himmelskadrommar

Alla inlägg den 25 september 2010

Av Jossan - 25 september 2010 18:30

Det har varit en fullspäckad vecka. Det har gått i ett, med jobb och häst och barn och deras aktiviteter.


Men så igår var det dags att åka till Hasseludden direkt efter jobbet. Bussen stod på plats kl 13.00 och det var bara att kliva på. Väl framme på Yasuragi så checkade vi in, och samlades så för att diskutera vad vi hade jobbat med på bussen på vägen dit.


Det blev två dagar med en hel del jobb, men även en del stunder i varma bad och mycket god mat och frukt!


Heddan då..

I onsdags när jag kom ut, super ridsugen, och hade tänkt ta mig en sväng i skogen, så var hon halt igen..   Såg precis ut som sist, för hon tog kortare steg, och var ovillig till att svänga, främst åt höger. Men jag testade att ta av sadeln. (Det visade sig inte förrän jag satt upp.) Tyckte då att det blev lite bättre, och funderade på om hon inte blivit stel iaf.. Hon hade iofs bara stått i två dagar, men man vet ju aldrig med hästar.. Ledde henne runt lite, och hältan avtog. Kollade igenom hovar och klämde återigen på hennes ben.. Inget..


Hoppade upp barbacka igen och testade att svänga åt höger. Nästan helt som vanligt igen.. Testade att trava på rakt spår: Ohalt.. Jätteknepigt.. Men jag valde att ta in henne och fixa till henne och låta henne gå ut i hagen igen. När hon kliver ut genom stalldörren så börjar hon halta igen.. FAN!! Jag blir knäpp..


Ringde Hovis och han skulle komma och kolla henne dagen efter. Men nu var då valet att låta henne stå inne själv eller vara ute med kompisarna.. Jag valde faktiskt det senare.. Jag tror att det värsta just nu är om hon springer runt i boxen och stressar, istället för att lugnt loda runt i hagen och vara lugn..


Kom ut till stallet igen på torsdagen kl 12.15, tar in henne för att kolla hälta innan hovslagaren kommer. Ohalt... I bägge varv, skritt och trav.. Men jag ville ändå få henne kollad. Så kom Hovis, tog fram stora visitertången och började att klämma.. Inget! Nå, det är skönt att hon mår bra, men måste hon skrämma mig så jäkligt emellanåt? Jag menar, hon rids ytterst lite och försiktigt nu. Hästarna hon går i hagen med är cool-lugna, och det är lugnt i hagen. Vad är det som spökar? I värsta fall kan det vara en lös benbit som irriterar ibland, men det kan jag i vilket fall som helst inte göra något åt nu.


Longerade henne i trav efter att Hovis hade kollat. Lite för att se om jag kunde reta fram ngt, men hon rörde sig bättre och bättre..


Åkte ut snabbt på fredagen och red i 10 min i skritt och trav, och hon kändes precis som vanligt igen..? Jag blir inte klok på henne.. Men jag hoppas ändå på att kunna fortsätta rida henne ett tag till, innan hon blir för rund, så att hon mår så bra som möjligt i sin kropp när det är dags för fölning.


Har träckprovat henne med btw. Det blir en avmaskning nu, för att ev slippa det i vår. Lika bra att vara på den säkra sidan, så att det går att hålla gott hull på henne i vinter. Jag måste säga att jag tycker att det här med provtagning är ngt bra, man får mer koll.. MEN! Måste det vara så satans dyrt? Sänk priset, så gör nog fler det och det blir således bättre för alla!


Presentation


Välkommen hit!

Kul att just du hittade till oss. Här kan du läsa om allt som rör min häst, lite om min familj och en hel del ur min vardag. Och du.. Glöm inte att lämna en signatur i bloggen. :)

Om oss:

 

 

Josefine Nordberg Karlsson

 

 

Josefine heter alltså jag, kallas till vardags för Jossan, utom i arbetet, där jag rakt av är Josefine. Är född 1979. Har varit hästintresserad hela livet, fick som 11åring min första ponny, och efter det har det fortlöpt sas. För några år sedan lade jag tävlingsnerverna på hyllan, och beslöt mig för att ta ngr års semester från det livet.

 

Jag har hur som helst en familj också: Maken, och tre underbara grabbar. Det är Rasmus - 00, Tor -05 och Markus -07. De gör mitt liv värt att leva, och de gör mig lycklig varenda dag!

 

Min häst heter Catch the Cat, ett engelskt fullblod efter Mr Wells - Leader of the Pack. Född 2011-05-06. Jag köpte honom från Anna-Karin Louie-Ying i november 2012. Han är en fantastisk häst som gör mig glad varenda dag!

     

         

   

 



 

 

Mina änglar:

Heavenly Dreams "Heddan"

2003-2012

 

 

      

Heddan somnade in den 17 april 2012, och jag kommer aldrig att glömma henne..   

 

 Quimero, hennes enda avkomma, skulle alltid finnas kvar hos mig, en stor och rejäl kille som jag hoppades mycket på som allround häst och livstidsvän... 

 

  Quimero

f 20110528

E: Galope P

U: Heavenly Dreams

 

 

 

Quimero blev hastigt sjuk under november månad 2012. Det visade sig vara så att han hade stora förändringar på framförallt 7:e nackkotan, med största sannolikhet orsakat av virus som han utsattes för under sina första levnadsmånader. Med honom försvann även mitt finaste minne av Heddan, och sorgen blev dubbel.. 

 

I mitt hjärta finns ett rum
som bara är för dig.
Och var jag än tar plats
så finns du här hos mig.

 



Gästbok

Arkiv

Kategorier

Besöksstatistik

Länkar

Senaste inläggen

En tillbakablick

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18 19
20 21
22
23
24
25 26
27
28 29 30
<<< September 2010 >>>

Vädret hos oss

Väder Västerås

RSS

Fråga oss!

6 besvarade frågor

Följ oss

Follow on Bloglovin

Följ oss

Follow on Bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards