himmelskadrommar

Alla inlägg den 4 januari 2011

Av Jossan - 4 januari 2011 23:43

Heddan mumsade i hagen när jag kom.

Ja, fortfarande svårt att fota sig själv under ritt (hint,hint någon??)
   

Fina Heddan i stallet. observera de ojämna knopparna.. Men, de tog bara 15 minuter att göra, så de duger. Inte så att de ska visas upp ngnstans egentligen, de ska ligga under täcket..

   

Och så ett kort på solen, det var ju solförmörkelse idag, men kamran lyckades inte fånga det ngt vidare. Men det var lite läckert att se!
  Hehehe, så här ser det ut hos oss kl 8:00 en vardag. En trött, en halvpigg och en halvdöd.. Mina pluttar...


I övrigt måste jag bara få inflika hur underbart det var att rida idag!! Hon gjorde precis allt jag bad om, och hon gjorde travöppnor med bravur, hon som haft så svårt tidigare. Red bara 20 minuter, men efter dem svävade jag på moln halva dagen!!! Så glad!!!  

Av Jossan - 4 januari 2011 22:55

Jag: Jag heter alltså Josefine, är en tjej på 31+ som bor utanför Västerås. Jag är gift, har tre barn, alla pojkar mellan 3-10 år. Jag arbetar som barnskötare på en förskola i Västerås, trivs med mitt arbete, och med min tillvaro överhuvudtaget. Jag önskar dock att dygnet hade flera timmar.. Min fritid tillbringar jag med familjen och med bästa hästen, Heddan. Jag har varit hästintresserad hela livet, men var en utav dessa som inte fick börja rida tidigt, då båda mina föräldrar är pälsdjursallergiker.

  


Men, som 10 åring lyckades jag tjata så att min stackars farmor och farfar äntligen gav upp, och jag fick börja ridskola. Året därefter hade jag övertygat dem om att jag kunde ALLT som man behövde kunna för att ha egen häst..

 Ojojoj.. Ack och ve.. Stackars häst..)


 Nu i efterhand så kan jag nog dock våga påstå att den hästen hade det rätt så bra, vi stod uppstallade i ett stort inackorderingsstall med många erfarna hästbrudar, så jag fick lite lots i livet, den sk livets hårda skola..


Men, åter till mig nu, vem är jag då?? Oj vad svårt, jag vet knappt själv.. Men, jag är lång, hela 180 i strumplästen. Är enligt mina vänner alldeles för snäll, har svårt att säga nej. Jag är en jäkel på armbrytning med vänstern, men jag är högerhänt. Är ganska teknisk, och älskar att läsa böcker! Dean Koontz, Virgnia Andrews, Marian Keyes mf fyller mina bokhyllor, och de bra böckerna tåls att läsas gång på gång, och snabbt går det med..


Jag är en riktig godisgris, och jag älskar frukt med. Tur det kanske...


När jag var liten hade jag en sådan stor glugg mellan mina framtänder, att jag kunde få in lillfingret mellan dem.. Sedan hade jag tandställning, och jag blekte även tänderna innan bröllopet för snart fem år sedan, så mitt tidigare tandkomplex är nu helt borta.


Jag kan inte dricka kaffe, för jag får sådana magsmärtor då. Istället är jag en tesippare och ett cocacolafreak..


Jag är ytterst känslosam åt alla håll, och gråter när jag ser Bambi i tecknad version.. Man kan lätt kalla mig för Läckan...


En av mina högsta drömmar är att få resa till Australien och bo på en riktig fårranch under ett år. Lite svårt med barn kanske, men jag har en idé.. Den går lite ut på att Maken och barnen jobbar, och jag får tillbringa dagarna med att rida.. Jag menar, om en sisådär 10 år så har jag ju en arbetsför 20åring, en 15åring och en 13åring.. Tänk bara, vilken lära för livet grabbsen skulle få..  Hehehe.. Nädå.. Jag får nog nöja mig med att åka på en solsemester ist.. Stackars mig...


Men på tal om resor, så är jag hyfsat berest, även om resmålen varit få. Som barn fick jag åka mycket med min farmor och farfar, och jag har således avverkat Gambia 3 gånger innan jag blev 10. Jag har varit i Tobago som 13 åring, på Mallorca och på Canarieöarna fler gånger än jag kan minnas. Turkiet ett par gånger och nu sist i Egypten. Men!! Jag har ALDRIG satt en fot i Norge! Skumt va! Annars så har jag varit i både Finland och Danmark..


And thats me...


Så, nu över till min stjärna, Heavenly Dreams. Heddan är en varmblodig travhäst, som sedan Juli 2008 "pensionerats"från travet, och efter det påbörjat sin karriär som allroundhäst. Hon är en ljuvlig kamrat, som glatt ställer upp på det mesta som man ber om. En bättre vän kan man inte få, och trots att jag vet att fördomarna är många, är jag helt och fullt nöjd med min fina häst.  Det hon inte har kroppsligen, det har hon i vilja.

    

Hon är en otroligt mysig individ, som älskar när man står och borstar och kliar på henne. Hon har ett alldeles säreget minspel, med en väldigt rörlig mun. Sprayar man på henne med en sprayflaska på kroppen, så flemar hon ALLTID.. Hon är en ensamvarg, men mycket flockbunden, något motsägelsefullt, jag vet... Hon är otroligt skeptisk mot vattenpölar och lera, och undviker in i det sista att kliva där sådant snusk finns..


Hon har ett grymt svårt sadelläge, och jag har hittills inte hittat SADELN som jag söker, men, just nu gör det inget, för Heddan är lika snäll barbacka. Heddan är född 2003, och blir 8 år i år. Hon är född på sommaren, den 12:e juni, och trots sin ringa ålder känns hon som en veteran i det mesta. Och faktum är, att hon har ju redan avverkat en karriär i sitt liv, skolats om, och nu ska hon dessutom bli mamma.. Ganska fantastiskt.. På lite mer än 7 år..


Ja, det var lite om oss.. Mycket nöje!!!






Av Jossan - 4 januari 2011 08:50

Kör en dag för dag nu, som så många bloggare har gjort. Är ju lite roligt att tänka till lite ibland. Ska samtidigt försöka att få in lite nya bilder..

 

(Mallen är tagen från Josefine Freed´s blogg, med ngr justeringar för att passa mig bättre.)

Dag 1 - Presentation av Heddan och mig, igen.

 Dag 2 – Brave Boy, min första häst

 Dag 3 - Hur började mitt häst intresse
Dag 4 - Varför får ridning mig att må bra

Dag 5 - Det här finns i min rykt låda
Dag 6 - Det här äter min häst varje dag
Dag 7 - Min favorit grej i stallet
Dag 8 - Min hästs vardags outfit
Dag 9 - Mitt bästa häst minne
Dag 10 - Mina drömmar

Dag 11 - En bild på stallet
Dag 12 - Det här saknar jag
Dag 13 - En nytagen bild och 5 punkter som beskriver min häst
Dag 14 - Något jag är stolt över som vi har gjort!
Dag 15 - Det som skrämmer mig mest..

Nu bär det av och lämna kids och sedan jobbet. Full speed!!!


Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Skapa flashcards