himmelskadrommar

Alla inlägg den 6 januari 2011

Av Jossan - 6 januari 2011 17:42

I dag var dagen för Moas "tävlingsdebut". Jag klädde mig varmt, och for mot Rabo, men jag märkte nästan direkt att om jag ville ta mig fram till målet idag, ja, då fick jag köra lugnt.. Shiiiit vad det hade drivit igen på vägen!!! Körde i 50 hela vägen, men jag kom fram.  


Moa var laddad, men hennes ponny var cool inne i stallet. Framridningen gick galant, men sedan blev det en liten vila, då Moa inte var första ekipaget som skulle hoppa. Ladden laddade.. Och fick sprutt i rumpan. Sedan var det Moas tur, och det var en sammanbiten Moa som red in på banan mot första hindret. Första gick bra, men mot tvåan laddade Ladden, och det blev ett kaninskutt ala alla ben i luften samtidigt över tvåan. Moa lade en volt, och red mot trean, där blev det bajspaus, och sedan klev Ladden makligt över... Men då hade Moa fattat lite humör, och red jättebra resten av banan.


Hon gjorde omstart, och trots att hon lade ngn volt då med, så var det snygg ridning, och Ladden hoppade mer rytmiskt och väl. Bra jobbat!!!! *STOLT*


Det som är allra roligast med att se Moa rida, är att hon rider så fint och mjukt (När hon inte blir rädd och stel som en pinne, men, det blir hon nästan aldrig numer.) och hon och Ladden ser verkligen fina ut tillsammans, ett ekipage, som faktiskt strävar efter samma sak. De har några knappar kvar att hitta, men när de finner dem så kommer detta ekipage att bli svårslaget.


  

Så här glad var iaf Moa när allt var över :)


Och sedan for jag till Heddan. Ett ombyte, handtvätt och sedan lite fix med mockning och så (Kanske lät bakvänt? Men jag är noga med att byta kläder och tvätta mig om händerna när jag varit i ett annat stall, för jag vill verkligen minimera risken för smitta, så jag är hellre för försiktig än motsatsen..) hämtade jag in Heddan. Dagen till ära så var hon rätt så blöt i ansiktet, det är ju det enda som kikar fram ur hennes halstäcke, ja, förutom benen då..

En ganska så blöt Heddan myser inne i boxen en stund.


Red en liten sväng idag, hade som plan att vara ute längre, men det snöade för mycket, det tyckte både Heddan och jag.. Men hon fick röra på benen i 25 minuter iaf. Och sedan återgick hon till hagen.  

En magbild från dagen. Jag lyckas aldrig få ngn bra bild på hela henne.. Men, jag kan ju passa på att påpeka att hon är blank och fin i pälsen!! Det är hon alltid, även om jag inte har hunnit borsta henne än. Kanske är oljan och kliet som hon äter som gör det, det sägs ju att de ska bli fina och blanka i pälsen av det med, även om det inte är därför som hon får det.


I morgon kommer hovis, och då blir fötterna fina igen med!  

Av Jossan - 6 januari 2011 06:30

Asså shiiiiiit.. Vad svårt!!! Jag har nog alltid gillat hästar. Vet att jag fick en röd häst på min första julafton.. Och något år senare en gunghäst, som jag till en början var skiträdd för..


Här har jag dock kommit över skräcken..


Men jag vet att min farfar när jag var liten ofta tog med mig till Hällastallet, ett travstall, där jag fick mata hästarna med knäckebröd, borsta och klia, kolla på kattungar och även åka efter en liten ponny i släden. Det var nog egentligen där som drömmen om häst vaknade, på riktigt.


Så jag tror helt enkelt att intresset är medfött, det behövde bara väckas till liv, och nu är det inte längre ett intresse, det är en livsstil, som jag aldrig kommer att kunna vara utan. 

  

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards