himmelskadrommar

Alla inlägg den 12 januari 2011

Av Jossan - 12 januari 2011 22:25

Har ju varit hemma med de sjuka barnen idag. De sjuka barnen som började att bli de friska barnen som försöker att klättra på väggar.. Eller åtminstone använda sin mamma som klätterställning och träl..


Så när Maken kom hem efter 17:00, så var jag glad att han hade köpt med sig mat hem, mat från Gyllene Måsen. Kryddigt idag! Barnen blev överlyckliga. Så när vi hade ätit drog jag på mig paltorna, skjutsade upp äldsta grabben till teaterkursen på bygdegården, och for mot stallet.  Idag hade jag två pigga kusar som skulle ut och motioneras. Jag startade med mockning och med att packa foder. Sedan fick Heddan komma in och bli borstad, och när hon var borstad och genomgådd, så fick hon stå med filt och äta hö en stund, medans jag hämtade in Bellton och fixade honom. Hade nämligen bestämt mig för att rida honom först, men att jag skulle ha Heddan klar att bara tränsa (Rider ju barbacka på henne nu) så att jag bara skulle kunna byta häst när jag kom tillbaka.


Bellton var superpigg.. Skritt fanns inte, eller jo, i början, men när vi kommit en bit så ändrade han takt och form, till en kort spänd skritt. Han ville ju spriiinga.. Men hon däruppe sa nej.. Sedan sa hon OK, Lite.. Lite fanns först inte heller på kartan, men efter att han fått flytta lite höger och vänster i öppnor och skänkelvikningar så blev det en jättefin mjuk lååångsam trav, med MASSOR med stuns. (Jag förstår att han är svår att sitta ner på Malin, han lyfter ju upp en i traven..) Så länge som han kändes avspänd så tyckte jag att det var bättre att han fick trava, än att han gick och spände sig i skritt. Men när vi kom till asfaltsvägen fick han finna sig i att gå.. Och efter ett tag så gjorde han det, och mjuknade med efter lite sidoförflyttningar. (Det handlar inte om att han är stel, han är spänd, för han vill öka!!) Men när han såg stallet den sista biten var det som om alla fjärilar flög ur honom, för då blev han totalt avslappnad, och skrittade luuuugnt hela sista biten, så lugnt att man inte kunde tro att det var samma häst?


In med honom, fixade honom för natten, och så över till Heddan. På med reflexer och träns, och så ut i kylan och mörkret igen. Tog samma väg med henne, dumt att ändra ett vinnande koncept liksom.. Där visste jag ju att underlaget höll. Heddan var lagomt pigg, inte alls som jag trodde att hon skulle vara, men hon har lugnat sig massor i temperamentet sedan i höstas. Det måste vara dräktigheten som tar på krafterna. Men liiite fick hon trava, jag ville känna att hon var ren i steget efter några dagars vila i mjuk snö. Kändes kanon. Jag tycker att det är viktigt att hästarna får gå på fast underlag, speciellt när underlaget blir mjukt i hagen, de behöver få lite stabilt att sätta fossingarna på med då, lite välgörande för senorna på henne.


Och kan ni tänka er, idag smakade lusernen bra. Däremot betforn och havren med olja var lite sisådär idag.. Hästskrälle.. Nåja, hon har hela natten på sig att äta, och det var bara lite kvar nu när jag skulle åka..


Och sedan vill jag avsluta med att tipsa er om att kolla in på Ann´s blogg, och se hennes übersöta Merlin, som är en Hispanoarab. Pappan är fantastiskt fine Tendencioso, som pryder omslaget på nya höökskatalogen.

http://annrosdahl.bloggplatsen.se/ 


Nej, nu sover alla andra här, så jag ska packa ihop jag med.


Natti folks!!



Av Jossan - 12 januari 2011 22:17

Mina drömmar... Jag har många drömmar.. Att mina barn ska växa upp till bra människor och lyckas i livet, det är en.. Men jag antar att man egentligen syftar på mina drömmar inom området HÄST.


Även här finns det ju flera drömmar. Men min största dröm just nu, är att Heddan ska få en bra dräktighet utan komplikationer, att det ska födas en fin och frisk liten fölis om 4 månader, (Shiiiit, är det bara 4 månader kvar???) Och att den får växa upp till en frisk och stark individ, som håller en hel livstid. Det är min högsta önskan just nu.



Av Jossan - 12 januari 2011 09:44

Ja, en bild eller två på tjejen som har mat jämt.. Det är egentligen ytterst få stunder som hon inte tuggar, så det är kanske inte så konstigt att hon slutade att äta upp all mat nu, när magen börjar att bli full av annat..  

Har varit varmgrader i ett par dagar, och då fick hon lufta halsen lite i ett lite lättare täcke. Skönt att slippa ifrån knopparna med.

  

Veterinären var ute i går, och vi fick återigen beröm för att hon var så fin i pälsen. Det var likadant med hovslagaren häromdagen, han frågade också hur hon kan vara så blank. Och det är ju alltid roligt med beröm, det tycker vi nog alla. Men nu så är hon alltså vaccinerad med spruta 2 mot abortvirus. Jag är ju lite nervös över att hon inte är så stor om magen, men, jag letade upp en gammal bild på Heddan, och visade Malin igår. Vi konstaterade att hon iaf har blivit större.. Se själva, har hon förändrats ngt?


Heddan 2009 (Har redigerat bort bakgrunden så att det skulle synas bättre, bilden var crap..)


Ja, och så nu för ngn vecka sedan då..     


Nog syns det att hon förändrats lite, iaf... Veterinären tyckte att jag var lite konstig som fortfarande var så orolig, men hon lovade att om hon inte var rejält tjock i mars när hon kommer igen, så ska hon noga undersöka henne.


  



  

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards