himmelskadrommar

Alla inlägg under februari 2011

Av Jossan - 22 februari 2011 08:01

Man kan ju hoppas.. Jag känner mig fortfarande som en urkramad disktrasa, men Tor blev oförskämt pigg i går kväll. Dock sover han fortfarande nu, så helt säker på status där är jag inte.


Jag har preppat dem med ProViva (Här är det Mango och Blodapelsin som är favoriterna) och Sempers Magdroppar. (Om ni inte vet vad det är så är det fantastiska små droppar som finns att köpa på apoteket, och som innehåller en naturlig mjölksyrabakterie som hjälper till att upprätthålla en balanserad mikroflora i magen. Kan ges från födseln, och kan även hjälpa vid kolikbesvär. Rekommenderas att ha hemma!)


Handsprit har dominerat i huset, och just nu diskar och tvättar jag varenda pinal som kommit i vår närhet..


Jag kan inte minnas när jag blev så medtagen av en magsjuka sist.. Mina äldre släktingar inflikar att det måste ha med GI-metoden att göra, men det tror jag inte ska ha ngn påverkan. Varför skulle man bli sjuk av att ta bort snabba kolhydrater liksom? För bortser jag från dem så äter man ju som vanligt? Men, vad vet jag.. Fuskade iaf lite första dagen och åt smörgåsrån och drack avslagen cola.


Idag kommer Maken hem från GBG igen. Rasmus ska förmodligen på slutspelet i bandy, VSK spelar mot Sandviken. (Enligt uppgift från Rasmus..)


Jag ska försöka ta mig ut i friska luften idag, och se om kroppen står pall för det. Fick behålla all mat igår, även om aptiten inte var den bästa.. Så i morgon arbetar jag om allt går enligt plan.


Efter vad jag kan minnas har vi aldrig varit så himla drabbade en vinter som vi har varit den här. Det känns verkligen som om alla sjukdomar biter sig fast vid oss.. Men å andra sidan hämtar vi ju hem smittor från överallt med.. Maken på sitt arbete, jag på mitt, Tor och Markus hos dagbarnvårdarna och Rasmus från skolan. Lägg allt det i en shaker och skaka om, så blir det en härlig blandning.. Eller inte..


Påbörjade iaf mitt enkätsarbete igår. Har redan fått in hälften av de svar som jag behöver, så nu har jag påbörjat att göra sammanställningarna.. Examinationen för mig är i början av juni, men jag vet ju hur jag är.. Jag måste jobba medans jag har lågan, annars tappar jag intresset totalt..

Av Jossan - 21 februari 2011 16:35

Har ju gått vidare till PIM 4. Vi ska börja med att göra en enkät. Så, det som jag vill ha hjälp med är alltså, vad ska min enkät handla om? Då det nyligen har delats ut en enkät på mitt arbete så vill jag vinkla min enkät till ngn annan grupp.


Men vilken...?  Efter att enkäten sedan har sammanställts av mig så ska jag tillföra en intervju som grundar sig på enkätsvaret.. Har små ideer själv, men kasta gärna på mig förslag, om ni kan komma på ngt..



Av Jossan - 21 februari 2011 06:34

Snacka om att vara försiktig med vad du önskar dig.. Vi har ju tampats med en magsjuka, både hemma, hos dagbarnvårdaren och på jobbet hos mig.. Någon utav dessa baselusker lyckades haverera mitt immunförsvar igår, ca en timme innan jag skulle träna Moa.. Medans jag låg och hulkade framför toastolen så talade Maken bestämt om för mig att det minsann inte skulle faras ngt igår, och jag fick vackert gå upp och lägga mig.


Men om jag trodde att det var en lättvariant av magsjuka som jag hade fått då, så kan jag säga: Tji fick jag..


Jag kan inte minnas att jag spytt så många gånger i hela mitt liv under en eftermiddag.. ALLT kom upp, jag kunde inte ens köra med 5ml var 5:e minut-regeln, som jag hissar så för mina barn... Kl 19.40 fick jag iaf behålla liiite vatten, och runt 21 så testade jag att dricka lite mer. Vid 22:30 fick jag upp thé och ett rån, och det var det som jag levde på igår.. Energi=0..


Ställde mig på vågen i morse, och jag vägde hela -2 kg... Går som en fällkniv, har fruktansvärt ont i ryggslutet av allt liggande..


Min snälla svärmor kommer hit idag och hjälper mig med barnen, för Maken har en arbetsresa framför sig, och han kommer inte hem förrän i morgon kväll..


Hur dagen kommer att se ut idag? Som det känns nu så ska jag tillbringa en stor del i horisontellt läge idag med.. Men jag ska försöka att mjukstarta kroppen igen med.. Få tillbaka lite energi och rörlighet.. Och så ska här skuras med.. All sjukdom väck.. Igen....


......  ..........

Av Jossan - 19 februari 2011 17:34

Nu drar vi till bygdegården.. Hoppas att jag får uppleva det lite längre än sist..;P

Av Jossan - 18 februari 2011 19:19


Men måste det bli så hemskt kallt igen?? Det får väl räcka med kyla nu, det är ju snart mars?? Blev en snabbsväng till stallet idag, och Heddan blev serverad sin gröt i hagen. Hon såg rätt så nöjd ut med det, men i morgon blir det till att promenera en sväng.  


I övrigt så är vi bortbjudna i morgon kväll. Maken ska dessutom uppträda inför publik, han som är så scenvan, hahaha. Jag lovar att videofilma!!!!   


Sitter och glor på nya sadlar nu, vill ju ha en dressyr att rida i sedan..

Av Jossan - 18 februari 2011 18:57

Kollade på sadellistan där jag har lämnat in min sadel, och, den är såld! Jiihoo! Nu ska jag dit och kolla vad jag kan tänka mig inhandla istället.. Spännande..


Av Jossan - 18 februari 2011 09:21

Jag klarade det. Känns som en ytterst bra start på helgen! Yes, yes, yes! 


Egentligen är det så, att eftersom jag bara är barnskötare så förväntas det bara av mig att jag ska göra till och med test 2 i PIM, och jag får endast ta ut ett tak på 20 kompitimmar för att göra detta. Den tiden har jag snart jobbat in, eller, om jag räknar med planering inför detta så har jag redan lagt ner all tid. Men jag ser det som en möjlighet till att kunna få lite mer kunskap om ett annat område med, så jag tänker köra på. Nu väntar del 4, och sedan får vi se med sista delen.. På nivå 5 i PIM skapas ett kurs- och inspirationsmaterial i första hand för andra pedagoger. Det kan visa hur man praktiskt använder en programvara eller en webbtjänst och kopplas till det pedagogiska arbetet.

 

Det är inte så många pedagoger som når till nivå 5. År 2010 var det 75 stycken från hela Sverige. Men visst, det lockar mig. Gör jag det nu, så slipper jag sedan.. Nej, inte riktigt så, för jag tycker ju att det är riktigt roligt.. Fast, det hade varit ännu roligare om jag kände att man hade stöd uppifrån, och att man faktiskt fick ut tiden som man lägger ner, även om man är barnskötare.. Än...

Av Jossan - 17 februari 2011 21:59

Jag är så pessimistisk!?!? Kolla bara mina senaste inlägg.. Inte mycket glatt att hämta där heller?! Kan det bero på att jag drog novemberdeppen vid näsan och stack till varma Egypten då? Och nu kände den sig blåst på konfekten och kom tillbaka och bet mig i rumpan?


Äsch.. Jag brukar kunna motarbeta den i november, och det kan jag nu med. Det är lite mycket nu, både på jobbet och privat, och det känns i huvudet. Men samtidigt så har jag så mycket att se fram emot nu, och det håller mig igång.


Idag hade Heddan iaf varit på hugget vid intag. Det fick mig att ta mig i kragen och gå ut på stallbacken och köra några ledövningar med henne. Hon var faktiskt jätteduktig. Lite ivrig i starten, men väldigt snart så kunde hon smyga, backa, göra halt och gå fram enbart med lätta signaler från mig. Duktig häst. Inte lätt att ha så mycket energi, ha så jobbigt att röra sig med ryttare, ha så lätt för att falla ur i hull, och ändå sköta sig.. Men i helgen ska jag ut och promenixa med henne. Då blir hon nog mer tillfreds med livet igen. Och så kommer snart Classe tillbaka. Hennes bebis, som hon hunsar friskt i hagen. Men man saknar inte kon förrän båset är tomt, minsann...


Nej, nu är det bedtime...

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards