feberfri igår, men idag har han 38.4 igen.. Suck.. Så det blir VAB i morgon, igen.. Börjar att kännas riktigt BLÄH! Bli friska, rara barn!!!


Håller på att tillaga dagens GI-rätt nu, det blir broccoli och kasslergratäng, med pasta till för barnen. Det går åt rätt håll på vågen, och det motiverar mig till att fortsätta med detta i minst en vecka till, innan jag återinför liite mer kolhydrater. Men i helgen blir det festligaste som jag dricker bubbelvatten..


Efter maten ska iaf jag och Rasmus iväg och hälsa på min farmor. Hoppas att hon är lite piggare idag!

Av Jossan - 2 februari 2011 07:52

Det blev faktiskt ingen ridtur i går. Jag kom ut till stallet, och konstaterade att det var snorhalt... Jag vill inte ligga på backen och sprattla med en stor dräktig häst, så vi tog bara en mysstund i stallet ist. Hon behöver hur som helst borstas igenom noga nu när hon inte har innetäcke, hon sover gärna i en varm hög... Tyvärr....


Ikväll ska dock jag ut på en sväng, för jag ska ta hand om Bellton åt Malin, och den grabben behöver nog skritta lite efter gårdagens prövningar. Heddan kanske får komma ut en sväng hon med, om det verkar ha smält undan lite till. Fast, jag fixade till hennes broddar igår, så hon klarar det kanske iaf?


Sedan så har jag gjort smartdraget att glömma min mobil i bilen som Maken tog till jobbet, so dont try to call me.. Får den inte igen förrän i kväll, runt 18.


I går kväll så knäckte jag nog en ny idé för filmen som jag ska göra. En idé som passar mig mycket bättre egentligen.. Ska jobba på den nu, så får vi se vad det blir av det hela. :)


Just nu så sitter jag och äter min frukostomelett.. Den är inte hälften så god idag som i går.. Och det är minst en vecka kvar.. Hjälp...


Någon som har ett annat bra förslag på GI-frukost, eller måste Dr Google jobba?

Av Jossan - 1 februari 2011 07:20

Åtminstone ett steg! Maken mådde pyton igår, och jag trodde att han skulle köra Gustavsbergsbussen i natt, men han mådde mycket bättre efter 12 timmars sömn.


Själv startar jag att jobba tidigare idag, och har därför intagit min fruksot omelett redan. Japp.. Jag har startat med att äta efter GI för att gå ner i vikt. ALLA mina byxor sitter tight.. Och jag har helt enkelt inte råd att köpa en helt ny garderob. Så nu testar jag detta. Det gick ju faktiskt bra sist som jag körde detta en sväng, 2005. Så, nu slimmar vi inför beach 2011.   


Hittills har det faktiskt gått bra, är bara inne på dag nr 4 idag, så jag har inte tröttnat på att laga egen mat än.. Men det mesta kan jag ju faktiskt äta, bara jag tar mer sallad ist för potatis, ris och pasta egentligen. Det som är svårast är att inte äta frukt nu de första veckorna. Jag syndade igår och tog en banan, för att sedan läsa att banan är det värsta man kan ta.. Ops.. Bättre med stenfrukter tydligen.. OK, ska lägga detta på minnet.


Idag hoppas jag att jag hinner ta en tur med Heddan igen. Åker dit direkt efter jobbet, så kanske jag får lite ledljus iaf. Hon har börjat att rata kornet nu btw.. Men jag får i henne betfor och lusern/kli om jag inte blandar betforen med det andra.. Och havren ääälskar hon fortfarande.


Har tagit av henne innetäcket nu. Hon började tycka att det var jobbigt när jag spände det, och vi har ju varmt i stallet, samt att det är plusgrader ute om dagarna nu. Så ett täcke ute räcker, åtminstone ett tag till, sedan ryker det med vid bra väder. Men ett par grader till mitt på dagen kan det allt få bli först.


Heddan har ju en känslig rygg, och det är mest därför som jag täckar. Hon är inte så frusen av sig, vilket förmodligen betyder att hon får tillräckligt med energi för att orka elda i kroppen iaf, men jag märker dirkekt om hon varit otäckad när det är för kallt, för hon spänner ländryggen på ett föga tilltalande sätt då. MEN! Hon har blivit jättemjuk och fin nu under den sista månaden. Sedan jag skickade iväg dressyrsadeln faktiskt. Så jag tror att den kan ha varit en stor bidragande orsak till den där spändheten, trots att den var kollad både av sadelprovare och ET. Hon verkar trivas med att jag skrittar barbacka, och det fungerar ju utmärkt, även om jag skulle önska att hon taggade ner lite då och då, jag känner att det kanske blir en tårta snart...


Nej, time to go, så jag ska väl göra ett ryck och fixa fejset innan jag kliver ut. Alla grabbarna snusar fortfarande och sover sött. Men det är bra, sov bort allt det sjuka!

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards