himmelskadrommar

Alla inlägg den 5 januari 2011

Av Jossan - 5 januari 2011 19:56

Ja, fina fötter blir det på fredag, och sedan kommer Magda ut på tisdag för koll och vaccination. Efter det blir jag kanske liiiite lugnare igen, om hon kan lugna mig med att det faktiskt finns en fölunge därinne, och att jag inte bara har matat upp henne rund..


Men först av allt så ska jag och kolla på Moa i morgon i Rabo. Tror att det kommer att gå galant, och oavsett, så blir det en nyttig träning i hur det kan vara på en bana inför den riktiga tävlingsdebuten.


Nej, man kanske skulle ta och vara lite trevlig med la familia.. Det är ju trots allt trettondagsafton.. ;P Men det är så lätt att fastna här, när de andra ser på tv. Själv så multitaskar jag.. ;)

Av Jossan - 5 januari 2011 16:33

Dag 2 är ju dagen när jag ska berätta om min första häst. Jag hade ju alltså inte ridit speciellt länge på ridskola när jag övertalade mina farföräldrar om att jag minsann var kapabel att ta hand om en egen häst.. Nåja.. Snacka går ju, men den 20 augusti 1990 så kom det en skimmelfärgad connemaraponny med hästlastbil från Royne Zetterman. Min farfar gjorde grävarbeten åt Michael Pettersson (Svenska Fälttävlansryttare som vann SM 1993 med AGRIAS King Edward)
 och farfar har aldrig varit bangen att fråga ngn om hjälp, så han bad helt enkelt Michael att leta rätt på en bra ponny till mig..   Michael ska ha en ros i hatten, för han kom till och med och provred min ponny efter att Royne skickat upp den.. Då förstod jag inte vem jag hade att göra med, och tur var väl det...


Med Brave Boy (f:1983) lärde jag mig massor: Jag lärde mig att det är smart att ta det lugnt tills man vet om man kan få stopp på sin häst.. 2 veckor efter att jag fick hem honom red jag ut själv, och Brave Boy återupplevde Irlands gröna vidder och bjöd mig på en rasande galopptur som jag aldrig kommer att glömma.. Det gick så fort, och okontrollerat, att jag till slut hoppade av i farten.. Och Brave Boy, han stack till kompisarna vid sommarbetet han.. En tjej i stallet tog då på sig att rida ner honom till vallen igen, och få honom att gå över den lugnt och sansat.. Jo, det gick, till slut i alla fall. Han stack en kilometer med henne med, fast hon var 18 år, 180 lång och hade ridit i 14 år.. Men, det var inte bara negativt, för jag lärde mig faktiskt att vara försiktig, och jag minns bara att han stack vid ett enda tillfälle till med mig på alla år. (4 år bodde han med mig)

Brave Boy red jag både dressyr och hoppade med. Han hoppade bra, men inte gärna över något nytt. Jag vet inte idag hur många gånger han skickade mig in i hindret för att kolla först, men till slut så lärde jag mig att ha is i magen, stadiga skänklar och att inte hoppa innan hästen gjorde det.. 1.35 hoppade vi som max över hemma. Tävlade gjorde vi på 1 meter och en start på 1.10, som var mindre lyckad.. Jag lärde mig att inte bli ledsen över om vi inte fick ngn rosett, utan jag blev snarare chockad i slutet av vår tid tillsammans när vi faktiskt VANN några tävlingar. (Kan det ha berott på att jag red bättre kanske??)
  

Jag minns somrarna med Brayan som något fantastiskt. Uteritter, småtävlingar, bad med häst, hästäventyr i allmänhet.          Ja, men så kom då dagen när jag plötsligt var för lång för min ponny. Här är en bild från vår sista tävling (Blev den näst sista sedan, för vi vann och gick vidare till DM i stilhoppning.) Här hade jag insett att det inte längre var ngn bra ide att rida vidare på min ponny, för jag rev ibland hindren med mina fötter, trots att jag hade hoppläder.. Brave Boy lämnades ut på foder, och såldes några månader senare till samma fodervärd.


Efter många år hamnade han i Sigtuna, och där försvinner spåren efter min fine ponny. Aldrig glömmer jag dig, älskade ponnyskrutt!!! Jag hoppas att du gladde fler så som du gladde mig, och att du hade ett bra liv, ända till slutet!!!

Av Jossan - 5 januari 2011 08:22

Tog ju en bild på henne i ridmundering i går.. Vi valde att köra enkelt då tiden tröt..


    

Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards